February 3, 2014
14:57 دوشنبه، 14ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60605

سرپرست مبین نت: هیچ وقت وایمکس نمی‌تواند به قیمت ADSL باشد/ توضیح درباره دلایل اختلال در مبین نت

حدود دو سال و نیم از ارائه‌ی خدمات اینترنت توسط شرکت ارتباطات مبین‌نت می‌گذرد و طی این مدت گفته می‌شود بیش از 650 هزار کاربر به استفاده از خدمات این شرکت پرداخته‌اند با این وجود انتقادهایی نسبت به سرویس‌های وایمکس‌ مبین‌نت مطرح است، انتقادهایی که به گفته نایب رییس هیات مدیره این شرکت به نوعی در ماهیت فناوری وایمکس ریشه دارند.
 
حسین ریاضی – نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات مبین‌نت – در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری ایسنا، به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی خدمات و نحوه‌ی فعالیت‌های مبین‌نت و تغییر مدیریت در این شرکت پرداخت. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.
 
چرا وایمکس‌ مبین نت دچار اختلال می‌شود؟
 
– طبق برخی آمارها این‌گونه گفته شده است که تقریباً نیمی از کاربران ADSL پس از مدتی به بازگرداندن سرویس خود اقدام می‌کنند. در مبین‌نت این آمار چه‌طور است؟
 
‌آمارهای ما گویای آن است که درنهایت تنها پنج درصد از کاربران و مشتریان ما سرویس خود را تمدید نکرده‌اند. البته در این زمینه لازم است توضیحاتی درباره‌ی ماهیت سرویس‌های وایمکس و تفاوت آنها با ADSL ارائه شود، چرا که در ADSL مدیای ارتباطی سیم است و یک ارتباط مشخص ارائه می‌شود، اما زمانی که سرویس حالت بی‌سیم دارد، کافی است در حد فاصل ایستگاه مبین‌نت تا محل استقرار سرویس گیرنده، ساختمانی مرتفع بنا شود، در چنین شرایطی است که احتمال دارد ارتباط مشترک قطع ‌شود، چرا که در فضای ارتباطی او اختلالی ایجاد شده است. بنابراین باید در چنین فضایی مبین‌نت به ایجاد ایستگاه‌های جدید بپردازد تا امکان از سرگیری ارتباط وجود داشته باشد. به همین دلیل در مواردی از این دست ممکن است فرد مجبور به انصراف شود و دیگر نتواند از سرویس خود استفاده کند.
 
نکته دیگر آنکه گاه شاید به این موضوع توجه نشود که ساخت یک بنای بلند و ساخته شدن طبقات آخر آن می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کرده و جریان ارتباطی را سد کند، بنابراین ارتباط بی‌سیم به دلیل آن‌که مدیای آن مدیای متغیری است، می‌تواند دچار اشکال شود.
 
ترافیک هم از دیگر مواردی است که در کیفیت خدمات تأثیر می‌گذارد. ما نمی‌توانیم ترافیک یک ایستگاه را محدود و کنترل کنیم، چراکه ماهیت سرویس وایمکس و امکان جابجایی در آن شرایطی ایجاد می‌کند که ترافیک می‌تواند به‌طور دائم در حال تغییر باشد. به این شکل که احتمال دارد مشترک در ساعتی در یک محل از مودم خود استفاده کند و در ساعتی دیگر در نقطه‌ای دیگر که این خود سبب می‌شود ترافیک در حال تغییر باشد.
 
– در شهرهای مختلف و از جمله شهری مانند تهران نمی‌توان به مبارزه با ساخت‌وساز پرداخت. در چنین شرایطی تکلیف کاربران شما چیست؟! علاوه بر این با وجود ساخت و سازهای فراوانی که در شهری مثل تهران رخ می‌دهد چه‌طور می‌شود تنها پنج درصد کاربران سرویس خود را تغییر دهند؟
 
در این مورد لازم است به این موضوع اشاره کنم که شاید در مجموع کم‌تر از 35 درصد مشترکان ما در تهران باشند. سرویس‌های ما در حدود 130 شهر ایران ارائه می‌شود و این مشکل بیشتر مربوط به تهران است و ما دائم در حال پایش و بهینه‌سازی سایت‌های خود هستیم و با گردشگری در شهر نقاط کور را پیدا کرده و سعی می‌کنیم با تغییراتی در جهت آنتن آنها نقاط کور را به حداقل برسانیم.
 
