اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

February 10, 2014
14:01 دوشنبه، 21ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60740

وزیر ارتباطات: رومینگ ملی در دستورکار است/سه قرارداد هم زمان برای طراحی فیلترینگ هوشمند بسته ایم

وزیر ارتباطات گفت: با سه گروه دانشگاهی به صورت همزمان برای طراحی فیلترینگ هوشمند قرارداد بسته‌ایم تا هریک زودتر موفق شد، به سرعت نتایج آن را عملی کنیم.
 
 
واعظی در یک نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اجرای طرح همکدی در استان‌ها اظهار داشت: معتقدیم که همکدی باید انجام شود و به مخابرات توصیه کردیم که این طرح را باید اجرا کند، اما رقمی که مخابرات می‌خواهد برای همکدی اخذ کند بالاست.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از یک ماه پیش رئیس رگولاتوری مسئول تشکیل کارگروهی در این رابطه شده است. این کارگروه تاکنون چندین جلسه برگزار کرده و نتایجی نیز حاصل شده که درنهایت نتیجه کارگروه در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح و تعرفه جدید ابلاغ می‌شود.
 
وی تأکید کرد: وزارت ارتباطات در این باره سه سیاست را در دستورکار دارد، نخست همکدی باید انجام شود، دوم؛ شبکه تلفن همراه باید FLAT (یکسان) شود و سوم؛ اپراتورهای تلفن همراه را باید متقاعد کنیم که رومینگ ملی به این اپراتورها وجود داشته باشد.
 
واعظی در توضیح بیشتر رومینگ ملی یادآور شد: هم‌اکنون اگر مشترکی از یک اپراتور سیم‌کارت دارد و این سیم‌کارت در منطقه‌ای آنتن نمی‌دهد، ارتباط مشترک با شبکه کلاً قطع می‌شود، اما با رومینگ ملی، آنتن سیم‌کارت روی اپراتوری که در آن منطقه آنتن قوی‌تری دارد منتقل می‌شود.
 
وی تأکید کرد: مرحله اول، برقراری رومینگ ملی بین اپراتورها و مرحله دوم، جابه‌جایی شماره بین اپراتورها است که در وزارت ارتباطات دنبال می‌شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص مرحله نگهداری تجهیزات USO در روستاها پس از نصب این تجهیزات گفت: برای نصب و پس از آن، نگهداری این تجهیزات در روستاها نیازمند اپراتور USO هستیم که مقدمات راه‌اندازی این اپراتور در دست تهیه است. یکی از این مقدمات، تهیه پروانه است که سازمان تنظیم مقررات روی این موضوع کار می‌کند.
 
واعظی همچنین در خصوص واگذاری شرکت پست گفت: نخست باید زیان انباشت پست جبران شود، سپس باید مطالعه بیشتری صورت گیرد تا مانند واگذاری شرکت مخابرات که مناطق محروم و دورافتاده را با مشکل مواجه کرد، واگذاری پست نیز به اشتباه و مشکل برنخورد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص زمان اعطای مجوز نسل سه و چهار تلفن همراه گفت: براساس پروانه اپراتور سوم تلفن همراه (رایتل) انحصار این اپراتور در تاریخ 30 مردادماه 93 به اتمام می‌رسد که به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد.
 
وی ادامه داد:‌ از تاریخ 1 شهریورماه 93 اپراتورهای دیگر می‌توانند با پروانه‌ای که دریافت می‌کنند نسل سه را اداره کنند.
 
وی در خصوص نسل چهار نیز گفت: در اواخر سال 93، به یک اپراتور جدید یا اپراتورهای موجود، پروانه نسل چهار را واگذار خواهیم کرد. انتخاب یک اپراتور جدید یا اپراتورهای فعلی بستگی دارد که کارگروهی که در این باره کار می‌کند، تشخیص دهد که آیا بازار کشش اپراتور جدید را دارد یا خیر؟
 
در این کنفرانس خبری علی‌اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات در تکمیل صحبت‌های واعظی در این‌باره تصریح کرد: مجوز نسل سه براساس ارزیابی اپراتورها در 8 پارامتر ارائه خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هر اپراتوری که بهتر عمل کند، اولویت بیشتری برای اخذ پروانه نسل سه و چهار خواهد داشت.
 
وی گفت: ورود اپراتور جدید بستگی به کشش بازار دارد، اما احتمال می‌رود که بتوانیم اپراتور چهارم مستقلی در حوزه تلفن همراه با قابلیت خدمات نسل چهار داشته باشیم.
 
رئیس رگولاتوری تأکید کرد: همچنین ممکن است پس از آنکه مجوز نسل سوم را به اپراتورهای دیگر ارائه کردیم، پس از آن به اپراتور برتر که از نظر اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات عملکرد بهتری داشته و همچنین خدمات بهتری به مردم ارائه کرده، مجوز نسل چهار را نیز اعطا کنیم.
 
وی تأکید کرد: اما درنهایت پیش از تاریخ 29 مردادماه 93 باید این ارزیابی‌ها تمام شود، قبل از این تاریخ باید رادیو، پهنای باند و نصب تجهیزات توسط اپراتورها انجام شده باشد و روز 1 شهریورماه پروانه به دست اپراتورها داده خواهد شد.
 
در این نشست خبری واعظی همچنین در خصوص عضویت خود در دو شبکه اجتماعی گفت: در مجموع این عضویت را خوب ارزیابی می‌کنم زیرا عاملی برای ارتباط با مخاطبان شده است.
 
وی گفت: مردم در این شبکه با کامنت‌هایی که برایم ارسال می‌کنند انتقاد می‌کنند، تشویق می‌کنند و گاهی نیز ناسزا می‌گویند و گاهی وقت‌ها نیز نظراتشان ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد، اما در مجموع اتفاق خوبی است.
 
واعظی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، کوتاهی در ایجاد فیلترینگ هوشمند و نقص در فیلترینگ را به زمین وزارت ارتباطات انداخته، این وزارتخانه در خصوص فیلترینگ هوشمند چه کاری انجام داده است، گفت: اجرای فیلترینگ هوشمند کار پیچیده و دقیقی است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم‌زمان با سه گروه از دانشگاه‌های مختلف برای ایجاد فیلترینگ هوشمند و طراحی این سامانه قرارداد بسته‌ایم که هرکدام زودتر به نتیجه رسیدند، از آن استفاده کنیم.
 
وی گفت: این تعجیل و اهمیت برای این نیست که بتوانیم فیلتر کنیم، برای این است که معتقدیم هر چه سریع‌تر باید روش فیلترینگ از روش فعلی به روش کارآمد تغییر کند. روشی کارآمد است که در آن تنها سایت‌های غیراخلاقی که به واقع خاص خانواده‌ها و جامعه است از دسترس دور باشد و امکان استفاده از سایر سایت‌ها فراهم باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.