باندپهن

باندپهن سیار

لبه تکنولوژی

February 3, 2014
15:46 دوشنبه، 14ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60624

ماهواره‌های تدبیر و خلیج فارس رونمایی شدند/ برقراری خدمات ارتباطی امن و تصویربرداری

صبح امروز همزمان با روز فناوری فضایی و با حضور دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور از 2 ماهواره فضایی تدبیر و خلیج فارس در سالن اجلاس سران رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ماهواره مخابراتی خلیج فارس توسط دانشگاه صنعتی مالک‌ اشتر طراحی و ساخته شده است. این ماهواره سازگار با بستر ارتباطی بی‌سیم زمین پایه کشور بوده و خدمات ارتباطی بی‌سیم ماهواره‌ای را به صورت امن و مطمئن با پوشش جغرافیایی ملی و یا منطقه‌ای ارائه می کند. این سامانه مجهز به پایانه‌های کاربری کوچک و سبک بوده و در شرایط بحران ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نیز توسط نیروهای امدادی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
ماهواره خلیج فارس برای برقراری خدمات ارتباطی امن، اختصاص باند باریک از نوع غیربلادرنگ یا ذخیره مورد استفاده قرار گرفته و سرویس پیام‌رسانی کوتاه را در داخل و یا خارج مرزهای ملی تامین می کند. افق آتی این طرح، تحقق یک منظومه ماهواری‌ای است.
 
کاربردهای ماهواره مخابراتی خلیج فارس
 
تبادل پیام های داده رقومی متنی و یا صوتی بین کاربران متحرک یک شبکه بی‌سیم زمینی
 
پخش پیام های همگانی مانند فرامین کنترلی و هشدار برای کاربران زمینی در گستره جغرافیایی وسیع
 
جمع‌آوری و یا توزیع داده حسگرهای نصب شده در نقاط دور از دسترس
 
قابلیت‌های فنی
 
قابلیت ارائه خدمات تبادل پیام در نقاط فاقد زیرساخت مخابراتی
 
قابلیت تبادل اطلاعات بین کاربران واقع در شبکه‌های بی‌سیم ناهمگون
 
امکان استفاده از بسترهای متنوع جهت برقراری ارتباط میان درگاه های تبادل پیام ماهواره ای
 
امکان بکارگیری انواع مختلف پایانه های کاربری از جمله دستی، کوله‌پشتی و خودرویی
 
ماهواره تدبیر
 
ماهواره تدبیر با مدیریت سیستمی سازمان فضایی ایران توسط مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت صددرصد بومی توسط اساتید و دانشجویان جوان و متعهد این دانشگاه با کمک صنایع داخلی در مدت پنج ماه طراحی و ساخته شد.  این ماهواره توسعه یافته ماهواره نوید دانشگاه علم و صنعت است و دارای ماموریت عکسبرداری با قدرت تفکیک مکانی است.
 
همچنین این ماهواره دارای دریافت پیام بین 16 کاربر از طریق هدست‌های «گوشی» قابل حمل در هر موقعیت جغرافیایی است. همچنین این ماهواره دارای قابلیت سیستم تعیین مدار، سیستم تعیین موقعیت به کمک GPS فضایی و رهگیری فاصله‌یابی ماهواره از طریق ایستگاه زمینی است. جرم این ماهواره 50 کیلو و ابعاد آن 74.2 * 50 * 50 سانتی‌متر مکعب و مدار آن 250 *375 کیلومتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.