اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 28, 2014
6:09 سه شنبه، 8ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60522

جهانگرد: پهنای باند اینترنت باید کنترل و مدیریت شود

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در رابطه با ورود پهنای باند اینترنت گفت: ورود پهنای باند به کشور مانند مرزهای بین‌المللی است و هیچ کشوری مرزهای بین‌المللی خود را رها نمی‌کند.
 
نصرالله جهانگرد در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی ورود پهنای باند به کشور پاسخ داد: باید پهنای باند را کنترل و مدیریت کرد. اعمال سیستم کنترلی برروی پهنای باند را هر کشوری انجام می‌دهد و هزینه‌ای را به ازای آن دریافت می‌کند.
 
به گفته او در رابطه با این‌که دستگاه مورد نظر چقدر برروی فروش دوباره این پهنای باند سود می‌گیرد، بحث‌هایی صورت گرفته است. اصرار وزیر ارتباطات بر این موضوع است که هزینه‌ی نهایی برای کاربر اینترنت کاهش پیدا کند. بنابراین تمامی این مسیر‌ها باید اصلاح شود و به تبع این موضوع نیز درست خواهد شد.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا، در رابطه با بحث گذر به آی. پی ورژن 6 در کشور گفت: در دنیا هنوز بحث آی پی ورژن 4 جمع نشده و کشور‌ها در حال سفر در حال فراهم‌کردن بستر‌ها برای سفر به آی پی ورژن 6 هستند. در حال حاضر نیز آدرس‌دهی در دنیای مجازی به صورت آی پی ورژن 4 صورت می‌گیرد.
 
او ادامه داد: آی پی ورژن 6 به دلیل طول رشته کددهی که دارد، تعداد دستگاه‌های بسیار زیادی را در برمی‌گیرد، لذا تفاوت در این نوع کددهی باعث شده از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تفاوت‌های با ورژن 4 وجود داشته باشد. به همین دلیل سفر به آی پی ورژن 6 نیازمند تغییر زیرساخت‌ها است و در نتیجه این تغییر زیرساخت‌ها هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات هم‌چنین اضافه کرد: ما باید به آی پی ورژن 6 سفر کنیم شاید بتوان تا پنج سال آینده از آی. پی ورژن 4 استفاده کرد، ولی به زودی این ورژن منسوخ می‌شود. در حقیقت ما با یک گذر نسل روبه‌رو هستیم و این تغییر نسل نیز نیازمند فراهم کردن بستر‌ها است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.