اپراتورها

تلفن همراه

لبه تکنولوژی

February 25, 2014
15:32 سه شنبه، 6ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61074

تازه‌ترین اختراعات فناوری موبایل در کنگره بارسلونا

GSMA 2013.jpg

میترا جلیلی – ایران : کنگره جهانی موبایل(GSM World Congress)، در بارسلونا اسپانیا آغاز به کار کرد تا میزبان بزرگ ترین و سرشناس‌ترین فعالان حوزه فناوری باشد.
 
 در واقع این کنگره ترکیبی از بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت موبایل با کنفرانس‌های مربوط به آن است که از سال 1987 تاکنون هرسال برپا می‌شود و با مشاهده آخرین دستاوردهای برتر این حوزه از سراسر جهان، می‌توان آینده گوشی‌های تلفن همراه و موارد مربوط به اینترنت را پیش بینی کرد. کنگره جهانی موبایل که تا سال 2006 نام 3GSM World Congress را با خود یدک می‌کشید و در کن فرانسه برپا می‌شد چندسالی است که به بارسلونا منتقل شده و فوریه هرسال سازندگان گوشی‌های تلفن همراه، تبلت، اینترنت اشیاء (اینترنت برای همه چیز)، فناوری‌های پوشیدنی و… از 200 کشور جهان راهی اسپانیا می‌شوند. این رویداد بزرگ عرصه تکنولوژی  از نظر اهمیت درست شبیه نمایشگاه CES است که در  ژانویه برگزار شد.
 
 با این تفاوت که بیشتر محصولات ارائه شده در این نمایشگاه برخلاف  CES که در حد ایده است مستقیماً راهی بازار می‌شوند و مخاطبان این عرصه می‌توانند آن را خریداری کنند. بسیاری این کنگره را نقشه کلی برای ابتکارهای بزرگ آینده می‌دانند و معتقدند ایده اصلی هر کالایی که امروز در بازار فناوری دیده می‌شود، روزی از دل همین کنگره جهانی موبایل بیرون آمده است.
 
کنگره جهانی موبایل 2014 که از دیروز 24 فوریه با سخنرانی ورجینا رومتی مدیرعامل شرکت IBM و مارک زوکربرگ مؤسس و بنیانگذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک کلید خورد، تا 27 فوریه ادامه دارد. این کنگره در قالب هزار و 800غرفه، بیش از 75 هزار بازدید کننده جذب خواهد کرد و مناسب‌ترین محل و بهترین فرصت برای صنایع مرتبط با فناوری برای انعقاد قرارداد، راهیابی به بازارهای جهانی و… محسوب می‌شود. برگزارکنندگان این نمایشگاه معتقدند این رویداد هر سال بیش از 7 هزار شغل موقت در اسپانیا ایجاد کرده و 285 میلیون پوند نیز به اقتصاد اسپانیا کمک می‌کند.
 
موضوع سخنرانی بنیانگذار فیس‌بوک در مراسم افتتاحیه، پوشش اینترنت در کشورهای در حال توسعه بود. این کشورها با جمعیت کلی 5/3 میلیارد نفر حدود نیمی‌از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند که هنوز به اینترنت مناسب و پرسرعت  دسترسی ندارند.
 
مارک زوکربرگ برخلاف انتظار حاضران در این مراسم هیچ حرفی از آخرین تصمیم خود یعنی خرید سرویس پیامکی رایگان  واتس اپWhatsApp با بهای 19 میلیارد دلار به میان نیاورد.
 
گفته می‌شود این سرویس 450 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد ولی منبع درآمد آن همچنان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در کنگره جهانی موبایل سازندگان گوشی‌های هوشمند برای محصولات گرانقیمت خود فروش چندانی ندارند و سود بیشتر را از مدل‌های معمولی تر که مردم توانایی خرید بیشتری داشته باشند می‌برند. بازار تلفن‌های هوشمند بسیار گسترده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بیش از یک میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان به فروش برسد.
 
