اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 14, 2014
17:52 جمعه، 25ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60857

درگیری پلیس ترکیه با مخالفان سانسور اینترنت

در درگیری شب گذشته پلیس استانبول با صدها مخالف طرح جدید محدودیت های اینترنتی در ترکیه، پلیس برای متفرق کردن معترضان در خیابان استقلال میدان تقسیم استانبول از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرد.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان ترک معترضان به قانون جدید محدودیت های اینترنتی اعتراض داشتند و آن را نشانه ای از محدود کردن کاربران و سانسور فضای اینترنت می دانند. 
 
معترضان می گویند هدف دولت اردوغان از ارایه این طرح مقابله با فعالان مدنی و اینترنتی پس از واقعه اعتراضات پارک گزی در استانبول در خرداد ماه سال جاری و نیز خاموش کردن صدای مخالفان پس از افشای سوءاستفاده مالی گسترده اخیر در بین برخی منسوبان کابینه اردوغان است.
 
همچنین شب گذشته در شهر آنکارا نیز تظاهراتی برای اعتراض به طرح جدید دولت اردوغان در ایجاد محدودیت های جدید بر فضای اینترنت برگزار شد.
 
اما رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز گذشته با رد این ادعای مخالفان گفت هدف دولتش از طرح جدید ، سانسور و ایجاد محدودیت نیست بلکه در دسترس قرار دادن اینترنتی امن و حفظ حقوق خصوصی و رفع نگرانی ها از افشای اطلاعات خصوصی و مقابله با بزهکاران اینترنتی است که از طریق این شبکه و با جعل هویت اصلی خود دست به کارهای غیر قانونی می زنند.
 
اردوغان گفت: با این قانون اصلا سانسور بر فضای اینترنت حاکم نمی شود و اطلاعات شخصی افراد افشا نمی شود بلکه بر عکس با این قانون جدید آزادی اینترنت بیشتر می شود چون این قانون فضا را برای مجرمان سوءاستفاده کننده از فضای مجازی، نا امن می کند.
 
نخست وزیر ترکیه سپس با ارایه آمارهایی از رویکرد دولت خود در 11 سال گذشته در زمینه گسترش دسترسی شهروندان به اینترنت پرداخت و گفت ترکیه هم اکنون پنجمین کشور اروپا از نظر تعداد کاربران اینترنت است . وی گفت در سال 2003 تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در ترکیه تنها 20 هزار نفر بود اما امروز این رقم از مرز 34 میلیون نفر گذشته است و این اتفاق در دوره حکومت حزب حاکم عدالت و توسعه بوده است.
 
وی همچنین افزود در 11 سال گذشته بیش از 1 میلیون دستگاه کامپیوتر به منظور تجهیز و 
دسترسی مدارس ترکیه به اینترنت از سوی دولت در مدارس توزیع شده است و اتهام محدود کردن و سانسور فضای اینترنت به دولت او نمی چسبد.
 
طبق قانون جدید که هنوز به تایید و امضای عبدالله گل رییس جمهور ترکیه نرسیده است مقام‌های دولتی می‌توانند ظرف چند ساعت وبسایت‌ها را فیلتر کنند و شرکت های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی را مجبور به افشای هویت و اطلاعات مشتریانشان به دولت کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.