امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 28, 2014
18:41 جمعه، 9ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61102

جاسوسی آمریکا و انگلیس از میلیون‌ها کاربر یاهو

snoden.jpg

ادوارد اسنودن، افشاگر معروف آمریکایی، اسناد جدیدی از اقدام‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و ورود آنها به حریم خصوصی میلیون‌ها کاربر یاهو که هیچ سوءسابقه‌ای هم ندارند، منتشر کرد.
 
به گزارش العالم، بر اساس اسنادی که پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی امریکا منتشر کرده است، این نهاد اطلاعاتی با همکاری یک نهاد اطلاعاتی انگلیسی از وبکم میلیون‌ها کاربر یاهو جاسوسی و تصاویر وب کم آنها را ره‌گیری و ذخیره کرده است.
 
روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار اسناد محرمانه فاش شده توسط اسنودن، اعلام کرد: تنها در یک دوره شش ماهه سال 2008، نهاد نظارت اینترنتی انگلیس موسوم به GCHQ بیش از یک میلیون و هشتصد هزار کاربر نرم افزارهای اینترنتی یاهو را از طریق تماس های تصویری، رصد و تصاویری از کاربران گردآوری کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، نهاد نظارت اینترنتی انگلیس (GCHQ) با استفاده از برنامه جاسوسی به نام "آپتیک نرو" (عصب بینایی) (Optic Nerve) هر پنج دقیقه یک بار از کاربران تماس‌های ویدیویی عکس می‌گرفته است.
 
هدف از اجرای این طرح آزمایشی، تشخیص خودکار هویت افرادی است که مورد هدف دستگاه‌های اطلاعاتی قرار دارند.
 
نهاد نظارت اینترنتی انگلیس موسوم به GCHQ در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به وسیله این نرم افزار جاسوسی (اپتیک نرو) تصاویر وب‌کم چت یاهو را جمع‌آوری و ذخیره کرده است.
 
گاردین واکنش شرکت یاهو به این اقدام دولت انگلیس را خشم آلود عنوان کرد و افزود: یاهو تاکید کرده که نه تنها در جریان این برنامه نبوده است بلکه نهادهای اطلاعاتی با این اقدام مرحله جدیدی از تجاوز به حریم خصوصی کاربران یاهو را آغاز کرده‌اند.
 
گزارش‌ها حاکی است که نهادهای امنیتی آمریکا و انگلیس از طریق انواع ابزار ارتباطات مانند تلفن‌های هوشمند و اینترنت، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.
 
یکی از جدیدترین این گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بازی‌های پر طرفدار " انگری بردز" در گوشی‌های تلفن هوشمند به ابزاری برای گردآوری اطلاعات تبدیل شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.