– تعداد ایستگاه‌هایی که در کشور و تهران دارید را هم ذکر می‌کنید؟
 
در کشور کمی بیش از هزار ایستگاه و در تهران حدود 350 ایستگاه.
 
– برای این‌که کاربران راضی باشند و دیگر اعتراضی نباشد به نظر خود شما نیاز به چه تعداد سایت دارید؟
 
رشد تعداد مشترکان و در کنار آن ایجاد موانع و وضعیت ترافیک همه مواردی هستند که می‌توانند کیفیت خدمات را دچار افت کنند و ما در تلاشیم متناسب با این شرایط تغییرات لازم را ایجاد کرده و تعداد ایستگاه‌های خود را افزایش دهیم، در همین راستا طی سه ماه آینده در تهران حدود 40 ایستگاه جدید به تعداد سایت‌های ما اضافه خواهد شد، که تأثیر بسیار زیادی در افزایش سطح کیفیت خدمات ما در پایتخت و تأمین نیاز متقاضیان متعدد در این شهر می‌گذارد.
 
هر جایی آنتن نصب نمی‌کنیم
 
– با توجه به ملاحظات شهرداری آیا مشکلی برای نصب این تجهیزات وجود نخواهد داشت یا در زمینه واردات آنها؟
 
تأمین تجهیزات مربوط به این بخش به‌طور کامل انجام شده و مشکلی در این زمینه نداریم و شهرداری هم بی‌شک موضوعاتی از جنبه‌ زیبا‌سازی و … را مدنظر دارد، اما به هرحال تعامل به نسبت خوبی با ما داشته است البته با این حال نمی‌توان گفت که در این زمینه مشکلی نداریم اما شهرداری هم همکاری‌هایی داشته و حتماً لازم می‌داند نصب آنتن‌ها را پایش کند. ما نیز هر جایی آنتن‌های خود را نصب نکرده و نخواهیم کرد تا به ظاهر شهر آسیب نرسانیم اما با این وجود تلاش خواهیم کرد سرویس خود را کامل‌تر کنیم.
 
وایمکس مبین نت چقدر می‌ارزد؟
-اکنون که نسل سوم ارتباطات یا 3G وارد بازار شده و سرعت بیشتری دارد و امکان جابه‌جایی فراوان و درنهایت شاید قیمت آن هم حداقل از نظر تأمین مودم ارزان‌تر از شما باشد، شما با افت کاربر و مشکل مواجه نمی‌شوید؟!
 
این تکنولوژی‌ها هر یک جایگاه خاص خود را دارند. فردی که از تکنولوژی‌های موبایل استفاده می‌کند، نظر اصلی‌اش VOICE و ارتباط کلامی بوده و به دنبال آن است که یک موبایل با پیوستگی ارتباطات داشته باشد، این فرد شاید خیلی به دنبال انتقال دیتای سریع نباشد، اما من فکر می‌کنم مبین‌نت در راضی ‌کردن مشترکان دیتا بتواند رضایت بیشتری را جلب کند.
 
– آخرین قیمت مودم‌هایتان را هم می‌گویید؟
 
ما چندین نوع مودم داریم. دو نوع مودم جیبی که یکی از آنها جیبی وایمکس و دیگری مودم جبیبی وایمکس و GPRS است. مودم رومیزی نیز نوع دیگری از مودم‌های ماست و یک نوع مودم بیرونی هم که بیشتر به منظور ارتباطات سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان مودم‌های جبیبی (با توجه به نوع مودم جیبی) ما با احتساب طرح‌های یک و دو ساله با حجمی بین 15 تا 30 گیگ قیمتی بین 320 تا 490 هزار تومان دارند.
 
-و بدون اشتراک ؟!
 
بیشتر مودم‌ها با طرح همراه است، چرا که مودم خالی خیلی برای کاربر کاربرد ندارد به همین دلیل عمدتا مشتریان با طرح‌های یکساله خرید می‌کنند.
 
