امنیت

فناوری اطلاعات

March 1, 2014
14:38 شنبه، 10ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61134

برنامه جاسوسی عصب بینایی (Optic Nerve) چیست؟

عصب بینایی (Optic Nerve) طرح نظارتی اجراشده توسط مقر ارتباطات دولت بریتانیا است که اطلاعات آن برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۴ توسط ادواد اسنودن، درز افشا شد و روزنامه گاردین آن‌ها را منتشر کرد.
مقر ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ) به کمک آژانس امنیت ملی امریکا تصاویر وبکم میلیون‌ها کاربر اینترنتی را که مظنون به ارتکاب عمل خطایی هم نبوده‌اند رهگیری و ذخیره می‌کرده است.
 
پرونده‌های GCHQ صراحتا نشان می‌دهد که بین سال‌های 2008 تا 2010 برنامه نظارتی موسوم به عصب بینایی تصاویر ثابت گفتگوهای وبکمی کاربران  یاهو  – صرف نظر از مورد هدف بودن یا نبودن کاربرهای آن – را جمع آوری کرده و در پایگاه‌های داده‌ای خود نگهداری می‌کرده است.
 
تنها در یک دوره 6 ماه در سال 2008، این آژانس اقدام به جمع آوری تصاویر وبکمی بیش از یک میلیون و هشتصد هزار حساب کاربری یاهو در سراسر جهان کرده که شامل مقادیری از تصاویر حریم خصوصی کاربران (در حدود 3 تا 11 درصد) نیز بوده است. حال آنکه طبق قوانین GCHQ ؛ "انتشار محتوای نامطلوب یک تخلف انظباطی است".
 
اسناد ارائه شده توسط ادوارد اسنودن نشان می‌دهد عصب بینایی کار خود را به عنوان طرحی آزمایشی در سال 2008 آغاز کرده و تا سال 2012 همچنان فعال بوده است.
 
این برنامه به جای گردآوری کامل گفتگوی وبکمی، برای جلوگیری از اضافه بار سرورهای GCHQ، تنها هر پنج دقیقه یک عکس از کاربران ذخیره سازی می‌کرده است.
 
اسناد همچنین گویای آن بود که نظارت بر کاربران یاهو با این ادعا صورت گرفته است که "موردهای هدف GCHQ از آن استفاده می‌کردند".
 
اسناد اشاره‌ای به احکام قضایی خاص جهت جمع آوری تصاویر وبکمی یاهو ندارد، اما گردآوری جمعی اطلاعاتاز سوی GCHQ  بر اساس مقررات قانون اختیارات تحقیق و تفحص (RIPA) مصوب سال 2000 کنترل می‌شود و نیاز به صدور گواهی از وزیر امور خارجه بریتانیا را دارد.
 
سید جواد هاشمی – دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات بریتانیا
 
منابع:
Hopkins, Nick. GCHQ's cover for Optic Nerve provided by legislation introduced in 2000. 27 February 2014
https://www.theguardian.com/world/2014/feb/27/gchq-insists-optic-nerve-program-legal-legislation-2000
Spencer Ackerman, James Ball. Optic Nerve: millions of Yahoo webcam images intercepted by GCHQ. 27 February 2014
https://www.theguardian.com/world/2014/feb/27/gchq-nsa-webcam-images-internet-yahoo
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.