امنیت

فناوری اطلاعات

February 28, 2014
20:05 جمعه، 9ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61125

مناظره فیس بوک بله یا خیر در اصفهان برگزار شد

مناظره ˈفیس بوک؛ بله یا خیرˈ با حضور ˈجواد افتادهˈ و ˈفرشاد مهدی پورˈ به عنوان مخالف و موافق فیلترینگ فیس بوک، عصر چهارشنبه در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.
 
 
به گزارش ایرنا، "جواد" افتاده در این مناظره با بیان اینکه هیچ موتور جستجویی در اینترنت نمی تواند محتوای مخفی یک نفر را پیدا کند، گفت: نمایان شدن محتویات یک کاربر در صورتی است که خود فرد این تمایل را داشته باشد.
 
وی ادامه داد: البته فیس بوک به دلیل بهره مالی از اطلاعات کاربران خود تلاش می کند کاربران این اطلاعات را عمومی کنند زیرا بر اساس قواعد این شبکه، از محتویات تجاری آن استفاده می شود.
 
این مخالف فیلترینگ فیس بوک با بیان اینکه ورود به فیس بوک فعلا از طریق فیلترشکن امکان پذیر است، افزود: کسی که فیلتر شکن در اختیار دارد از فضای های نامناسب دیگر اینترنت نیز می تواند استفاده کند.
 
وی گفت: بنابر این فیلتر کردن فیس بوک به قصد جلوگیری از ورود افراد به بخشهای نامناسب فیس بوک کاری بیهوده است.
 
افتاده تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه امکان فیلتر برخی از صفحات مجرمانه در فیس بوک وجود ندارد کل آن فیلتر می شود.
 
وی با اشاره به قوانین فیس بوک افزود: این شبکه موظف است در مواردی که مسئله امنیت ملی مطرح باشد اطلاعات را در اختیار دولت ها قرار دهد.
 
این کارشناس رسانه افزود: البته قرار دادن این اطلاعات در صورتی است که فیس بوک در آن کشور اجازه فعالیت داشته باشد.
 
وی با اشاره به قابلیت های چت کردن در اینترنت افزود: هر ابزاری که این قابلیت را داشته باشد می تواند کاربردهای منفی یا مثبت داشته باشد.
 
وی با اشاره به فرصت تبلیغات دینی در فضای مجازی گفت: امروز برای یک روستای دارای چهار خانوار روحانی اعزام می شود ولی از ظرفیت فیس بوک با یک میلیارد و 200 میلیون کاربر بهره مناسب در این زمینه گرفته نمی شود.
 
افتاده به اعتراضات مردمی در مسائلی همچون خلیج فارس، آزادی سربازان ایرانی اشاره کرد و افزود: فیس بوک می تواند زمینه فعالیت های مثبت را نیز رقم بزند و نباید به چشم منفی به آن نگریست.
 
وی با بیان اینکه فیس بوک فضایی است که هر نوع تفکری در آن وجود دارد، افزود: گردانندگان فیس بوک نیز با گروههای تروریستی و خشن و همچنین بی بند باری مخالف هستند ولی تعاریف ما و آنها از این مسائل متفاوت است.
 
وی با اشاره به حضور پنج میلیون ایرانی در خارج از مرزهای ایران، گفت: فیس بوک راهی برای ارتباط ارزان بستگان این افراد با آنها است و دولت باید در این زمینه چاره اندیشی کند.
 
افتاده اظهار کرد: به جای فیلتر باید به پالایش توجه داشت و بر اساس نیازهای مردم به دنبال راه چاره بود نه پاک کردن صورت مسئله و از همین رو شورای عالی فضای مجازی در این زمینه باید با سیاستگذاری تکلیف را برای همه مشخص کند.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز به قوانین کشور نیز بی احترامی می شود زیرا از یک سو ورود به این شبکه ها مخالف قوانین است و از سوی دیگر افراد این کار را انجام می دهند.
 
وی با بیان اینکه با گسترش فناوری، کنترل ها نیز افزایش می یابد، ادامه داد: مشکل دیگر آن است که کاربران به سایت های داخلی بی اعتماد ولی به سایت های خارجی اعتماد می کنند.
 
