رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 25, 2014
15:13 سه شنبه، 6ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61069

مروری بر گفته‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی

آذر ماه امسال بود که رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی فضای مجازی کشور در حکمی مهندس محمد حسن انتظاری را به سمت دبیر شورای عالی و رییس مرکز فضای مجازی کشور منصوب کرد.

دولت همچنین مبلغ یک هزار میلیارد ریال از محل ردیف‌های درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عنوان بودجه سال 93 مرکز ملی فضای مجازی منظور کرده است و به موجب حکم رییس جمهوری، دبیر شورای عالی و رییس مرکز فضای مجازی کشور باید با بهره گیری از آرای صاحب نظران و متخصصان ذیربط و استفاده از توان علمی و امکانات مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور نسبت به تحقق منویات مقام معظم رهبری در این مهم، اهتمام ویژه معمول دارد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در اولین صحبت‌های رسمی‌اش پس از انتصاب، به ذکر کلیاتی درباره نحوه عملکرد شورای عالی فضای مجازی بسنده کرد.
 
وی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری درباره ضرورت راه‌اندازی و تشکیل شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: با توجه به بخش‌های مختلفی که در حکم مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی آمده ما اقداماتی را مدنظر قرار داده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به در دست داشتن رویکردهای راهبردی اشاره کرد.
 
انتظاری با بیان این‌که لازم است شورای عالی فضای مجازی فعالیتی بسیار جدی دراین زمینه داشته باشد گفت: به همین دلیل یک تغییر ساختار در دبیرخانه و مرکز ملی فضای مجازی ایجاد خواهد شد و امور ریز و مسائل اجرایی از حیطه عملکرد این شورا حذف خواهد شد.
 
وی در عین حال عنوان کرد: واقعیت این است که دستگاه‌های اجرایی عریض و طویلی در کشور وجود دارد اما گویی این دستگاه‌ها به شیوه ناهماهنگ عمل می کنند و در میان آن‌ها به برخی قسمت‌ها توجه بسیار شده و به برخی بخش‌ها هم هیچ توجهی صورت نگرفته است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین عنوان کرد: ما امیدواریم با کمک همه و به ویژه بخش خصوصی فعال فعالیت های مورد نیاز کشور را در دو بخش اساسی سامان دهیم که اولین این بخش‌ها به مسائل راهبردی و مدیریتی مربوط شده و بخش دوم به کنترل و نظارت اختصاص دارد.
 
به گفته انتظاری یکی از بحث‌های عمده ما کمبود و نبود مسائل حقوقی است که در حوزه فیلترینگ یا کمبود پهنای باند که مطرح می‌شود یک بخش عمده این است که لازم است یک نظام حقوقی مشخص تدوین شود. نظامات حقوقی بین بخشی نیز دیگر کمبود ما است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: نکته دیگر آن که در حال حاضر کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تنظیم مقررات در شورای عالی فضای مجازی ایجاد شده است اما چنین کمیسیونی در خود وزارت ارتباطات وجود دارد و به همین دلیل لازم است شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تغییر رویکرد بدهد.
 
انتظاری عنوان کرد: یکی از مباحث دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که لازم است ما به این تفاهم برسیم که برخی شاخصه‌ها در مدت زمانی معقول ارتقا داده شوند که در میان این شاخص‌ها می‌توان به دو محور مهم توسعه و پیشرفت کشور و توسعه توانمندی ملی اشاره کرد.
 
او تاکید کرد ما نمی‌خواهیم چرخ را از نو اختراع کنیم بلکه بدنبال آن هستیم که در کنار توانمندی‌های خود از توانمندی‌های کشورهای مختلف استفاده کنیم و به سمت ارتقای توان داخلی پیش رویم.
 
به گزارش ایسنا، انتظاری که در آن مقطع تمایلی برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نشان نداد در پاسخ به سوالاتی که خبرنگاران پس از این برنامه و به صورت در جمع از او مطرح کردند اغلب تنها به ذکر این نکته اشاره کرد که باید این مسائل بررسی شود.
 
وی که هر گونه توضیحی درباره سوالات خبرنگاران به فرصت دیگر موکول کرد و توضیح درباره موضوعاتی مانند فیلترینگ، فیس‌بوک و … را به زمان دیگر واگذار کرد.
 
