March 13, 2014
17:58 پنجشنبه، 22ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61303

بیمه ایران: تجهیزات الکترونیکی قابلیت بیمه شدن دارند

بیمه ایران اعلام کرد: هر شی فیزیکی یا دستگاه یا ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی قابلیت بیمه شدن دارد.
 
روابط عمومی بیمه ایران در پی انتشار خبری با عنوان "کلاهبرداری برخی فروشندگان در بازار رایانه / کالاهای کامپیوتری حق بیمه ندارند" توضیحاتی ارسال کرد که متن آن به این شرح است:
 
برخلاف موضوع مطرح شده توسط رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، هر شی فیزیکی، دستگاه، ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی قابلیت بیمه شدن را دارد و در این بیمه نامه، تجهیزات و دستگاههای که ارزش قطعات الکتریکی و الکترونیکی در آنها از ارزش قطعات مکانیکی بیشتر است نیز تحت پوشش قرار می گیرد.
 
بنابراین این نوع بیمه نامه برای تجهیزات بزرگ همانند رادیو و تلویزیون تا تجهیزات کوچک همانند کامپیوتر PC و لپ تاپ، دوربین، تبلت و موبایل در صورت درخواست مشتری می تواند صادر شود و بیمه گذار از خدمات بیمه ای آن استفاده کند.
 
برهمین اساس شرکتهای بیمه ای از جمله بیمه ایران با مجوز رسمی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی تجهیزات الکترونیکی را در قبال خطرات سیل، زلزله، طوفان، آتش سوزی، صاعقه، انفجار، آب دیدگی، سقوط، شکستگی و ضربه، سرقت و نوسان برق بیمه می کنند که از این رو عنوان کردن "صدور کارت بیمه برای محصولات دیجیتالی کلاهبرداری آشکار است" از سوی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از نظر بیمه ای فاقد وجاهت است.
 
علاوه بر این رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در ادامه اظهارات خود در خصوص این بیمه نامه در آن خبرگزاری، مفهوم و موضوع گارانتی را با بیمه یکسان درنظر گرفته است که اساسا اینگونه نیست؛ گارانتی خطراتی از قبیل عدم کارآیی دستگاه، تعویض قطعات، دستمزد تعمیزات دستگاه و نصب را شامل می شود. این درحالی است که پوشش بیمه تجهیزات الکترونیکی خطراتی که هنگام حمل و نقل، تصادم، نوسانات برق، آتش سوزی، صاعقه، شکستگی، حوداث طبیعی و یا خرابی ناشی از استفاده نادرست کاربر از دستگاه را شامل می شود. بنابراین طیف خطرات تحت پوشش در بیمه جدای از گارانتی بوده و داشتن آن مزیت های خاص خود را دارد.
 
افزون براین، صدور بیمه نامه منوط به احراز کیفیت محصولات و استاندارد بودن تجهیزات الکترونیکی و داشتن برگ گارانتی برای قبول بخشی از مسئولیت خدمات پس از فروش فروشندگان است که در قالب بیمه های مهندسی با مجوز بیمه مرکزی ایران ارائه می شود.
 
همچنین برخلاف ادعای رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ اطلاعیه ای در خصوص جلوگیری از فروش بیمه نامه تجهیزات الکترونیکی صادر نکرده است.
 
یادآور می شود شرکت های بیمه ای در صورت بروز اعلام خسارت در دستگاهها و تجهیزات الکترونیکی با ارائه فاکتور و نظر کارشناسان معتمد حوزه فناوری هزینه های آن را در کمترین زمان ممکن به بیمه گذاران پرداخت می کنند که اسناد آن در شرکتهای بیمه ای نیز موجود است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.