اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

February 10, 2014
13:33 دوشنبه، 21ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60727

اظهار امیدواری وزیر ارتباطات برای 10 برابر شدن پهنای باند اینترنت

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد: با تعریف پروژه‌های مختلف در زمینه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی شرایط به گونه‌ای شود که سال آینده در طرح‌های دهه فجر شاهد 10 برابر شدن پهنای باند اینترنت در کشور باشیم.
 
 
وزیر ارتباطات و اطلاعات در مراسم افتتاح دسترسی 750 روستای کشور به خدمات مخابراتی به صحبتی کوتاه پرداخته و عنوان کرد: تلاش ما این است که در راستای اهداف امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی به روستاهای کشور را مورد توجه قرار دهیم. در همین راستا خوشحالم در حال حاضر همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و مخابرات شرایطی را فراهم کرده‌اند که این اتفاق رخ دهد.
 
وی در عین حال عنوان کرد: درست است که این ارتباط‌رسانی برای روستاها صورت بگیرد و ممکن است برخی روستاهایی که کمتر از 20 خانوار است صاحب تنها یک خط ارتباطی شوند اما از نظر من این مساله اهمیت بسیار زیادی دارد و شاید این یک خط با تعداد شماره‌هایی که در منازل شهری واگذار می‌شوند، برابر باشد و یا حتی واگذاری آن از واگذاری 10 هزار شماره در شهر زحمت و اهمیت بیشتری داشته باشد.
 
واعظی در عین حال عنوان کرد: رسیدگی به مناطق مرزی و محروم جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود و اکنون از سازمان مقررات ارتباطات و مخابرات می‌خواهم که به طور جدی و به صورت اعتقادی این مساله را دنبال کند، چرا که ما به دنبال روزی هستیم که هیچ روستای بدون ارتباطی در کشور باقی نماند و هیچ نقطه‌ای از کشور نباشد که تلفن و اینترنت نداشته باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه عنوان کرد: ما امسال به دنبال دسترسی ساکنان روستاهایی که کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند هستیم، اما باید به مرور زمان شرایط به گونه‌ای شود که تمام روستاها دارای تلفن و اینترنت شوند و علاوه بر این نباید تنها به تلفن بسنده کرد، چرا که لازم است در این روستاها امکان دسترسی به شبکه تلفن همراه هم مهیا شود.
 
وی هم‌چنین عنوان کرد: ممکن است در شهرهای کوچک و روستاها اپراتورهای تلفن همراه تلاشی برای دسترسی مردم نداشته باشند، اما باید به این موضوع توجه داشت که اگرچه ارتباط‌رسانی در شهرهای بزرگ درآمدزایی دارد اما برکت در روستاها و نقاط دورافتاده است و ما از هر سه اپراتور تلفن همراه خواسته‌ایم که رسیدگی به این مناطق را جزو اولویت‌های خود قرار دهند.
 
واعظی در ادامه‌ی صحبت‌های خود عنوان کرد:‌ علاوه بر این‌ نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که در آینده تلفن همراه تنها به عنوان یک وسیله برای مکالمه شناخته نخواهد شد. از سال آینده که ما وارد نسل‌های سه و چهار ارتباطی شویم دیگر بسیاری از امور مردم با تلفن همراه خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آنکه در حال حاضر دولت و مجلس این مساله را پذیرفته‌اند که ICT پیشران توسعه‌ی کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل رسالت سنگینی بر دوش همکاران ما قرار دارد، چرا که اگر تحریم‌ها برطرف شود ما برای دسترسی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله مجبور خواهیم بود عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. اکنون رتبه‌ی ما در منطقه رتبه خوبی نیست و باید حتما برای جبران آن تلاش کنیم. ما نیز تلاش داریم تمام این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. در همین زمینه هم به شخصه به مردم قول می‌دهم که اگر در حال حاضر 16 تا 17 درصد اهداف در نظر گرفته شده در برنامه‌ی پنجم توسعه اجرا شده، طی دو سال باقی‌مانده تمام این برنامه را اجرایی کنم.
 
وی در عین حال عنوان کرد: امیدوارم با پروژه‌های مختلفی که طراحی شده و حدود هفت یا هشت پروانه که برای واگذاری در سال آینده در نظر گرفته شده این شرایط بهبود پیدا کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین عنوان کرد: در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات نیز ما اکنون از برنامه‌ها عقب هستیم. قرار بود این شبکه یک سال قبل آماده باشد، اما ما تازه کار را شروع کرده‌ایم و امیدواریم این طرح نیز انجام شود.
 
واعظی هم‌چنین به بحث زیرساخت‌ها اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز پروژه‌های متعددی به صورت موازی در دست کار قرار دارد که امیدواریم با اجرایی‌ شدن آنها سال آینده خبر 10 برابر شدن پهنای باند بین‌الملل را اعلام کنیم و به وضعیت اینترنت کاربران سامان دهیم، چرا که اکنون گلایه‌های بسیاری وجود دارد و کاربران از این‌که سرعت اینترنت به این اندازه پایین است گلایه‌های مختلفی دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.