اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 18, 2014
12:36 سه شنبه، 29ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60906

واردات جهانی ۲ تریلیون دلاری محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات

بر اساس داده‌های نهاد تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، واردات جهانی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۱۲ به مرز ۲ تریلیون دلار رسیده است که نسبت به آمار سال ۲۰۱۱، 1.8 تریلیون دلار افزایش را نشان می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از نهاد تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی نهاد تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، واردات جهانی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در سال 2012 به مرز 2 تریلیون دلار در سال 2012 رسیده است که نسبت به آمار سال 2011 به رقم 1.8 تریلیون دلار، افزایش نشان می‌دهد.
 
با توجه به داده‌های سازمان تجارت جهانی، محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند، تلفن‌های همراه، گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها، مدارهای الکترونیکی و سایر قطعات مرتبطه، 11 درصد تجارت کالایی در سطح جهانی را به خود اختصاص داده و میزان آن بیش از تجارت محصولات کشاورزی (9.2 درصد) و وسایل نقلیه موتوری (7.2 درصد) بوده است.
 
آخرین آمار نشان می‌دهد، کشورهای در حال توسعه به روند دریافت بیش از نیمی از واردات کل محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داده و 54 درصد مجموع کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بین سالهای 2010 و 2012 بیشترین رشد در محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات به علت افزایش تقاضا برای وسایل ارتباطی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه بوده است.
 
این در حالی است که، در کشورهای توسعه یافته تجهیزات ارتباطی دسته فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها با رشد مثبت 7 درصدی در بین سال‌های 2010 و 2012 همراه بوده است.
 
در همین بازه زمانی، واردات رایانه‌ها و تجهیزات جانبی رشد قابل توجهی در اقتصادهای در حال توسعه و در مرحله گذر داشته است و به ترتیب 4 و 11 درصد گسترش یافته‌اند.
 
اما واردات این کالاها در کشورهای در اقتصادهای پیشرفته با رکود مواجه شده است.
 
همچنین در سال 2012، واردات جهانی نوت بوک، رایانه‌های شخصی، تبلت و دیگر دستگاه‌های پردازش داده‌های قابل حمل به ارزش 141 میلیارد دلار رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.