اینترنت و شبکه

رگولاتوری

February 14, 2014
12:42 جمعه، 25ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60836

تکرار ماجرای شکست رایتل این بار در پروژه اپراتور چهارم

پارسینه نوشت: اهمیت پروژه شبکه ملی اطلاعات بر بسیاری پوشیده باقی مانده است اما واقعیت این است که این روش ارتباطی، ارتباطات تحت شبکه همه ایرانیان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و درست مانند ورود فناوری تلفن همراه، یک انقلاب جدید در ارتباطات کشور ایجاد خواهد کرد. بسیاری از وعده‌های وزیران قبلی و فعلی ارتباطات برای بهبود وضعیت اینترنت و ارتباطات در کشور، به اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات متکی بوده است. اگر چه در بیشتر این وعده‌ها، وزارتخانه به خوبی ژست "انجام خواهیم داد" و "دست خواهیم یافت" به خود گرفته است، باید گفت که تنها 20 درصد از سهام ایرانیان نت (مجری شبکه ملی اطلاعات و معروف به اپراتور چهارم) متعلق به دولت است.
 
پروانه اجرای این پروژه عظیم با مصوبه مستقیم هیات دولت در 1389 (و بدون انجام تشریفات مزایده) به این شرکت اعطا شد و رئیس مجلس نیز این واگذاری را غیرقانونی اعلام کرد. با این وجود این شرکت هنوز به کار خود ادامه می‌دهد. نکته نگران‌کننده این جاست که این شرکت در حال بروز نشانه‌های ناتوانی در عمل به تعهدات خود است و درخواست زمان و کمک بیشتر از وزارتخانه توسط رئیس هیات مدیره این شرکت، بارزترین این نشانه‌هاست.
 
به نقل از ایسنا رئیس هیات مدیره اپراتور چهارم از نیاز این شرکت به فرجه‌های زمانی بیشتر از سوی وزارت ارتباطات خبر داد. حکیم جوادی افزود "بر اساس پروانه اپراتور چهارم ما باید تا پایان سال آینده اولین سرویس‌های خود را ارائه کنیم اما گویی هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم و با توجه به سختی کار در این پروژه فکر می‌کنیم باید کمی از سوی سازمان تنظیم مقررات به ما کمک شود و فرجه بیشتری به ما داده شود".
 
به نظر می‌رسد که تاریخ در حال تکرار شدن است، چرا که این درخواست‌ها یادآور درخواست‌های مشابهی است که شرکت رایتل مطرح می‌کرد. جالب این جاست که رایتل نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی بود که بدون تشریفات، پروانه خود را از دولت هدیه گرفته بود و بعدها نیز به خوبی اثبات کرد که لایق این پروانه نبوده و نیست.
 
اما تفاوت‌های زیادی نیز میان رایتل و ایرانیان‌نت وجود دارد. رایتل در حالی شکست خورد که دو اپراتور دیگر تلفن همراه (هر چند با فناوری قدیمی‌تر) در حال کار بودند و در عمل (به لطف مسدود شدن خدمات مکالمه تصویری و اینترنت گران و بی‌کیفیت این اپراتور) مردم چیزی از دست ندادند اما شکست و یا ضعف اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات، یک شکست ملی است و ملت بهای سنگین این شکست را پرداخت خواهند کرد. این پروژه، پروژه‌‌ای است که ایران را به بخش قابل توجهی از اهداف سند چشم‌انداز پنج ساله خود می‌رساند و شکست آن شبیه به شکست یک اپراتور دولتی با پوشش خصوصی نیست. رایتل بهانه‌هایی مانند تحریم‌ها را مطرح می‌کرد تا کم کاری یا ناتوانی خود را در اجرای تعهداتش توجیه کند. البته کل این توجیهات صرفا در سطوح مدیریت اهمیت داشت و دلایل شکست یک شرکت وابسته به دولت را بیان می‌کرد اما آیا این توجیهات از نظر ملت ایران پذیرفتنی است؟ اگر این پروانه در چارچوب قانون و با رعایت همه الزامات و تعهدات صادر شده بود، دولت با جریمه‌های سنگین پاسخ این ناتوانی را می‌داد اما رایتل نه تنها جریمه نشد، بلکه بارها مورد تشویق قرار گرفت و انحصار پروانه آن با عنایت دولت تمدید هم شد.
 
اما این بار با توجه به تاثیرگذاری گسترده شبکه ملی اطلاعات در کشور، این نوع توجیهات غیرقابل تحمل به نظر می‌رسد و اگر قرار باشد دولت حمایت‌های مشابه خود را از اپراتور چهارم هم انجام دهد، باید خود پاسخگوی ملت ایران به خاطر عقب ماندگی و عقب افتادگی در حوزه ارتباطات کشور باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.