همچنین در این مناظره فرشاد مهدی پور به عنوان موافق فیلترینگ فیس بوک گفت: ابزارها اقتضائاتی را برای ما ایجاد می کند و فناوریها خود را به ما تحمیل می کنند.
 
وی ادامه داد: خصوصی کردن اطلاعات در فیس بوک به این معناست که دیگران نمی بینند ولی این اطلاعات در اختیار شرکت فیس بوک قرار می گیرد و از سوی آنها قابل مشاهده است.
 
این کارشناس رسانه افزود: امروز امکان جدا سازی صفحات خوب و بد فیس بوک وجود ندارد؛ زیرا فضای فیس بوک بسیار پیچیده و تو در تو است.
 
وی تصریح کرد: باید اثرات منفی و مثبت فیس بوک را سنجید و دید که کدامیک بیشتر است و اگر پذیرفتیم که اثرات مخرب آن بیشتر است قطعا نمی توان اجازه فعالیت آن را داد.
 
مهدی پور با بیان اینکه فیس بوک از قوانین ما تبعیت نمی کند، افزود: فیس بوک در سال 92 اجازه انتشار فیلم های خشن را داد و قطعا این فیلم ها برای جامعه زیان آور است.
 
وی به ضررهای فیس بوک اشاره کرد و افزود: این ضررها مانند بیماری های واگیر دار در جامعه منتشر می شود و باید راه حل های مقابله با آن را در دستور کار قرار داد که فیلترینگ یکی از آنهاست.
 
این کارشناس رسانه تصریح کرد: هر چند شبکه های اجتماعی در حال رشد و گسترش است، ولی فیلترینگ می تواند گامی برای به تاخیر انداختن اثرات منفی در جامعه باشد.
 
وی اظهار کرد: صفحات بالای 50 هزار لایک در فیس بوک مطلوب نیست و این نشان می دهد اگر چه این شبکه در زمینه های فرهنگی و سیاسی همچون خلیج فارس، شلوار جین و آزادی سربازان ایرانی نقش خوبی ایفا کرده است ولی در مجموع زمینه های منفی بسیاری دارد.
 
وی گفت: در این فضا کمپین علیه برخی مقدسات تشکیل می شود ولی با وجود اعلام مخالفت از ایران و دیگر کشورهای اسلامی گردانندگان فیس بوک حاضر به بستن آن نمی شوند.
 
مهدی پور گفت: هر چند تعاریف ما از بی بندو باری با گردانندگان این شبکه ها متفاوت است ولی هیچگاه حاضر نمی شوند قوانین ما را رعایت کنند.
 
وی با بیان اینکه 3-4 میلیون ایرانی در حال حاضر کاربر فیس بوک هستند، افزود: بر اساس برخی تحقیقات 21درصد کاربران ایرانی برای لایک زدن، 12 درصد برای انتشار عکس، 6درصد برای یاداشت برداری، 15درصد برای اظهار نظر و 23درصد برای مشاهده مطالب دیگران از این شبکه استفاده می کنند.
 
وی با بیان اینکه بالاترین صفحات مورد بازدید در فیس بوک توسط ایرانی ها صفحات عکس است، تصریح کرد: قطعا استفاده برای مطالب علمی و پژوهشی وکاربردهای مفید از این رسانه بسیار پایین است.
 
این کارشناس رسانه خاطر نشان کرد: البته این نتایج قابل تعمیم به کل جامعه ایرانی نیست زیرا فقط 4-5درصد ایرانی ها به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
 
وی با اشاره به گسترش فناوری ها، گفت: رایانه های شخصی جای خود را به لپ تاپ، لپ تاپ به تبلت داده و امروز گوشی های تلفن همراه جای تمام این ابزار ها را گرفته است.
 
مهدی پور تصریح کرد: قطعا نظارت خانواده ها بر این ابزارها بسیار مشکل تر شده است و از سوی دیگر به واسطه فروریختن دیوارها حریم شخصی نیز وجود ندارد.
 
وی گفت: در گذشته رسانه ها تزریق می کردند که چگونه رفتار کن ولی امروز دستور کار تعیین می کنند و به ما می گویند چگونه در خصوص چیزی فکر کن.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.