سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 11, 2014
15:29 سه شنبه، 20ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61267

مدیران Canon: موبایل‌های هوشمند دشمن ما نیستند

ندا لهردی – دنیای اقتصاد : موبایل‌های هوشمند این روزها همه جا هستند و هر کسی حتی بعضی از کودکان هم یک مدل از این موبایل‌ها دارند.
 این به معنای آن است که حالا هر کسی یک دوربین همراه دارد، درحالی‌که در گذشته هر شخص برای گرفتن عکس باید یک دوربین عکاسی مجزا با قیمتی گران‌تر می‌خرید. با این اوصاف چه آینده‌ای در انتظار تولیدکنندگان دوربین‌های عکاسی است؟ شرکت Nikon مدتی پیش اعلام کرد که به دنبال رواج موبایل‌های هوشمند در سراسر دنیا، این شرکت به دنبال کار روی پروژه‌هایی است که مفهوم دوربین‌های عکاسی را تغییر دهد. با این حال اما گویا Canon و مدیران آن نگران به نظر نمی‌رسند. در همین راستا وب‌سایت معروف DPreview به تازگی میزگردی با حضور بعضی از مدیران ارشد شرکت Canon برگزار کرده است که در آن درباره تاثیر موبایل‌های هوشمند و رونق بازار آنها بر صنعت دوربین‌های عکاسی و آینده آنها صحبت کرده‌اند. در این میزگرد «ماسایا مائدا» مدیر اجرایی و مدیر بخش محصولات ارتباطی و تصویری Canon، 
«گو توکورا» یکی از اعضای گروه کاری محصولات ارتباطی و تصویری Canon، «کن ایچی شیمبوری» مشاور گروه کاری محصولات ارتباطی و تصویری Canon، «یویچی ایشیزوکا» معاون و مدیر گروه ارتباطات و تکنولوژی‌های تصویری Canon و «نائویا کاندا» معاون مرکز توسعه محصولات ارتباطی و تصویری Canon حضور داشته و به سوالات پاسخ داده‌اند.
 از منظر بیرونی به نظر می‌رسد که Canon در حوزه فیلمبرداری نوآوری و خلاقیت بیشتری نسبت به عکاسی دارد و موفقیت دوربین‌های Cineam EOS که دوربین‌های بدون آینه SLR برای فیلمبرداری سینمایی هستند هم می‌تواند گواه خوبی برای این ادعا باشد. آیا این درست است؟
ماسایا مائدا: این ادعا قطعا درست نیست. ما اهمیت زیادی به نوآوری و خلاقیت در حوزه عکاسی می‌دهیم. اگر شما به دوربین‌های EOS ما نگاه کنید می‌بینید که دوربین جدید 70D از یک حسگر Dual Pixel AF بهره می‌برد. این در حالی است که ما همیشه در حال معرفی لنزهای جدید و متفاوت EF هستیم. فکر می‌کنم هر دو بخش فیلمبرداری و عکاسی به‌طور یکسان برای ما اهمیت دارند.
یویچی ایشیزوکا: در گذشته می‌توانستیم فیلم‌ها را از عکس‌ها جدا کنیم، اما در آینده این تفاوت کم‌رنگ‌تر می‌شود، چون یک ابزار می‌تواند هر دو کار را انجام بدهد. این در حالی است که تا حالا ما در میان مصرف‌کنندگان‌مان به عنوان یکی از رهبران بازار دوربین‌های عکاسی شناخته می‌شدیم، اما شاید در بازار دوربین‌های فیلمبرداری چنین جایگاهی نداشته باشیم. به همین دلیل سعی داریم با تولید محصولاتی مانند دوربین Cinema EOS جایگاه خودمان را در بازار دوربین‌های فیلمبرداری هم ارتقا بدهیم.
موبایل‌های هوشمند برای Canon تهدید هستند یا فرصت؟
ماسایا مائدا: ما موبایل‌های هوشمند را به‌عنوان دشمن خودمان نمی‌بینیم. دوست داریم آنها را به صورت بستری ببینیم که باید از آن استفاده کنیم. اگر مطمئن شویم که به تولید دوربین‌هایی که می‌توانند کاری را انجام بدهند که موبایل‌های هوشمند نمی‌توانند انجام دهند و همچنین به ارائه راه‌هایی برای برقراری ارتباط میان موبایل‌های هوشمند و دوربین‌ها ادامه ‌دهیم، می‌توانیم سیستمی را ایجاد کنیم که برای مشتریان‌مان مفید باشد. 
کن ایچی شیمبوری: موبایل‌های هوشمند طبیعتا بازار بعضی از دوربین‌های عکاسی کامپکت را تحت تاثیر قرار داده‌اند؛ اما بخش‌های مشخصی از بازار دوربین هستند که موبایل‌های هوشمند نمی‌توانند با آنها رقابت کنند. حتی دوربین‌های عکاسی کامپکت هم در بعضی موارد مغلوب موبایل‌های هوشمند نمی‌شوند. این در حالی است که به خاطر مواردی مانند تفاوت در اندازه عکس، تطبیق‌پذیری و امکان تعویض لنزها هرگز نمی‌توان دوربین‌های DSLR را با موبایل‌های هوشمند مقایسه کرد و به این ترتیب این دوربین‌ها قلمرو خاص خودشان را خواهند داشت. در واقع آنچه به دنبال افزایش استفاده از موبایل‌های هوشمند به وجود می‌آید؛ تغییر در فرهنگ عکاسی است. شما می‌توانید از یک موبایل هوشمند به‌عنوان ابزاری برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها با افراد دیگر از طریق اینترنت استفاده کنید و این یکی از دلایلی است که ما می‌خواهیم دوربین‌های DSLR ما با موبایل‌های هوشمند مرتبط بوده و در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
 همه ما می‌دانیم که دوربین‌های عکاسی عکس‌های بهتری نسبت به موبایل‌های هوشمند می‌گیرند؛ اما شما چطور این پیام را به کاربرانی که از طریق موبایل‌های هوشمند عکاس شده‌اند می‌رسانید؟
ماسایا مائدا: افراد زیادی به خاطر افزایش نفوذ موبایل‌های هوشمند به عکاسی علاقه‌مند شده‌اند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنم که تعداد افرادی که با استفاده از موبایل‌های هوشمند عکاسی می‌کنند و به گرفتن عکس‌های بهتر تمایل پیدا می‌کنند، افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. صرف‌نظر از ابزاری که ما برای عکاسی از آن استفاده می‌کنیم، دوست دارم افراد به گرفتن عکس‌های بیشتر ترغیب شوند. 