– قیمت خود مودم از چه قرار است؟
 
مبین‌نت در ارائه و فروش مودم‌ها هیچ منفعتی ندارد و حتی تا حدی بر روی مودم سوبسید هم می‌دهد تا مشتریان خرید راحت‌تر و ارزان‌تری داشته باشند.
 
قیمت تمام‌شده یک مودم جیبی جدید برای ما بیش از 350 هزار تومان است و به همین دلیل ما حتی اگر بخواهیم آنها را به قیمت تمام شده ارائه کنیم، قیمت آنها بیش از قیمت فعلی خواهد بود. اکنون هم یک مودم جیبی جدید با یک طرح دو‌ ساله 512 و 30 گیگ حجم حدود 490 هزار تومان است. اما خود مودم جیبی جدید بدون طرح 330 هزار تومان قیمت دارد.
 
– حداقل از نظر قیمت مودم می‌توان مبین‌نت را جزو دسته گرانها قرار داد و شاید به همین دلیل خیلی از کاربران مبین نت را انتخاب نکنند، چرا که مودم در اپراتورهای دیگر شاید قیمتی به مراتب بهتر داشته باشد.
 
ما هم قیمت مودم‌های رومیزی خود را حدود 200 هزار تومان تعیین کرده‌ایم.
 
– علاوه بر قیمت مودم بسیاری از کاربران هم از اتمام سریع حجم خود گلایه دارند. کمی درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کنید. این‌که در این مورد از شما انتقاد می‌شود، اما نسبت به شرکت‌های دیگر به مراتب انتقادات کمتر است. اکنون اگر شما در اینترنت هم جست‌وجو کنید شاید نسبت به سایر ارائه‌کنندگان اینترنت مثل شاتل یا ایرانسل و … انتقاداتی که از مبین نت مطرح می‌شود حجمی به مراتب بالاتر داشته باشد. چگونه است که چنین اتفاقاتی می‌افتد؟! آیا فکر می‌کنید این زمینه‌سازی به رقبا بر می‌گردد یا …؟!
 
ارزیابی خود ما این است که اول از همه باید اگر اشکالی در سرویس‌دهی هست باید به سرعت بررسی و برطرف شود. بخشی در سایت مبین‌نت و شماره‌هایی که به ارتباط با کاربران اختصاص داده شده نیز به بررسی این موضوع می‌پردازد و من از همین‌جا از تمام کاربران مبین‌نت می‌خواهم از این طریق هم که شده ما را امتحان کنند و ببینند آیا مشکلات آنها را بررسی می‌کنیم یا خیر!
 
ما را با ADSLها مقایسه نکنید
 
نکته‌ی بعد آنکه به هرحال هرجا تعداد مشترکان بیشتر باشد، احتمال آنکه اعتراضات و مشکلات بیشتری مطرح شود منطقی است. علاوه بر این اگر سرویس‌های بی‌سیم را با سرویس‌های باسیم و ADSL مقایسه کنید، باید این مطلب را مدنظر داشته باشید که شاید سرمایه‌گذاری ما در قیاس با بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات ADSL حدود 30 برابر بیشتر است. در چنین شرایطی فکر می‌کنم مشتریان باید تعیین کنند که آیا از سازمانی که 30 برابر بیشتر هزینه کرده این انتظار نمی‌رود که هزینه‌ی خدماتش کمی بالاتر باشد؟!
 
– کیفیت چه‌طور؟!
 
کیفیت را باید در چارچوب ارائه سرویس‌های بی‌سیم مورد توجه قرار داد. اکنون این مساله بین کاربران جا افتاده که انتظار از کیفیت مکالمه تلفن ثابت با همراه متفاوت است. ممکن است تلفن همراه در داخل منزل در برخی نقاط کمتر و جایی بهتر آنتن بدهد یا خارج از منزل وضعیت سرویس‌دهی آن متفاوت باشد؛ این مساله اکنون از نظر مردم کاملاً پذیرفته شده است.
 
