رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 28, 2014
18:28 جمعه، 9ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61097

مهلت یک ماهه انتظاری به واعظی

دبیر شورای عالی فضای مجازی از ارایه مهلت یک ماهه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه برنامه‌های اجرایی شبکه ملی اطلاعات خبر داد.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، محمدحسن انتظاری افزود: با تصویب الزامات شبکه ملی اطلاعات و ابلاغ آن به وزارت ارتباطات، از این وزارتخانه خواستیم طی یک ماه برنامه‌های اجرایی آن را ارایه بدهد که کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت آن باقی مانده است.
 
وی اظهار داشت: تکلیف وزارت ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات روشن شده و مرکز ملی فضای مجازی روی آن نظارت می‌کند.
انتظاری در برنامه تلویزیونی ثریا، تعریف فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی را به دو بخش زیرساخت مخابراتی و فناوری اطلاعات و محتوا و خدمات عنوان کرد و ادامه داد: بخش دوم محتوا و خدمات شامل دو حوزه اینترنت و خدمات داخلی است و آنچه در دو سه ماه اخیر سعی کردیم انجام دهیم، پرداختن به فضای مجازی در حوزه خدمات داخلی است.
وی افزود: روی این بخش سیاست‌گذاری کردیم و شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت فضای مجازی به تصویب شورا رساندیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه موضوع شبکه ملی اطلاعات گاهی با محتوا مخلوط می‌شد، در شورای معین بحث‌های مفصلی روی آن صورت گرفت و در نهایت در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.
 
تدوین نظام‌های حقوقی مکمل قانون جرایم رایانه‌ای
انتظاری گفت: ۶۵ درصد سایت‌هایی که کاربران آنها ایرانی هستند، در خارج از ایران هاست شده‌اند و برای کاهش این رقم به یکسری نظام‌ها و قانون‌های دیگر که مکل قانون جرایم رایانه‌ای باشند، نیاز داریم تا ارایه سرویس به صورت پایدار و مستمر باشد و کاربر هم از دریافت سرویس مطمین باشد.
وی ادامه داد: ابتدا باید نظام‌های حقوقی دیگری که نیاز داریم را تعریف کنیم سپس فضای داخلی کشور را که با شبکه ملی اطلاعات شروع شده، با ویژگی‌های مطمین، پایدار و رقابت‌پذیر ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذار هم با قوانین مصوب شورا از برخورداری از حمایت‌های لازم اطمینان حاصل کند. ضمن اینکه بحث نظارت حقوقی را هم شروع کردیم کرده‌ایم.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری روی ایجاد شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: در همین زمینه اولین کاری که در شورا به آن پرداختیم، شبکه ملی اطلاعات بود که در این شبکه تمام ترافیک موردنیاز داخل در داخل تهیه می‌شود و منتظر هستیم تا وزارت ارتباطات طراحی شبکهملی اطلاعات را ارایه بدهد.
 
دسترسی به اینترنت از طریق شبکه ملی اطلاعات
انتظاری گفت: باتوجه به تاکیدهای صورت گرفته روی راه‌اندازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات، از طریق همین شبکه همه به اینترنت دسترسی هم خواهند داشت.
 
در صورت بروز تخلف هاستینگ توقیف نمی‌شود
وی با اشاربه اینکه نظام‌های تعرفه‌ای و حقوقی از مسایلی است که باید به آن بپردازیم، افزود: غیر از تعرفه، مسایل پایداری تصمیمات نیز مهم است.
انتظاری ادامه داد: در دنیا اگر کسی خلافی انجام دهد، هاست را نمی‌خوابانند و در کشور هم باید این روند اجرا شود تا مردم به استفاده از هاست داخلی ترغیب شوند.
 
تشکیل کارگروه فرهنگی-اجتماعی در مرکز ملی فضای مجازی
رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه فضای مجازی در کل زندگی تاثیرات اصلی گذاشته و امتداد زندگی اجتماعی ما است و در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید به آن بپردازیم، از ایجاد یک کارگروه فرهنگی-اجتماعی در دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی خبر داد تا افراد صاحب‌نظر در امور فرهنگی، فلسفی و اجتماعی به سوالات جامعه در این حوزه بپردازند.
 
علت تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات را نمی‌فهمم
انتظاری، شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی را یک نهاد حکمرانی بالادستی برای تمامی دستگاه‌های مسوول کشور توصیف کرد که سیاست‌ها را تصویب و ابلاغ کرده و بر اجرای آنها نظارت می‌کند.
وی درباره برخی موازی‌کاری‌های در این حوزه گفت: برخی دستگاه‌ها در حال پیاده‌سازی برنامه‌های خود هستند اما برخی مقاومت می‌کنند.
انتظاری با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی تنها نهاد تصمیم‌گیراست، درمورد فعالیت شوراهای عالی فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی افزود: بعضا نمی‌فهمم چرا فعالیت دوباره آنها شروع شده اما برای آنها در شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف می‌شود.
 
وعده دوباره راه‌اندازی موتور جستجو و ایمیل ملی
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: موتور جستجوی ملی و ایمیل بومی اولین کاری است که می‌خواهیم انجام بدهیم. اطلاعات ۹۵ درصد از ایمیل‌های ما به خارج از کشور می‌رود و می‌آید، یعنی اطلاعات همه به خارج می‌رود درحالی که محتوای عمده داخلی است.
 
دعوت انتظاری از ستاری برای برگزاری جلسه دانش بنیان‌ها
وی همچنین از تدوین مدل مشخصی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در این زمینه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی اقدام خواهیم کرد و در همین زمینه از آنها درخواست جلسه کردیم.
انتظاری همچنین وعده داد که باید از یکسری شبکه‌های اجتماعی داخلی هم حمایت کنیم.
 
سر بی‌کلاه مرکز ملی فضای مجازی از بودجه ۹۳
دبیر شورای عالی فضای مجازی از روند تخصیص بودجه به این شورا و مرکز زیرمجموعه آن نیز انتقاد کرد و گفت: امسال هم مانند دوره قبل بودجه‌ای به مرکز ملی فضای مجازی اختصاص داده نشد.
وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی اداری این بود که شبکه ملی اطلاعات تصویب شود که مصوب شد و ۱۰۰ میلیارد تومان هم به مرکز ملی فضای مجازی اختصاص داده شود.
به گفته انتظاری، در زمان تدوین لایحه بودجه سال ۹۳ معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری از تصمیم تخصیص این بودجه به مرکز دفاع و موافقت نکرد و ناهماهنگی‌هایی در زمان نوشتن بودجه پیش آمد اما در نهایت این رقم در مجلس به تصویب رسید.
وی اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی برای پیشبرد طرح‌های خود به بودجه نیاز دارد. باید کمیسیون‌های بیشتری را فعال کنیم. مصوبات را ابلاغ می‌کنیم اما برای پیاده‌کردن آنها مسوولان باید کمک کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.