اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 17, 2014
14:29 دوشنبه، 26ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61361

اضافه شدن قابلیت‌های جدید به سرویس پست الکترونیک چاپار

مهمترین قابلیت‌ها و فعالیت‌های سرویس پست الکترونیک چاپار در سال 92 در حوزه تغییرات رابط کاربری و عملکردی اعلام شد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، سرویس پست الکترونیک چاپار به عنوان یکی از محصولات مجموعه سرویس‌های چاپار که تحت عنوان ChMail (سی_اچ_میل) ارائه و شناخته شده است، اکنون پس از دو سال از زمان ارائه عمومی، قابلیت‌های جدید به سرویس خود اضافه کرده است که می‌توان  آنها را به دو قسمت تغییرات رابط کاربری و تغییرات عملکردی تقسیم کرد.
اولین نسخه رابط کاربری چاپار، با توجه به نظرات دریافت شده از کاربران در ابتدای سال ۱۳۹۲ ارائه شد، بر حسب آمارهای موجود در اینترنت این بروزرسانی باعث اقبال و رویکرد بیشتر کاربران به این سرویس شد. این رابط کاربری گرچه از لحاظ کارکرد و ساختار با سرویس‌هایی مانند گوگل همچنان قابل مقایسه نیست، لیکن روندی رو به رشد را نشان می‌دهد که نویدی از نسخه کامل‌تر این سرویس در آینده‌ای نزدیک است.‌‌
در بخش طراحی پوسته‌های مختلف گرافیکی ‌نیز امکان انتخاب پوسته و تغییر ظاهر رابط کاربری یکی از مهترین خواسته‌های کاربران بود که در ابتدای سال ۱۳۹۲ محقق شد و در آینده‌ای نزدیک با افزایش تعداد پوسته‌ها ‌‌‌امکان برخورداری سلیقه‌های مختلف از رنگ‌ها و طرح‌های مورد پسند خود نیز مهیا می‌شود.
یکی از گلایه‌های کاربران سرویس پست الکترونیک چاپار ‌فقدان رابط کاربری برای استفاده در موبایل و تبلت بود که‌ این امر نیز در آخرین به‌روزرسانی روزهای پایانی‌‌ سال 92 ‌محقق شد. این رابط گرچه هنوز در دوران ابتدایی خود است، اما پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران است و همواره نیز در حال توسعه و به‌روزرسانی خواهد بود.‌
در قسمت دوم یعنی تغییرات عملکردی نیز می‌توان به بهبود وضعیت کارکرد و کارایی جستجو در ایمیل‌ها اشاره کرد. جستجو در ایمیل‌ها یکی از مهمترین نیازهای کاربران محسوب می‌شود که در آخرین به‌روزرسانی سرو‌یس پست الکترونیک چاپار مورد توجه قرار گرفت و اکنون امکان ‌محدود کردن پارامترهای جستجو در اختیار کاربران قرار دارد و این امکان باعث جستجوی دقیق‌تر کاربران خواهد شد. البته زیرساخت‌های فنی و مهندسی جستجو نیز بر اساس ساختار زبان فارسی مورد توجه قرار گرفته است و اکنون با دقت بیشتری بر اساس خط و زبان فارسی نتایج در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.‌
از دیگر تغییرات عملکردی، بهبود تشخیص هرزنامه‌ها است که با توجه به فراگیرتر شدن استفاده از سرویس پست الکترونیک چاپار، یکی از بزرگ‌ترین مواردی که کاربران‌‌ را آزار می‌دهد،  واحد امنیت پست الکترونیک چاپار برای مقابله با این ایمیل‌ها روش‌های جدیدی‌‌‌ را بکار گرفته و بخش تحقیق و توسعه چاپار نیز ‌در حال توسعه این روش‌ها است.
امکان اضافه کردن مخاطب به دفترچه نشانی و رابط کاربری مبتنی بر زبان انگلیسی نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که اکنون در سرویس پست الکترونیک چاپار (www.chmail.ir ) در دسترس کاربران قرار دارد.
گفتنی است وبلاگ مجموعه سرویس‌های چاپار، به آدرس Weblog.chmail.ir جهت دسترسی به اطلاعات و جزییات بروزرسانی‌ها در دسترس عموم کاربران است.‌
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.