در ارتباط با اینترنت هم همین‌طور است و هیچ‌گاه نمی‌شود کیفیت سرویس بی‌سیم را با ADSL مقایسه کرد.به عنوان مثال در تلفن همراه معمولاً شما در طبقات پایین کیفیت کمتری نسبت به طبقات بالاتر دارید. همین بحث در مورد وایمکس هم صدق می‌کند. اما در اینجا شما می‌توانید مثلاً مودم رومیزی خود را در طبقات بالاتر قرار دهید تا آنتن و کیفیت بالاتری داشته باشید. نکته دیگر آنکه قطعاً لازم است شما دائم پارامتر‌های گیرندگی مودم خود را چک کنید و آن را در جایی از منزل مورد استفاده قرار دهید که آنتن‌دهی بهتری دارد و این مساله را نیز از همان control panel مودم با رمز عبور Admin می‌توان مورد بررسی قرار داده و پارامترهای مودم را بهینه کرد. بارها دیده شده که حتی افراد مودم خود را یک طبقه بالاتر قرار می‌دهند و مشکل کاربر کمتر می‌شود، چرا که سیگنال بهتری می‌گیرد.
 
– طبق آمارهای ارائه‌شده تنها درصد کمی از کاربران اینترنت که شاید کمتر از 10درصد مشترک وایمکس هستند، در حالی که در دنیا وضعیت متفاوتی است. دلیل این موضوع را در چه می‌دانید؟
 
تکنولوژی وایمکس در مقایسه با ADSL بالاتر و به‌روزتر است. در همه جای دنیا مشترکان با استفاده از مدیای سیم و ADSL سرویس‌های باند وسیع را گرفته و بعد از آن به سراغ مدیای بی‌سیم و فیبر نوری می‌آیند. طی دو سال اخیر هم به دلیل تغییر نرخ ارز و محدودیت‌های مربوط به تحریم‌ها تا حدی رشد تکنولوژی کند شده است، اما به هرحال ما تلاش کرده‌ایم با توان مهندسی که داخل کشور بوده، بخش مهمی از این نارسایی‌ها را برطرف کنیم.
 
– طی دو سال و نیم گذشته که فعالیت کرده‌اید تعرفه‌های شما از نظر خرید مودم و از نظر پهنای باند چه تغییری کرده است؟
 
همان‌طور که می‌دانید در زمینه‌ی تأمین مودم و تجهیزات به تناسب افزایش نرخ ارز هزینه‌های ما بالا می‌رود، اما با این وجود ما سعی کرده‌ایم با ارائه‌ی راه‌حل‌های مناسب‌تر و تغییراتی که داده‌ایم سرویس‌های خود را به آن نسبت گران نکنیم.
 
رشد 30 تا 50 درصدی قیمتها طی دو سال
 
– چند درصد افزایش داشته‌اید؟!
 
تقریبا شاید طی دو و نیم سال گذشته رشدی بین 30 تا 50 درصد در قیمت‌ها داشته‌ایم. در این میان هم تلاش کرده‌ایم تا حدی به مصرف رشد دهیم تا هزینه‌ها از این طریق جبران شود و قیمت مودم یا مصرف اینترنت افزایش نداشته باشد.
 
-آیا آماری از شهر‌ها یا مناطقی که در تهران بهترین یا ضعیف‌ترین آنتن‌دهی را دارند، وجود دارد؟
 
ما در شروع ارائه‌ی سرویس‌ اگر آنتن‌دهی مناسب نداشته باشیم به مشتری سرویس نخواهیم داد، اما گاه براساس جابه‌جایی منزل یا ورود به حیطه‌ای خاص کیفیت سرویس متفاوت می‌شود. در این موارد ممکن است به دلیل ساخت‌وسازهایی که گفته شد مشکلاتی ایجاد شود، اما ما تلاش خواهیم کرد تا در صورت امکان مشکل را برطرف کنیم و با اقداماتی مانند تغییر تنظیمات امکان دسترسی مناسب را فراهم کنیم، اما در صورتی که چنین اقدامی میسر نشود، به باز پس‌گیری مودم مورد نظر خواهیم پرداخت.
 
-هزینه اشتراک باقی مانده هم به کاربر بازگردانده می‌شود ؟!
 
هیچ مشکلی نیست می‌توان اشتراک باقی‌مانده فرد را محاسبه و هزینه مربوط به آن را پرداخت کرد. در ارتباط با هزینه‌های مربوط به مودم هم در موارد متعددی که کاربر مایل باشد مودم از او پس گرفته می‌شود.
 
– با چه قیمتی؟!
 