 رقابتی سخت میان سازندگان تلفن همراه
امسال سازندگان بزرگ تلفن‌همراه مانند نوکیا، سونی، اچ‌تی‌سی و سازندگان چینی گوشی‌هایی همچون هواوی جدیدترین محصولات خود را به نمایش خواهند گذاشت ولی یک نکته در این میان توجه فعالان تلفن همراه را به خود جلب کرده و ‌‌آن هم غیبت برندی مطرح مانند موتورولا در این کنگره جهانی است.
یکی از پرکارترین سازندگان تلفن همراه نیز برند چینی هواوی است که تاکنون در بازار خانگی خود فروش و سود مناسبی داشته و حالا با توجه به وسعت بازار چشم به بازاری بزرگ‌تر دوخته است.
 
 هواوی به تنهایی  تلاش دارد تا سال 2017 یکی از 3  سازنده برتر تلفن همراه در جهان باشد و دست‌اندرکاران این شرکت نیز معتقدند این برند از نظر تکنیکی بسیار موفق و مؤثر است ولی باید میزان آگاهی جهانی را به ویژه در بازارهای امریکا و اروپا بالاتر برد تا بتوان مخاطبان بیشتری نیز جذب کرد.
 
هواوی امسال در این کنگره جهانی از 5 وسیله G4 LTE رونمایی می‌کند که در میان آنها 2 تبلت کوچک، یک گوشی هوشمند جدید و یک ساعت کنترل کننده سلامت بدن دیده می‌شود که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. تبلت باریک 7 اینچی Huawei MediaPad X1 در واقع مرز بین گوشی هوشمند و تبلت را از میان برده است و با داشتن سیم‌کارت برای تأمین اتصال4G LTE می‌توان آن را بیشتر شبیه فبلت دانست که به کاربر اجازه می‌دهد علاوه بر صحبت کردن، پیامک نیز ارسال کند.
 
 این تبلت با یک پردازشگر 4 هسته‌ای و صفحه نمایشگر فول اچ دی از اواخر امسال به بازارهای بریتانیا راه می‌یابد. تبلت 8 اینچی MediaTab M1 نیز با اندروید 2/2/4 Jelly Bean کار می‌کند و سیم کارت دارد که با آن می‌توان پیامک نیز ارسال کرد.
 
در گوشی هوشمند هواوی با نام Ascend G6 G4  نیز که 4 هسته‌ای است و با اندروید Android 4.3  کار می‌کند به عکاسی از خود(selfie) با کیفیت بالا توجه شده است و دوربین جلویی که برای گرفتن عکس از خود کارایی دارد 5مگاپیکسل ولی دوربین عقبی 8مگاپیکسلی است.
 
با توجه به این که امسال تکنولوژی و فناوری‌های پوشیدنی ماننــــد ساعت‌های هوشمند، محصولات مرتبط با ورزش و کنترل سلامت که به مچ دست بسته می‌شود و… بسیار مورد توجه قرار دارد، هواوی نیز از نخستین فناوری پوشیدنی خود رونمایی می‌کند. این فناوری پوشیدنی، دستبند و هدبند TalkBand B1 است که با بلوتوث و  NFC کار می‌کند و الگوی خواب و سلامت بدن را کنترل می‌کند، این دستبند که ضد آب و گرد و غبار است 99 یورو قیمت دارد. بند این دستبند نیز  به USB متصل می‌شود تا بتوان به آسانی آن را شارژ کرد.
 
حضور داغ چشم‌بادامی‌ها در کنگره جهانی موبایل
در این کنگره قرار است که در قالب برنامه‌ای با عنوان Unpacked 5 از Galaxy S5 رونمایی شود و به نوعی این شرکت کره‌ای شاخص‌های گوشی‌هوشمند خود را ارتقا دهد. گفتنی است این گوشی محصولی مهم برای شرکت سامسونگ محسوب می‌شود و این بار تلاش شده است با الهام گرفتن از Galaxy S3 که  در سری سامسونگ بسیار مورد توجه بود، با کسادی مدل فعلی یعنی S4 که یک سال پیش رونمایی شد ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفت، مقابله شود. ساعت هوشمندGear 2 سامسونگ و یکی از تکنولوژی‌های جدید موبایل با عنوان  Eye Tribeبخشی دیگر از توانمندی‌های این شرکت در کنگره جهانی موبایل امسال است.
 