گو توکورا: محصولات باید با کیفیت، جذاب و خلاقانه باشند. ما باید چیزی را ارائه کنیم که بتواند به شکل متفاوتی رقابت کند و محصولاتی را بسازیم که آنقدر جذاب باشند که دوست نداشته باشیم آنها را بفروشیم. حالا زمانی است که ما می‌توانیم دوربین‌هایی را بسازیم که مطمئن هستیم فروش خوبی خواهند داشت. هدف ما تولید محصولاتی است که کاربردهای بیشتری برای کاربران‌مان داشته باشند. باید توجه کاربران را جلب کنیم و راه‌هایی را به آنها نشان دهیم که می‌توانند با استفاده از آنها لذت بیشتری از عکاسی با دوربین‌های DSLR ببرند. 
نائویا کاندا: ما می‌خواهیم به افراد مختلف نشان بدهیم که چقدر عکاسی و فیلمبرداری جذاب و جالب هستند. این مسوولیت ماست که کاربران نهایی خودمان را آموزش بدهیم و برای این کار سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم.
یویچی ایشیزوکا: صرف‌نظر از این واقعیت که در حال حاضر روزهای سختی برای بازار دوربین‌های عکاسی است، هیچ چیز واقعا نمی‌تواند مسیر و هدف ما را تغییر بدهد. این فشاری که روی ماست باعث می‌شود تا دوربین‌های DSLR خودمان را از موبایل‌های هوشمند و دوربین‌های عکاسی کامپکت متمایز کرده و تلاش بیشتری در بخش‌های تحقیق و توسعه انجام بدهیم. ما در حال حاضر در صنعت دوربین‌های عکاسی جایگاه اول را در اختیار داریم و بزرگ‌ترین تولیدکننده دوربین‌های DSLR محسوب می‌شویم. به این ترتیب می‌خواهیم مسوولیت خودمان را انجام بدهیم. اینکه فقط Canon رشد کند برای ما راضی‌کننده نیست، ما می‌خواهیم بخش دوربین‌های DSLR هم رشد قابل قبولی داشته باشد.
 فکر می‌کنید چه زمانی شاهد ورود یک دوربین DSLR تمام فریم واقعا ارزان‌قیمت در بازار خواهیم بود؟
کن ایچی شیمبوری: ما نمی‌توانیم برنامه‌هایی را که برای توسعه محصولات آینده‌مان داریم فاش کنیم، اما همان‌طور که می‌دانید ما دوربین EOS 6D را در سال 2012 عرضه کردیم که برای عرضه گسترده در بازار طراحی شد. عکاسان تازه کاری که در مرحله نیمه حرفه‌ای هستند حالا می‌توانند یکی از دو گزینه تمام فریم 6D و 5D Mark III را انتخاب کنند و عکاسان حرفه‌ای هم می‌توانند مدل EOS-1D X را انتخاب کنند. ما با بررسی‌های مختلفی که از میان کاربرانمان انجام داده‌ایم، متوجه شدیم که خرید دوربین‌های تمام فریم DSLR یکی از چیزهایی است که کاربران علاقه زیادی به آن دارند. ما از نتایج این بررسی‌ها برای تولید و توسعه محصولات آینده‌مان بهره می‌بریم.
 بعضی‌ها معتقدند که Canon نسبت به دیگر تولیدکنندگان هنوز چندان به روز نیست. نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟
کن ایچی شیمبوری: ممکن است از نظر بعضی‌ها ما چندان به روز نباشیم؛ اما ما از نوآوری‌های فنی و تکنولوژیک جدید برای تولید و طراحی محصولاتمان استفاده می‌کنیم. تکنولوژیDual Pixel CMOS AF به‌کار رفته در دوربین EOS 70D نمونه خوبی در این رابطه است. این تکنولوژی این امکان را به کاربران می‌دهد تا بر اساس کاربری و نیازشان یکی از حالت‌های منظره یاب به صورت اپتیکال، نمایشگر LCD دوربین یا نمایشگر یک ابزار موبایل که از طریق اپلیکیشن EOS Remote به دوربین متصل شده را انتخاب کنند.
 آیا در عصر فیلم‌های 4K، عکاسی همچنان لازم است؟
ماسایا مائدا: بله، قطعا. به عقیده من همیشه نیاز به عکاسی وجود دارد. من معتقدم که عکس‌ها اطلاعات بیشتری در خودشان دارند و عمق و معنای بیشتری هم دارند.
گو توکورا: درحالی‌که این روزها تکنولوژی 4K به سرعت در حال گسترش و رواج است، ورود دوربین‌های عکاسی با وضوح بالای 20 مگاپیکسل به بازار هم بیشتر و بیشتر می‌شود. با این اوصاف نمی‌توان گفت که صنعت دوربین‌های عکاسی در حال از بین رفتن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.