او در بخشی از صحبت‌های خود یادآور شد: نظامات حقوقی مختلفی باید طراحی شود و اکنون تازه یک جلسه شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده و در این جلسه تنها دبیر مشخص شده است.
 
وی درباره سیاست‌های جدید شورا نیز اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی راهبردهای کلان توسعه فضای مجازی شامل چهار محوری که در حکم مقام معظم رهبری برای تاسیس شورای عالی به آن‌ها اشاره شده را مورد توجه قرار خواهد داد و راهکارهایی دراین زمینه تدوین و اجرایی خواهد کرد.
 
اما او چندی بعد در مراسم دیگری در دانشگاه صنعتی شریف، توضیحاتی درباره شبکه ملی اطلاعات ارایه و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات شامل زیرساخت‌هایی است که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاع ایجاد شده است و قرار است خدمات و سرویس‌های مفصلی در فضای سایبری ارایه کند.
 
وی از جمله الزامات این طرح را حضور فعال نسل خلاق کشور به ویژه نخبگان و دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: باید فضا را به گونه‌ای تعریف کنیم تا همه جوانان فعال بتوانند در این عرصه حضور یابند و با کمترین ریسک و خطرپذیری مواجه شوند.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه اکنون طراحان شبکه‌های بزرگ اجتماعی در دنیا از جمله گوگل و یوتیوب در میانگین سنی 30 تا 35 سال قرار دارند گفت: چنین جوانانی در مراتب علمی کشور نیز حضور دارند که وظیفه ماست در هر شرایطی از آن‌ها حمایت کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه در مواجهه با فضای مجازی باید فعال باشیم گفت: شورای عالی فضای مجازی به منظور ساماندهی حضور فعال در فضای سایبری جهان و توسعه این فضا ایجاد شده است.
 
به گفته انتظاری توسعه دیجیتالی کشور باید هم‌تراز با توسعه اقتصادی و فرهنگی باشد در غیر اینصورت شاهد رشد زیگزاگی در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.
 
طراحی یک راهبرد برای فضای مجازی کشور
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی اما در همایشی تاکید کرد که وظیفه‌ی اصلی ما هدایت و راهبری در حوزه فضای مجازی کشور است.
 
حسن انتظاری به توسعه‌ی فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: با توجه به توسعه فناوری اطلاعات شورای عالی فضای مجازی باید هماهنگی‌هایی در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به وجود آورد. وظیفه‌ی اصلی ما هدایت و راهبری در حوزه فضای مجازی کشور است. ما به دنبال اجرای یک فاز جدید هستیم و در حال طراحی یک راهبرد برای فضای مجازی کشور هستیم و نمی‌خواهیم وارد بحث اجرا شویم.
 
وی گفت: باید مدیریت اجرا را به دست افرادی داد که وظیفه را برعهده دارند. باید از نحوه‌ی انجام چنین فعالیت‌هایی آگاه بود. چرا که این فعالیت‌ها معیارهای خاص خود را دارد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد: در سطح کلان کشور باید به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این موضوع که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد توجه داشت. اگرچه تلاش‌های پراکنده‌ای در این زمینه انجام شده، اما در حال حاضر فاقد یک برنامه‌ی مدون و کلان هستیم. ما در زمینه نظامات حقوقی، بین‌المللی، تعریف کسب‌وکار در کشور به صورت نظام‌مندی کاری انجام ندادیم.
 
انتظاری به هدایت فناوری اطلاعات در کشور اشاره و اظهار کرد: باید هدایت فناوری اطلاعات در کشور را از تمام ابعاد آن توسعه داد. ما چنین فعالیتی را آغاز کردیم که بسیار پیچیده است. متاسفانه در حال حاضر ما در بحث‌های اجتماعی، سیاست مدونی که بتوانیم آن را به کار بگیریم، نداریم و باید چنین سیاست‌هایی را تدوین کرد.
 
محمدحسن انتظاری در جمع خبرنگاران در رابطه با وضعیت فن‌آوری اطلاعات کشور نسبت به سایر نقاط دنیا اظهار کرد:‌ امیدواریم در سال‌های آینده پیشرفتی در فن‌آوری اطلاعات کشور حاصل شود و قدم‌های بیشتری دراین زمینه برداریم.
 
