فناوری اطلاعات

March 1, 2014
14:38 شنبه، 10ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61133

نخستین تجربه بخش خصوصی در حوزه فرهنگ چگونه است؟

سالن میلاد، نمایشگاه بین‌المللی تهران، هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، نمایشگاهی که قرار نبود برگزار شود و بخش دولتی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از برگزاری آن کنار کشید، اما حالا در ابعادی کوچک‌تر توسط بخش خصوصی در حال برگزاری است.
 
 
زمانی‌ که هنوز حسن علیزاده ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت، طبق سنت شش ساله، ثبت‌ نام برای برگزاری جشنواره و نمایشگاه هفتم رسانه‌های دیجیتال آغاز شد؛ اما شهریورماه امسال این مرکز در پیامی اعلام کرد که به‌دلیل داشتن مشکلات مالی و ناتوان بودن در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، نمایشگاه هفتم رسانه‌های دیجیتال را برگزار نمی‌کند.
 
کمتر از یک‌ماه بعد، رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال با حکم وزیر ارشاد تغییر کرد و حسن نجفی‌ سولاری جای علیزاده را گرفت. او در آذرماه امسال و دوماه پس از برعهده گرفتن ریاست این مرکز، در نخستین نشست خبری‌اش نسبت به پرسش‌هایی که درباره‌ی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال مطرح می‌شد، اعتراض و اظهار کرد: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیتی این مرکز نیست. اولین اقدامی که من در راستای برگزاری این نمایشگاه خواهم کرد کم کردن حساسیت نسبت به آن است. با توجه به شرایط صنعت دیجیتال و نبودن بازار مناسب برای این صنعت، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یک بازار به‌شمار می‌آمد. ما می‌خواهیم این محل را جایی برای عرض اندام رقابت‌، مهارت‌ و خلاقیت قرار دهیم و شاید یکی از دلایل متوقف کردن برگزاری این نمایشگاه که پیش از حضور من انجام شد ایجاد همین نگاه جدید باشد.
 
نجفی سولاری با بیان این‌که اساسا برگزاری نمایشگاه‌ها با منابع دولتی مشکل اساسی بسیاری از صنوف است‌، تصریح کرد: باید کارگزاری این نمایشگاه را به خود صاحبان اصلی آن که ناشران و تولیدکنندگان هستند بازگردانیم و صرفا مأموریت دولت، تأمین اصول و سیاست‌های نمایشگاه باشد تا نمایشگاه بتواند به سمت ایجاد خلاقیت، ظهور محصولات نو و کارآفرینی پیش رود. اکنون در حال بررسی هستیم و جلسات مختلفی را با اعضای صنوف گذاشته‌ایم.
 
رییس مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات با اشاره به زمان قطعی برگزاری نمایشگاه، گفت: باید اجازه دهیم صنوف در این‌باره به جمع‌بندی برسند و شاید نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حتی تا پایان امسال نیز برگزار نشود چراکه قصد داریم برگزاری این نمایشگاه را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در حقیقت، وزارت ارشاد فقط وظیفه‌ی هدایتی‌، نظارتی‌ و حمایتی داشته باشد.
 
با این‌که دیگر اهالی این صنعت از برگزاری نمایشگاه ناامید بودند، اما در بهمن‌ماه اعلام شد که بخش خصوصی برگزاری نمایشگاه را با هزینه‌ای کمتر تقبل کرده و بالاخره هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، هشتم اسفندماه با حضور وزیر ارشاد کار خود را آغاز کرد.
 
نمایشگاه هفتم چه تغییراتی کرده است؟
 
فضای گسترده‌ی مصلای تهران، غرفه‌های وسیع با دکوراسیون‌هایی رنگارنگ، برگزاری نمایشگاه در 10 روز از ساعت 10 صبح تا 10 شب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و … از جمله ویژگی‌های ششمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بود. این ویژگی‌ها در نمایشگاه هفتم نیز دیده می‌شود، اما در مقیاس کوچک‌تر.
 
نمایشگاه ششم با حضور 300 شرکت در فضایی به وسعت 10هزار مترمربع برگزار شد. در حالی که نمایشگاه هفتم، در شش‌هزار مترمربع مساحت و با حضور 155 شرکت در دو سالن 31 و 38 نمایشگاه بین‌المللی در حال برگزاری است.
 
محمدرضا طلایی – رییس هیئت مدیره‌ی مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و مجری برگزاری هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال – در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی شرکت‌های مطرح حاضر در این نمایشگاه، توضیح داد: موسسات سورش مهر، تبیان و آستان قدس رضوی در بخش نرم‌افزاری، مارکت و کندو در بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه، پارس آن‌لاین در بخش سرویس‌دهنگان اینترنت، همراه اول به‌عنوان حامی ویژه و شرکت‌های سام الکترونیک، گلد ایران و بدر الکترونیک از جمله شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه هستند.
 
او ادامه داد: مسوولان برگزاری این نمایشگاه، گروه‌های شرکت‌کننده را به دو بخش شرکت‌های عام و ناشران دیجیتال تقسیم‌بندی کرده‌اند. در سالن 38 گروه اول و در سالن 31 ناشران دیجیتال حضور دارند.
 
با این اوصاف، بسیاری معتقدند که در نمایشگاه امسال رسانه‌های دیجیتال، حضور نمایندگی شرکت‌های خارجی یا اپراتورهای تلفن همراه بسیار پررنگ‌تر از بخش دیجیتال است، البته اپراتورهای تلفن همراه در دوره‌های گذشته نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.
 
طلایی در پاسخ به این انتقاد اظهار کرد: چنین انتقادی اصلا صحیح نیست؛ 155 شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که 100 شرکت با موضوع نشر دیجیتال در هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال شرکت کرده‌اند. همچنین رونمایی‌هایی که در این چهار روز در نمایشگاه انجام می‌شود، به بخش نشر دیجیتال و نرم‌افزارهای‌ تلفن همراه متعلق است.
 
رییس هیئت مدیره‌ی مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات یادآوری کرد: این نمایشگاه بدون حمایت مالی بخش دولتی و با پتانسیل کامل بخش خصوصی در حال برگزاری است. هدف ما ایجاد تعامل میان بخش خصوصی و بخش دولتی است.
 
به گزارش ایسنا، سه روز از نخستین آزمون بخش خصوصی در حوزه‌ی اجرایی فرهنگ می‌گذرد، حوزه‌ای که به گفته‌ی نجفی سولاری، دل کندن از آن برای دولت سخت است. با وجود انتقاداتی که به این نمایشگاه شده، اما باید این نکته را در نظر داشت که بخش خصوصی با هزینه‌ای بسیار کمتر از بخش دولتی، این نمایشگاه را برگزار کرده و این، نخستین اقدام اجرایی بخش خصوصی در حوزه‌ی فرهنگ است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.