این تکنولوژی که قرار است در آینده در گوشی‌ها به کار گرفته شود، نرم افزاری برای ردیابی حرکات چشم است که برای نمونه و به طور آزمایشی روی   Samsung Galaxy Note II استفاده شده و می‌تواند حرکت چشم را ردیابی کند. این بار در  اپ بازی Fruit Ninja به کار گرفته شده و می‌توان با حرکات چشم میوه‌ها را قاچ کرد.
 
 صفحـه بـــزرگ‌‌هـــای دوست‌داشتنی
 با توجه به این که این روزها تلفن همراه با صفحه‌هایی نسبتاً بزرگ‌تر مورد توجه مردم قرار دارند امسال شرکت LG نیز به این وادی وارد شده و قرار است نسخه کوچک7/4اینچی  LG G2و همچنین فبلت
G Pro 2 را ارائه دهد. این شرکت همچنین فرصتی به دست آورده است تا ساعت هوشمند با نام
G Arch را رونمایی کند. از نوکیا نیز انتظار می‌رود برای نخستین بار گوشی هوشمند اندرویدی معرفی کند چون پیش از این در زمینه ویندوز فون پیشتاز بوده است.
 
 فناوری‌های پوشیدنی همچنان محبوب
امسال در کنگره جهانی موبایل تکنولوژی و فناوری‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند، محصولات مرتبط با ورزش و کنترل سلامت که به مچ دست بسته می‌شود و… بسیار مورد توجه قرار دارد و هر یک از شرکت‌ها تلاش کرده‌اند تا بهترین نمونه خود را ارائه دهند.
 
یکی از فناوری‌های پوشیدنی که انتظار می‌رود بسیار مورد استقبال قرار بگیرد، پیراهنی است که ضربان قلب را کنترل می‌کند بدون این که سنسوری داشته باشد. این پیراهن تنها از طریق فیبرهای پارچه و انتقال اطلاعات از این طریق می‌تواند بر سلامت شما نظارت داشته باشد. یکی دیگر از فناوری‌های جالب توجه کنگره موبایل امسال نیز مسواک هوشمند اورال بی 330 دلاری است که به تلفن هوشمند متصل می‌شود تا تکنیک‌های صحیح مسواک زدن را به کاربر آموزش دهد.
 
این مسواک اطلاعات جمع‌آوری شده از نحوه مسواک‌زدن کاربر را از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند وی منتقل می‌کند و با تجزیه و تحلیل نوع مسواک زدن کاربر، اطلاعات جمع‌آوری شده را به دندانپزشک ارسال می‌کند تا در صورت نیاز، توصیه‌های لازم برای او ارسال شود.
 
جوایز کنگره جهانی موبایل
کنگره جهانی موبایل تنها به ارائه محصولات و برپایی نشست‌ها و کنفرانس‌ها اختصاص ندارد و در پایان بهترین ایده‌ها نیز جایزه می‌گیرند. اکنون 19 سال است که در کنگره سالانه موبایل هر سال برنامه‌ای با عنوان جوایز جهانی موبایل برگزار و در قالب آن به بهترین ایده‌های تکنولوژی و فناوری جوایزی اهدا می‌شود.
امسال قرار است این جوایز توسط جیمز کوردن James Corden بازیگر، نویسنده و کمدین بریتانیایی که جایزه بفتا و Tony Award  را به خود اختصاص داد در 8 رشته اهدا شود.
 
 به بهترین سرویس موبایل، توسعه و ارتقای اجتماعی و اقتصادی، اپ سال، بهترین وسایل موبایل، بهترین تکنولوژی موبایل، جایزه دولتی موبایل و جایزه موفقیت برجسته جوایزی تعلق می‌گیرد.
این کنگره که هر سال بر تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده می‌شود، برای شرکت‌ها بهترین موقعیت را فراهم می‌کند تا موقعیت تجاری خود را ارتقا دهند و به بازارهای جهانی راه یابند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.