تبلت

تلفن همراه

March 15, 2014
17:17 شنبه، 24ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61320

موسسه IDC پیش‌بینی کرد: سال سخت برای تبلت‌های تقلبی

دنیای‌اقتصاد- بازار تبلت‌ها و انواع دستگاه‌های هیبریدی دومنظوره که امکان استفاده به‌عنوان تبلت و لپ‌تاپ را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته است. درحالی‌که اکوسیستم آندروید روند رشد بازار تبلت‌ها را تسریع کرده، اکوسیستم ویندوز 8 و بعد از آن ویندوز 1/8 هم کمک زیادی به شکل‌گیری یک بازار داغ و رقابتی برای محصولات دو منظوره یا هیبریدی کرده است. 
 
 
جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد بازار جهانی کل تبلت‌ها و دستگاه‌های هیبریدی در سال 2014، به رشد سالانه 4/19درصدی می‌رسد. این در حالی است که رشد این بازار در سال 2013، برابر 6/51 درصد بوده است. حالا کارشناسان و تحلیلگران IDC پیش‌بینی خود را از روند رشد بازار جهانی تبلت‌ها و دستگاه‌های دومنظوره هیبریدی تا 6/3 درصد کاهش داده‌اند و معتقدند روند رشد این بازار در سال‌های آینده کمی کندتر می‌شود که این موضوع طبیعتا به دنبال ورود محصولات متنوع و کاربردی‌تر به بازار و اشباع شدن این بازار اتفاق می‌افتد. حالا کارشناسان IDC انتظار دارند میزان صادرات جهانی بازار تبلت‌ها و دستگاه‌های هیبریدی در سال 2014 به 9/260 میلیون دستگاه برسد. کارشناسان معتقدند که این کاهش سرعت رشد در بازار این محصولات به دنبال کاهش میزان تقاضا و خرید در بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته و درواقع اشباع این بازارها اتفاق می‌افتد. با این حال اما افزایش چشمگیر تقاضا و فروش در بازارهای در حال توسعه و نوظهور همچنان ادامه روند رشد این بازار را تضمین می‌کند. 
متوسط قیمت فروش در بازار جهانی تبلت‌ها در طول دو سال گذشته به سرعت کاهش پیدا کرده است و گویا به نظر می‌رسد که این روند کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه هم داشته باشد. در سال 2012 متوسط قیمت فروش تبلت‌ها نسبت به سال 2011 کاهش3/18 درصدی داشته است و در سال 2013 متوسط قیمت فروش این محصولات کاهش سالانه 6/14درصدی را تجربه کرده است. انتظار می‌رود این روند کاهش تدریجی قیمت فروش تبلت‌ها ادامه داشته باشد و در سال 2014 متوسط قیمت فروش تبلت‌ها کاهش سالانه 6/3درصدی را به ثبت برساند. کارشناسان و تحلیلگران IDC معتقدند که روند کاهش قیمت تبلت‌ها به دو دلیل سرعت کندی دارد؛ یکی از این دلایل رشد قیمت تبلت‌های پیشرفته و ویژه مصارف تجاری است و دلیل دیگر هم حرکت مصرف‌کنندگان خانگی از محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت به سمت محصولات باکیفیت و البته با قیمتی متوسط است.
 
 
«تام مینیل» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «بعد از سال‌ها رشد زیاد، ما انتظار داریم بازار تبلت‌های جعبه سفید و تقلبی در سال 2014 دچار کاهش رشد شود که این اتفاق به‌دلیل تمایل بیشتر مصرف‌کنندگان به ابزارهای باکیفیت‌تر و بادوام رخ می‌دهد. در بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته که اغلب خریداران محصولات موردنظرشان را از تولیدکنندگان بزرگ و البته باکیفیت می‌خرند، مصرف‌کنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که تبلت‌های فعلی‌شان به اندازه کافی و برای استفاده آنها مناسب هستند. در این میان بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهد تبلت خود را به مدل‌های جدید و بهتر ارتقاء بدهند.»
درحالی‌که میزان صادرات جهانی تبلت‌های مصرفی در بسیاری از بازارها در حال کاهش است، میزان صادرات تبلت‌های تجاری در حال افزایش است. رشد بازار تبلت‌های تجاری به دنبال مصارف آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و حتی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها اتفاق می‌افتد. «جیتش عبرانی» یکی دیگر از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «انتخاب نوع سیستم‌عامل یک فاکتور کلیدی در بازار تبلت‌ها و دستگاه‌های هیبریدی است که می‌تواند موفقیت این اکوسیستم‌ها را در بازارهای تجاری تضمین کند. درحالی‌که آندروید و iOS در حال حاضر حاکمیت این بازار را در اختیار دارند، اما انتظار می‌رود ابزارهای مبتنی بر ویندوز به سرعت بیش از یک چهارم از سهم این بازار را به خود اختصاص بدهند که این اتفاق بیشتر به خاطر رونق بازار دستگاه‌های هیبریدی و دو منظوره رخ خواهد داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.