درصدی جزیی از قیمت اولیه‌ کسر می‌شود که این رقم بستگی به میزان مصرف مشترک از مودم دارد. در این میان اگر زمان اندکی از استفاده‌ مشترک از مودم گذشته باشد که مبلغی از او کسر نخواهد شد، اما اگر فردی به‌طور مثال یک سال از مودم استفاده کرده باشد دیگر بعید می‌دانیم دنبال پس دادن مودم خود باشد، اما ما حتی در همان موارد هم کمک می‌کنیم.
 
– در شهری مثل تهران که حجم بسیار بالایی از ساخته‌ ساز دارد ماهانه در چند مورد ممکن است مشترک به پس دادن سرویس خود اقدام کند؟
 
این موارد بسیار کم است، حتی همان‌طور که یک مشترک ADSL می‌تواند پس از مدتی استفاده از خدمات یک ISP منصرف شود و با همان مودم اقدام به اشتراک شرکت دیگری کند، مشترک وایمکس هم می‌تواند از مودم خود با اپراتورهای دیگر وایمکس کار کنند. اکنون حداقل من مطمئنم در عوامل فروش ما عده‌ای هستند که هم وایمکس و هم ADSL واگذار می‌کنند و در این دفاتر حتماً مودم‌ها را جابه‌جا می‌کنند و قطعاً این جابه‌جایی‌ها در میان مشترکین رواج دارد و امر غریبی نیست.
 
– در حال حاضر کدام استان‌ها و کدام مناطق تهران نیاز به ایجاد تغییر در تجهیزات دارند؟
 
برای ارائه توضیح در این زمینه باید به نقشه پوشش مبین‌نت در 130 شهر اشاره کرد، اما به‌طور معمول بیشترین مشکل در این زمینه مربوط به تهران است، چرا که تهران به هر صورت شهر همواری نیست و همین مساله مشکلاتی ایجاد می‌کند اما به هر صورت این مساله مورد توجه قرار دارد.
 
پاسخ به کاربرانی که از کم شدن حجم دانلودشان گلایه دارند
 
– در بسیاری موارد هم کاربران مبین‌نت نسبت به کم‌ شدن حجم اینترنت خود گلایه دارند.
 
استانداردهای ارائه سرویس‌های ما براساس مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات است.
 
– به هر صورت در هر سیستمی امکان ایجاد مشکل و خطا وجود دارد.
 
بیشترین موضوعی که در سرویس‌های بی‌سیم تاثیر می‌گذارد بحث جابه‌جایی مشترک است. مشترکین علایق ترافیکی‌شان نیز متفاوت است و به همین دلیل ما به‌طور دائم در حال سنجش ترافیک سایت‌ها هستیم و پس از مشاهده علایق در محل‌های لازم به نصب تجهیزات مورد نظر اقدام می‌کنیم و همین حالا در حال انجام توسعه در حدود 100 سایت هستیم و نصب سکتور چهارم در حدود 100 سایت خود را در برنامه داریم که فکر می‌کنیم تا پایان اردیبهشت ‌ماه تکمیل می‌شود، پس از آن ظرفیت منطقه‌ای که سکتور چهارم در آن نصب شده حدود یک چهارم افزایش پیدا می‌کند.
 
اما موضوع دیگر به بحث حجم اطلاعات مشترکان باز می‌گردد که گاه برخی کاربران این موضوع را نمی‌دانند که مجموعه‌ای از ارسال و دریافت مانند صفحات و تصاویر مختلفی که باز می‌کنند، یا استفاده از برنامه‌های ارتباط تصویری و ویدیویی که حجم زیادی از آپلود و دانلود دارد، یا نرم‌افزارهایی که به‌طور خودکار آپدیت می‌شوند هم جزو حجم مصرفی آنها محسوب می‌شود. به همین دلیل ممکن است محاسبه این افراد تا حدی با مشکل مواجه باشد.
 
