بازار سرمایه

April 12, 2014
10:46 شنبه، 23ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61589

بهار سرمایه گذاری در حوزه فاوا

هدف از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنفرانس توسعه جهانی مخابرات (2014) در آغازین روزهای بهار تلاش برای توسعه هرچه بیشتر در حوزه ICT کشور از طریق سرمایه گذاری و مشارکت بود.
 
 
 
در حال حاضر و با توجه به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کاربردهای این حوزه در کشور از یکسو و ایجاد زمینه سرمایه گذاری و مشارکت برای توسعه زیرساخت های ارتباطی و محتوایی از طرف دولت از سوی دیگر، زمینه بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ICT خصوصا برای ایرانیان مقیم خارج فراهم کرده که کارشناسان از آن به نام ˈبهار سرمایه گذاری در حوزه فاواˈ یاد می کنند.
 
به باور صاحبنظران، سرمایه گذاری به عنوان یکی از مسایل عمده اقتصادی مطرح بوده و برای ایجاد و تداوم رشد اقتصادی، تشکیل سرمایه در هر کشوری، به ویژه در کشورهای در حال توسعه از اهمیت خاصی برخوردار است و چنانچه بستر امن و مناسبی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی فراهم شود، زمینه دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پیش بینی شده ایجاد خواهد شد.
 
یکی از مواردی که در این میان وجه مشترک تمام سرمایه گذاران، چه داخلی و چه خارجی بوده، میزان سوددهی سرمایه گذاری و تضمین بازگشت آن است که به نوع صنعتی که در آن سرمایه گذاری می شود و تدابیر دولت برای ایجاد فضایی با ثبات و امن برای انجام این امر، وابسته است.
 
در این میان و به اعتقاد کارشناسان، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو سودآورترین بخش ها در اقتصاد دنیا به شمار می رود و با وجود بحران جهانی، از معدود حوزه هایی است که سودآوری خود را حفظ کرده است.
 
امروزه، تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر افزایش تراکنش های مالی در زمینه های مختلف، نشان از تحولات مثبت این صنعت در ایران دارد و همین امر موجب شده تا این بخش به یکی از بخش های جذاب برای سرمایه گذاران بخش خصوصی تبدیل شود.
 
از سوی دیگر، پس از رفع تدریجی تحریم ها و تدابیر امیدبخش دولت، بستر مناسب برای جذب سرمایه های خارجی در حوزه های مختلف خصوصا در حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات در کشور فراهم شده که این موضوع در سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقاطع مختلف نظیر کنفرانس توسعه جهانی مخابرات 2014 نیز دیده می شود.
 
در این میان، نقش ایرانیان مقیم خارج که بدون شک علاقه شایانی به رشد و توسعه ایران، با انتقال سرمایه های خود دارند نیز بسیار پررنگ خواهد بود چرا که در حال حاضر، چندین میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که اغلب قشر تحصیلکرده و نخبه هستند و در زمینه های مختلف اقتصادی فعالیت می کنند.
 
به هر حال امید است در سال جاری و با تغییر نگاه مدیران دولتی به ایرانیان مقیم خارج و عزم جدید دولت برای فراهم آوردن زمینه حضور و مشارکت آنها در فرآیند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین شرایط اقتصادی بوجود آمده، شاهد توسعه سرمایه گذاری این افراد در حوزه های مختلف، خصوصا حوزه پرسود ارتباطات و فناوری اطلاعات باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.