وی در ادامه به بحث آمارگیری در این حوزه اشاره کرد و گفت: به نظر ما آمارگیرهایی که توسط وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات صورت می‌گیرد باید توسعه یابد و اطلاعات قوی‌تر و متمرکزتری را اندازه‌گیری کند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به وضع زیرساخت کشور اشاره و تاکید کرد: در بحث زیرساخت وضعیت ما بد نیست اما در بحث کاربرد فن‌آوری اطلاعات در کشور باید پیشرفت‌های زیادی حاصل شود.
 
او ادامه داد: در رابطه با وجود و ایجاد شبکه‌های اجتماعی، گروهی فرهنگی – اجتماعی در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی تاسیس شده و در این رابطه چندین جلسه را نیز برگزار کرده‌اند و این موضوع در دستور کار است در آینده نزدیک نتایج را اعلام می‌کنیم.
 
وی همچنین در رابطه با بحث بانکداری الکترونیکی و ارزیابی سامانه‌هایی همچون شاپرک اظهار کرد: بحث بانکداری الکترونیک و بحث سامانه‌های مجازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در واقع یکی از پایه‌های توسعه اقتصادی کشور به حساب می‌آید. ما در نظر داریم کمیسیون مخصوصی در این زمینه در دبیرخانه ایجاد کنیم.
 
به گفته او زیرساخت‌های چنین شبکه‌هایی در حال بررسی است و ما از تمام دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های بانکی تقاضا کردیم که تمام نیازها و نظرات خود را به ما ابلاغ کنند تا این پیشنهادها مورد بررسی قرار گیرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در رابطه با شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد که در رابطه با فضای مجازی و زیرساخت آن و این که چه ابعادی را در برگیرد توافقاتی صورت گرفته که این توافقات را به شورای عالی فضای مجازی خواهیم برد تا ابعاد آن را به تصویب برسانیم. تصمیمات نهایی این موضوع در شورای عالی فضای مجازی گرفته خواهد شد.
 
انتظاری در ادامه در رابطه با وضعیت پژوهشگاه فضای مجازی گفت: ما در حال بررسی جدی این موضوع هستیم چرا که پژوهشگاه‌ فضای مجازی برای ما به عنوان یک پژوهشگاه راهبردی مطرح است.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با محدودیت ۱۲۸ کیلوبیتی سرعت اینترنت برای کاربران خانگی عنوان کرد: وزارتخانه فن‌آوری اطلاعات در حال بررسی این محدودیت‌هاست؛ بحثی وجود دارد مبنی بر این که شرکت‌هایی که این خدمات را به کاربران ارائه می‌دهند استانداردی که وجود دارد را رعایت نمی‌کنند.
 
او افزود: در رابطه با قوانین و مقررات در این زمینه وزارتخانه باید با شورای عالی فضای مجازی در ارتباط باشد و ما در زمینه مقررات و قوانین معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کار خود را آغاز کرده است و امیدواریم دراین زمینه اقدامات مناسبی صورت گیرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: با ایجاد چنین شبکه‌ای بسیاری از مشکلات کاربران در زمینه اینترنت برطرف می‌شود.
 
انتظاری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر لزوم ساماندهی بر شبکه‌های اجتماعی داخلی پاسخ داد: ما دراین زمینه گروه فرهنگی -اجتماعی را تشکیل دادیم و از افراد صاحب نظری در این کمیته استفاده کردیم.
 
وی در ادامه در رابطه با تماس‌های تصویری اپراتور سوم یا همان رایتل گفت: این مسائل در دوره قبلی دبیرخانه مطرح بود و مدارک آن در آن‌جا موجود است باید دراین رابطه ملاحظه مجددی صورت گیرد در رابطه با پیوست‌های فرهنگی که رایتل ارائه داده، من به شخصه با چیزی مواجه نشدم.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر رفع انحصار پهنای باند اینترنت مطرح کرد:‌ شاید با چنین اتفاقی رقابت در بین شرکت‌ها بیشتر شود. اما در رابطه با اعمال بحث‌های فیلترینگ و پالایش این پهنای باند این موضوع یک مبحث حاکمیتی است و چنین ساختاری باید اعمال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.