اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

February 19, 2014
4:05 چهارشنبه، 30ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60935

مخابرات: مذاکرات با اروپایی‌ها از سر گرفته شد

معاون شرکت مخابرات ایران از ازسرگیری مذاکرات با شرکتها و وندورهای اروپایی و چینی برای تامین تجهیزات مخابراتی خبر داد و گفت: با لغو تحریم ها در بازار مخابرات، توسعه شبکه مخابراتی برای گذر به نسل آینده ارتباطات اتفاق می افتد.
 
هفته گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا با اعطای یک مجوز عمومی، تحریم‌های مرتبط با برخی از خدمات و تجهیزات اینترنتی و مخابراتی برای استفاده شخصی کاربران ایرانی را لغو کرد.
 
علی سپهری راد – معاون حقوقی و تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران در گفتگو با مهر، تاثیر تحریم ها از بعد اقتصادی و تکنولوژیکی بر صنعت مخابرات ایران را مورد بررسی قرار داد و تاثیر لغو آن بر توسعه شبکه مخابرات را تشریح کرد.
 
تبعات تحریم در شبکه مخابرات ایران
 
معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به تبعات تحریم که در چند سال اخیر بر بخش ارتباطات و مخابرات ایران حاکم شده بود، اظهار داشت: این موضوع مشکلاتی را در توسعه شبکه مخابراتی و تامین تجهیزات و قطعات در بخش نگهداری و پشتیبانی شبکه به وجود آورده بود.
 
وی با بیان اینکه تحریم در بخش نگهداری و پشتیبانی تجهیزات که به دو قسمت تجهیزات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری تقسیم می شود با خود مشکلاتی به همراه داشت، اضافه کرد: در بخش تجهیزات سخت افزاری در صورت معیوب شدن قطعات و یا خراب و از رده خارج شدن آن با مشکلاتی مواجه شدیم؛ چرا که قطعات معیوب نیاز به تعمیرات داشت و در این حالت متاسفانه این تعمیرات در ایران انجام نمی شد و ما مجبور بودیم که این قطعات را با قیمتهای بالا برای تعمیر به کشورهای وندور ارسال کنیم و با هزینه های خیلی بالا تحویل بگیریم. از طرفی در صورت خرابی تجهیزات نیز مجبور بودیم قطعات را با چندین برابر قیمت از واسطه ها خریداری کنیم.
 
سپهری راد با اشاره به اینکه در دوره تحریم، برخی کمپانی ها از وضعیت ما سوء استفاده می کردند و قطعات را به چند برابر قیمت به ما می فروختند و وندورها نیز به تعهداتشان عمل نمی کردند، گفت: در رابطه با تجهیزات نرم افزاری نیز نیاز به بروزرسانی این تجهیزات و رفع خرابی وجود داشت که مخابرات مجبور بود برای بروزرسانی این تجهیزات از نیروی انسانی خارجی استفاده کند که در شرایط تحریم، مجبور بودیم با هزینه های گزاف و بکارگیری واسطه ها این عملیات را انجام دهیم که از نظر اقتصادی هزینه ها را افزایش می داد.
 
خودکفایی ایران در تولید تجهیزات پسیو مخابراتی
 
معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در وضعیت تحریم از کمک نیروهای انسانی و تولیدکنندگان داخلی برای رفع مشکل بهره برده ایم و این یک فرصت محسوب می شود، تاکید کرد: در این راستا در بخش های نرم افزاری شبکه مخابراتی پیشرفت داشتیم و در رابطه با تجهیزات پسیو شبکه – تجهیزات غیرفعال- کاملا در کشور به خودکفایی رسیدیم؛ برای مثال تولید کابل و کافو، انواع ترمیبنال و به طور کل تمامی تجهیزات پسیو شبکه، با کیفیت مطلوب در داخل کشور تولید می شود و هم اکنون در بخش تجهیزات اکتیو شبکه – فعال – هم توانستیم در داخل کشور به کمک تولیدکنندگان بیاییم؛ به نحوی که هم اکنون برخی سیستم ها از جمله سیستم WDM ( مخابرات نوری) در داخل کشور تولید می شود.
 
سپهری راد با تاکید براینکه مساله تحریم، در بخش توسعه و بروزرسانی شبکه مخابرات برای تنوع سرویس ها و استفاده از آخرین تکنولوژیها ما را با مشکلاتی مواجه کرد و در برخی موارد مجبور بودیم تجهیزات قدیمی 15 سال پیش را نگهداری کنیم گفت: برای توسعه شبکه مخابراتی کشور نیاز به حرکت از سیستم آنالوگ به IP داشتیم که عمده نیاز در این بخش به سمت تبدیل سوئیچ های نرم افزاری به نرم افزارهای باند پهن و رسیدن به همگرایی شبکه های ثابت و سیار بود که در حالت تحریم، نمی توانستیم نرم افزارها را از کمپانی های بزرگ دنیا تهیه کنیم و مجبور بودیم با شرکت های ضعیف تر وارد مذاکره شویم.
 
وی گفت: در این راستا شرکت مخابرات ایران استراتژی متفاوتی برای توسعه به کار گرفت و به جای آنکه با شرکتهای ضعیف وارد مذاکره شود توسعه در بخش های سخت افزاری را تقویت کرد تا پس از لغو تحریم مذاکره با کمپانی های بزرگ را برای تامین تجهیزات نرم افزاری به کار گیرد.
 
رفع تحریم ها و حرکت مخابرات به سمت شبکه های نسل آینده
 
معاون شرکت مخابرات ایران از ازسرگیری مذاکرات با شرکتهای اروپایی و چینی برای تامین تجهیزات و ورود به بازار مخابرات ایران خبر داد و گفت: اگرچه لغو تحریم ها هنوز تاثیر پررنگی در این زمینه نداشته است اما گشایش مدنظر اتفاق افتاده و از بازار مخابرات استقبال خوبی صورت گرفته و این موضوع با عکس العمل خوبی از سوی کمپانی های بزرگ مخابراتی دنیا روبه رو شده است.
 
وی با بیان اینکه رفع تحریم در بخش توسعه شبکه مخابرات به ما کمک می کند، افزود: در این شرایط می توان شبکه های مخابرات را به سمت شبکه های نسل آینده سوق داد و با استفاده از رقابت موجود در بازار جهانی و توانمندی نرم افزاری و اقتصادی در بخش توسعه می توان موفق عمل کرد. در این صورت علاوه بر گذر به سمت شبکه های IP، هزینه های نگهداری هم کاهش پیدا می کند و تنوعی در ارائه سرویس های جدید به ویژه در باند پهن ایجاد خواهد شد.
 
ورود شرکت‌های خارجی به بازارIT
 
به گزارش مهر، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز از علاقه شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای ورود به بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران خبر داده است.
 
نصرلله جهانگرد گفت: پس از مذاکرات اخیر، شرکت‌های اروپایی خواهان حضور در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران هستند اما اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید، بهره گیری از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی و دانش بنیان است؛ به همین منظور بررسی‌های لازم از سوی وزارت ارتباطات در خصوص بررسی توانمندی شرکت‌های داخلی در دستور کار قرار گرفته زیرا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای در شرکت‌های داخلی کشور به منظور رونق و توسعه زیر ساخت‌های مخابراتی در همه بخش‌های مربوطه وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.