سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 10, 2014
13:43 دوشنبه، 21ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60735

جشن تولد 70 سالگی نخستین رایانه جهان برگزار شد

رایانه ˈکلاسوس ˈ 70 ساله شد.
 
 
به گزارش ایرنا از پایگاه ساینس، چهارشنبه گذشته نخستین نسل برنامه نویسان پس از 70 سال، برای جشن گرفتن تولد نخستین رایانه دیجیتالی جهان گردهم آمدند.
 
 
گاهی پر افتخار ترین پیروزی ها خارج از میدان نبرد و بدون استفاده از سلاح حاصل می شوند.
 
روز چهارشنبه عده ای از افراد خاص در پارک بلچری واقع در باکینگهام انگلیس گرد هم آمدند تا سالروز واقعه بسیار مهمی را جشن بگیرند که موجب کوتاه شدن جنگ جهانی دوم و حفظ جان هزاران انسان شد.
 
این افراد مخترعین کلاسوس، اولین رایانه قابل برنامه نویسی دیجیتال در جهان بودند که برای گرامی داشت سالروز اجرای برنامه رمزگشای کلاسوس برای کشف پیغام های رمز شده نیروهای اکسیس گرد هم آمدند. 
 
در روز پنجم فوریه سال 1994 میلادی یکی از موثرترین سلاح های جنگ جهانی دوم کار خود را آغاز کرد. این سلاح پیشرفته که در واقع رایانه موسوم به کلاسوس 1 بود، توانست یک الگوریتم رمزگذاری بسیار مهم موسوم به لورنز را کشف کند که توسط هیتلر و افسران عالی رتبه او برای ارسال پیغام های محرمانه استفاده می شد. 
 
الگوریتم لورنز، روشی بود که برای رمزگذاری پیغام ها با استفاده از ماشینی به همین نام مورد استفاده قرار می گرفت. این ماشین پیچیده دارای 12 چرخ گردان بود که با ترتیب خاصی کنارهم قرار می گرفتند و برای هریک از حروف پیغام، شماره خاصی را تولید می کردند. در آن زمان کشف رمز این پیغام ها بدون اطلاع از ترتیب قرارگیری چرخ ها تقریباً غیر ممکن بود.
 
 
نیرو های متفقین تا سال 1941 هیچ سرنخی برای کشف رمز این پیغام ها نداشتند اما در آن سال پیغامی از آتن به وین مخابره شد که به درستی به دست گیرنده نرسید. اپراتور مرتکب اشتباه کوچکی شد و آن پیغام را با کمی تغییر اما با همان ترتیب قبلی چرخ ها رمزگذاری کرد.
 
همین اشتباه کوچک امکان کشف رمز پیغام و اطلاع از الگوریتم مورد استفاده دستگاه لورنز را توسط ریاضیدانان فراهم کرد. سپس برنامه نویسان برنامه خاصی را نوشتند که کلاسوس آن را اجرا کرد و پیغام های محرمانه بسیار مهمی را کشف کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.