اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 28, 2014
5:47 سه شنبه، 8ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60511

اظهارات جهانگرد در خصوص سهم کم ایران از سرعت بالای انتقال داده در دنیا

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پردازش ابری در دنیا به شدت در حال توسعه است اعلام کرد در این زمینه در حال تحلیل بر روی کشور‌های مختلف هستیم تا بتوانیم سیستم داخلی را با استاندارد جهانی سازگار کنیم.  

نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در کنفرانس رایانش ابری و مجازی سازی، امنیت، فرهنگ و اقتصاد را محور برنامه‌های توسعه‌ کشور برشمرد و افزود: اگر بخواهیم قطب‌های اساسی اقتصاد ایران را تقسیم‌بندی کنیم، این تقسیم‌بندی شامل خدمات، صنعت و کشاورزی می‌شود.
 
وی با اشاره به اهمیت توجه به فناوری و تکنولوژی در رونق دو حوزه کشاورزی و صنعت ادامه داد: در حقیقت با ورود فناوری به این دو حوزه بهره‌وری افزایش می‌یابد ولی نیروی انسانی چندان تغییری نخواهد کرد. بهترین حوزه‌ای که می‌تواند تولید اشتغال را با خود به همراه داشته باشد، بخش خدمات است که می‌توان آن را با استفاده از تکنولوژی بهبود داد.
 
معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: ما در سال آینده، 200 هزار فارغ‌التحصیل فناوری اطلاعات خواهیم داشت و باید برای استفاده از این نیروی کار برنامه‌ریزی کنیم.
 
جهانگرد با بیان اینکه برای رشد توسعه‌ باید تکنولوژی را با تعامل جهانی همراه کنیم، افزود:هر فعالیتی نیازمند جمع‌آوری و کنترل اطلاعات است و این موضوع از اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در این زمینه حکایت دارد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای اشتغال باید در سه سطح خرد، متوسط و کلان برنامه‌ریزی صورت گیرد ادامه داد:متاسفانه در چند سال گذشته جای سطح خرد و کلان با هم جابه‌جا شده و سطح کلان به فراموشی سپرده شده بود. در حقیقت مسئولان با استفاده از سطح خرد انتظار نتیجه‌گیری کلان را داشتند. به عنوان مثال وام‌هایی در سال‌های گذشته برای اشتغالزایی داده شد و نتیجه‌ی چندان مطلوبی را در بر نداشت.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 100 ترابیت در ثانیه، سرعت انتقال داده در دنیاست که سهم ما در این زمینه بسیار کم است.در حالی که  ما باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در این زمینه در خاورمیانه دوم شویم و برای رسیدن به این هدف باید تلاش‌های بسیاری صورت گیرد.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سهم ما از سرمایه‌های تولید‌شده در این بخش در مقایسه با سایر کشور‌های پیشرفته کم است ادامه داد: در 2 سال آینده باید این جای خالی را پر کنیم.
 
وی گفت: تا پایان سال 94 باید 60 درصد خانواده‌ها و شرکت‌ها برای دسترسی به اینترنت سرعتی حداقل معادل دو مگابیت بر ثانیه داشته باشند، یعنی باید در داخل کشور حجم را تا 20 برابر و در سطح بین‌الملل تا 100 برابر افزایش دهیم.
 
جهانگرد با اشاره به اینکه در دنیا به زودی تمامی دستگاه‌ها به وسیله IP ورژن 6 هویت پیدا می‌کنند، گفت: ما در سفر از IP ورژن 4 به ورژن 6 مشکلات زیادی خواهیم داشت، چرا که سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های ما در این زمینه با IP ورژن 6 سازگاری ندارد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه پردازش ابری در دنیا به شدت در حال توسعه است اعلام کرد: در این زمینه در حال تحلیل برروی کشور‌های مختلف هستیم تا سیستم داخلی را با استاندارد جهانی سازوکار کنیم.
 
وی گفت که سیاست دولت در این زمینه حمایت از بخش خصوصی و سپردن کارها به این بخش با کمترین دخالت دولت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.