نکته دیگر آنکه ما برای تجهیزات خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مثلا از هر ایستگاه چه تعداد کاربر می‌توانند استفاده کنند اما قطعاً ساعات مختلف شبانه‌روز و علایق ترافیکی افراد در این موضوع نیز تأثیر می‌گذارد. اما در سرویس ADSL همه‌ چیز ثابت است و امکان برنامه‌ریزی بلند مدت وجود دارد. اما شبکه ما دائم در حال تغییر است و متناسب با این تغییرات ما باید به اصلاح شبکه خود بپردازیم، از سوی دیگر اصلاح شبکه بی‌سیم امری زمانبر است و نیاز آن به تجهیزات خارجی در موارد متعدد برای ما محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، بنابراین در سرویس‌ بی‌سیم ما دائم با جابه‌جایی مواجهیم و موانع جغرافیایی هم در حال تغییر است اما با این حال ما مشترکی که به هر یک از این دلایل در دریافت سرویس‌ دچار مشکل شده باید مورد توجه قرار گیرد.
 
به هر صورت باید هم سیگنال‌های ما و هم بحث شرایط جغرافیایی مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل خواهش من این است که مبنای مقایسه شما با تلفن همراه باشد، چرا که هر مشکلی که شما در سرویس‌های موبایل دارید در وایمکس هم دارید.
 
به عنوان مثال ما در نقشه خود برخی نقاط را نقاط سبز معرفی کرده‌ایم که پوشش خوبی دارند، اما ممکن است فردی بگوید من مشترک مبین‌نت هستم و در همین منطقه هم سکونت دارم، اما در دریافت سرویس مشکلاتی دارم در چنین مواردی اغلب بعد از بررسی مشخص می‌شود آن خانه پشت یک بنای بلند قرار گرفته و ممکن است 50 متر این طرف یا آن طرف‌تر از آن سرویس مناسبی قابل دسترسی باشد.
 
در این میان باید به یک نکته هم توجه کرد و آن پاسخ‌گویی و تناسب شیوه‌های دسترسی به اینترنت با نیازهای کاربران است. به عنوان مثال اگر شما قصد دانلود حجم بالایی را داشته باشید، بهترین شیوه برای شما ADSL است، چرا که یک مودم بی‌سیم برای دانلود طولانی و حجیم نیست و برای استفاده در زمانی است که شما به سیستم با سیم دسترسی ندارید.
 
هریک از این شیوه‌ها کارکرد خاص خود را دارند. اکنون در پیشرفته‌ترین کشور‌ها نیز تمام این روش‌ها هر یک به سهم خود مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است یک مشترک تمام اینها را با هم داشته باشد.
 
– مودم‌های شما همه ساخت چین است؟
 
بخشی از مودم‌ها چینی و بخشی از آنها ساخت کره و البته یک شرکت تایوانی است.
 
– تفاوت قیمت این مودم‌ها به چه صورت است؟
 
ما سعی کرده‌ایم ارزان‌ترین قیمت خرید را مبنای فروش به مشترک قرار دهیم، یعنی ممکن است مودمی با قیمتی کمی بالاتر هم خریداری شود، اما قیمت ما برای کاربران قیمتی ثابت است. معمولاً هم در آن واحد تنها یکی از این مدل‌ها موجود است و همان واگذار می‌شود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که در حال حاضر خط تولید اکثر برندهای معروف هم در چین است.
 
– عمر متوسط این مودم‌ها چه‌قدر است؟
 
نمی‌توان عمر خاصی برای آنها تعیین کرد، اما در صورت زمین خوردن یا ایجاد مشکل در برق و … ممکن است این مودم‌ها دچار مشکل شوند.
 
گاه ADSL ارزان ترین راه است
 
– خود شما و خانواده‌تان برای دسترسی به اینترنت از مبین‌نت استفاده می‌کنید؟ به عنوان یک کاربر کیفیت خدمات این شرکت را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟
 
ما همه مودم جیبی مبین‌نت داریم، اما همان‌طور که گفتم لازم است در برخی نقاط شیوه‌های دیگر را نیز مورد استفاده قرار دهید. گاهی ADSL ارزان‌ترین راه است و طبیعی است اگر به جایی دسترسی داشته باشیم که اینترنت ارزان در دسترس داریم، حجم دانلود خود را به سمت مسیری ببریم که ارزان‌تر باشد.
 
– خود شما اگر قرار باشد به کیفیت خدماتی که دارید نمره‌ای بین یک تا 20 به مبین‌ نت بدهید آن نمره چند خواهد بود؟
 
فکر می کنم اگر فرصت این قضاوت را به مردم و رسانه‌ها بسپارم بهتر است چرا که شاید من به شخصه هیچ‌گاه مشکلات

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.