اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 9, 2014
6:03 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61560

انحصاری که رو به پایان است

سعید‌‌‌ طباطبایی – خراسان : حتما در جریان قرارداد اپراتور رایتل در مورد ارائه خدمات نسل سوم شبکه تلفن همراه یا همان 3G، به صورت انحصاری هستید.
 
از زمانی که صحبت از حضور یک اپراتور نوظهور با ارائه خدمات انحصاری با نام رایتل شد، بسیاری از مردم و کاربرانی که به دنبال خدمات و سرویس‌های پیشرفته بودند، ذوق زده شده و فکر کردند در زمان بسیار کوتاهی سرویس‌هایی را دریافت خواهند کرد که مدت‌هاست در انتظار آن‌ها هستند.
 
اما از آن‌جا که برای هر کاری نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق است، متاسفانه حساب و کتاب‌های این اپراتور درست از آب درنیامد و رایتل با موانع بسیاری در این میان مواجه شد و همین ماجرا باعث شد که نتواند به موقع به ارائه خدمات مورد نظرش بپردازد. البته حق انحصار این اپراتور یک بار دیگر هم تمدید شد و این بار که به پایان این حق انحصار نزدیک می‌شویم، باید دید که در این رابطه چه تصمیمی توسط مسئولان گرفته می‌شود و آیا دوباره این فرصت انحصاری بودن به رایتل داده می‌شود یا این که اجازه به اپراتورهای دیگر هم داده می‌شود تا در این زمینه خودی نشان دهند.
 
اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم باید گفت که از یک طرف بسیار خوب است که به اپراتورهای دیگر هم این اجازه داده شود تا خدمات نسل سوم شبکه تلفن همراه را به کاربران‌شـان ارائه کننـد. زیرا اپراتورهایی مانند ایرانسل یا همراه اول مدت زمان مدیدی اسـت که در انتظار ایـن فرصـت هستند و مسلما با کسب این اجازه، سرویس‌های بسیار با کیفیتی را به کاربران یا مشتـرکان‌شان ارائه خواهند داد؛ همین ماجرا سبب خواهد شد که یک رقابت تنگاتنگ میـان اپراتورها بر سر ارائه این دسته از سرویس‌ها و خدمات به وجود آید و به دلیـل پیروز شدن در این رقابت، کیفیت کارشان را بالاتر برده و سعی در ارائه خدمات با هزینـه مناسب‌تری داشته باشند تا کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کنند.
 
اما از طرفی از میان رفتن انحصاری بودن این امتیاز می‌تواند به شکل محسوسی به ضرر اپراتوری مانند رایتل تمام شود.
 
زیرا تعداد مشترکان این اپراتور بسیار کم‌تر از اپراتورهای دیگر است و به نوعی این خطر برای آن احساس می‌شود که با وارد شدن رقبای دیگری نظیر ایرانسل یا همراه اول، رایتل به صورت کلی همین تعداد محدود مشتری خود را هم از دست داده و به طور کلی از دور رقابت خارج شود.
 
تمامـی این مسائل در کنار هم تصمیم‌گیری در این رابطه را بسیار دشوار خواهد کرد. در آخـرین خبرها اعلام شده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درصدد است تا با پایان یافتن دوره انحصار رایتل در شهریور ماه سال 93 به رغم اعتراض این اپراتور به عملیاتی نشدن شرایط کامل دوره انحصار، مجوزهای جدید را به اپراتورهای دیگر ارائه دهد.
 
از نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، طبق آن چه در پروانه رایتل بوده، همکاری لازم در زمینه افزایش دوره انحصار این اپراتور انجام شده و اکنون باید این حق را برای اپراتورهای دیگر هم قائل شد تا بتوانند خدمات نسل سوم ارائه کنند.
 
او در پاسخ به انتقاد رایتل در زمینه قطع بودن تماس تصویری در دوره انحصار این اپراتور و درخواست آن بر لزوم افزایش دوره انحصار، گفته است که با رایتل بر طبق قانون رفتار خواهد شد و در حال حاضر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواسته‌های این اپراتور را بررسی می‌کند و هر تصمیمی توسط این کمیسیون گرفته شود در نهایت عملی خواهد شد.
 
اما بدون شک ورود اپراتورهای دیگر به این ماجرا، مردم را بسیار هیجان‌زده خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.