اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 28, 2014
6:07 سه شنبه، 8ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60521

بهترین مکان برای مودم‌های بی‌سیم کجاست؟

شبکه‌های بی‌سیم فناوری‌های جذابی هستند که امروزه می‌توان در هر مکانی ردپایی از آن‌ها را پیدا کرد. ارتباط شبکه‌ای وای‌فای یکی از این ابزارهای ویژه است که امکان اتصال سیستم‌ها به یکدیگر و از سوی دیگر به اینترنت را فراهم می‌کند. اما بهترین مکان برای قرار دادن این دستگاه‌ها را چگونه پیدا کنیم؟
 
 
اگر توسط یک مودم بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوید درحقیقت درحال استفاده از یک فناوری وای فای هستید. این فناوری با سیگنال‌های رادیویی که به اطراف منتشر می‌شوند کار می‌کند و همین موضوع باعث بروز اختلالاتی در ارتباطات بی‌سیم شما خواهد شد.
 
روش اصلی بهینه‌سازی سیگنال‌های دریافتی، قرار‌ دادن مودم در موقعیتی مناسب و همچنین تغییر چینش لوازم خانگی است.
 
موقعیت قرارگیری مودم بی‌سیم تا حد زیادی می‌تواند منطقه تحت پوشش و قدرت سیگنال شبکه داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است مودم را در قسمت مرکزی خانه نصب کنید و توجه داشته باشید که محل قرارگیری مودم نباید بسته یا به اصطلاح کور باشد، درصورتی‌که آنتن مودم را به‌صورت عمودی تنظیم کنید، سیگنال‌های دریافتی سیستم قدرت بیشتری خواهند داشت.
 
به‌جای این‌که مودم را برروی زمین یا سطوح پایین قرار بگذارید، آن‌را روی یک میز نصب کرده و یا مکانی با ارتفاع زیاد برایش در نظر بگیرید. به علاوه توجه داشته باشید که سیگنال‌های رادیویی به‌سختی از مواد فلزی عبور می‌کنند.
 
وجود سیگنال‌های رادیویی مربوط به دیگر شبکه‌های بی‌سیم محدوده شما می‌تواند مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. با استفاده از ابزارهایی مثل Wi-Fi Analyzer که برای دستگاه‌های اندرویدی نوشته شده‌اند، می‌توانید از وجود چنین تداخل‌هایی آگاهی پیدا کنید.
 
این برنامه‌ها لیستی از شبکه‌های اطراف را به نمایش می‌گذارند و شما قادر هستید از این بین، بهینه‌ترین وای‌فای را برگزینید. علاوه بر این، امکان تعیین بهترین نقطه دریافت سیگنال نیز وجود دارد. کافی است دستگاه اندرویدی‌تان را به دست‌گرفته و مناطقی با سیگنال قوی را پیدا کنید.
 
انواع مختلف لوازم خانگی می‌توانند برروی سیگنال‌های دریافتی سیستم شما آثار جدی گذاشته و قدرت آن‌ها را به حداقل کاهش دهند؛ از جمله مواردی که بیشترین تداخل سیگنالی را ایجاد می‌کند می‌توان به تلفن‌های بی‌سیم و یا مایکرو ویوها اشاره کرد.
 
این تاثیرات به‌حدی است که در‌صورتی‌که سیستم یا مودم شما نزدیک به این لوازم بوده و در حال استفاده از آن‌ها باشید، هیچ سیگنالی دریافت نخواهید کرد. برای حل مشکلات مربوط به تلفن‌های بی‌سیم بهتر است، مدل تلفن را طوری انتخاب کنید که توانایی عملکرد در محدوده فرکانسی مختلف (مثلا 900 مگاهرتز یا 1.9 گیگاهرتز) را داشته باشد.
 
تلفن‌های بی‌سیم با فرکانس 4/2 گیگاهرتزی روی شبکه‌های بی‌سیم تاثیرگذار هستند. اگر محدوده شبکه بی‌سیم گسترده‌ای دارید و می‌خواهید کل منطقه را به نحو بهتری پوشش دهید، بهتر است از دستگاه‌هایی بهره بگیرید که برای این منظور تولید شده‌اند.
 
تکرارکننده‌ها و توسعه‌دهندگان محدوده سیگنالی که به‌ترتیب با wireless repeater و range extender شناخته می‌شوند را در محدوده‌هایی نصب کنید که سیگنال ضعیف دارند.
 
البته توجه داشته باشید که برای انجام این‌کار حتما نیازی نیست که دستگاه‌های مذکور را خریداری کنید و بلکه امکان استفاده از چند مودم‌های بی‌سیم هم وجود دارد. به علاوه بسته به نوع مودم قادر خواهید بود تا آنتن آن را تعویض کرده و نمونه بهتری برای هر یک از مودم‌ها بخرید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.