April 13, 2014
14:23 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61649

ایجاد خط اعتباری 200 میلیارد تومانی برای حمایت از طرح‌های دانش بنیان

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک رفاه کارگران برای ایجاد خط اعتباری 200 میلیارد تومانی جدید در راستای حمایت از طرح‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.
 
علیرضا دلیری با اشاره به اهداف امضای تفاهم‌نامه سه جانبه اختصاص خط اعتباری 200 میلیارد تومانی از حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان با عاملیت بانک رفاه کارگران گفت: این تفاهم نامه در راستای حمایت از تجاری سازی دستاوردهای فناورانه، توانمندسازی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه کسب و کارهای دانش‌بنیان است.
 
حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازار جهانی
 
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات این تفاهم‌نامه حمایت از تجاری سازی دست‌آوردهای فناورانه، توانمندسازی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان برای حضور در بازار جهانی است افزود: اعطای تسهیلات مالی به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان از محل سپرده صندوق توسعه ملی، ارائه خدمات تجاری‌سازی و تقویت ساز و کارهای مربوطه از جمله حمایت از بازار خدمات توسعه کسب و کارهای دانش بنیان، حمایت از ارتباط و اتصال شرکت‌های دانش بنیان به خریداران و صاحبان برندهای جهانی برخی دیگر از موضوعات این تفاهم‌نامه به شمار می‌آیند.
 
دلیری با بیان اینکه این تفاهم‌نامه برنامه های حمایتی ویژه‌ای برای شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان تدارک دیده است اظهار کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی با مشارکت و نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان داخلی، حمایت از مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در پروژه‌های مشترک بین‌المللی و حضور در شبکه‌های بین‌المللی تشریک یافته‌های دانش بنیان، حمایت از توسعه ظرفیت‌های مبتنی بر نیاز در نهاد های حمایتی برای توسعه فناوری از جمله پارک‌های فناوری و مراکز رشد، حمایت از ایجاد تشکل‌های غیر دولتی از جمله اتحادیه‌ها به منظور انسجام شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از تشکیل اتاق‌های فکر به منظور بهره‌گیری از توان نخبگان، کمک به انتشار مجلات تخصصی فناورانه، برگزاری همایش‌های علمی در موضوعات تجاری‌سازی دستاوردها و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای آنها از جمله این حمایت‌ها محسوب می‌شوند.
 
اولویت در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان
 
معاون توسعه منابع و مدیریت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، به پرداخت تسهیلات 200 میلیارد تومانی از طرف بانک رفاه از محل منابع صندوق توسعه ملی با اخذ تضامین و وثایق مورد تایید بانک در چارچوب قوانین و مقررات حاکم و توافق صورت گرفته مبنی بر صدور ضمانت‌های صندوق‌های پژوهش و نوآوری اشاره کرد و افزود:  اولویت دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان در تسهیلات اشتغال‌زایی و سایر با نرخ سود ترجیحی بر اساس قوانین مربوطه نیز جزو تعهدات بانک رفاه کارگران در این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.
 
وی به مهمترین تعهدات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در تفاهم‌نامه سه جانبه اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های حقوقی، مالی و اعتباری معاونت برای حمایت از تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه، حمایت از طرح‌های کلان فناوری و نوآوری، فراهم آوردن زمینه تسهیل عرضه و تقاضای فناوری و حمایت از ایجاد فن‌بازار تخصصی در قالب فن‌بازار ملی ایران، حمایت از صدور ضمانت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسهیل اخذ وام از بانک، حمایت از تولید و صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان از جمله تعهداتی است که معاونت علمی و فناوری در این تفاهم‌نامه عهدار شده است.
 
حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان
 
دلیری در ادامه با اشاره به برخی تعهدات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های این وزارت‌خانه در جهت حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، فراخوان شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای طرح‌های اولویت دار و کمک به رفع نیازهای فناورانه، استفاده از توانمندی‌های پارک‌های فناوری و مراکز رشد و شرکت‌های مستقر در آنها، اولویت دادن به شرکت‌های دانش بنیان در استفاده از محل سپرده صندوق توسعه ملی ذیربط، حمایت از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ابزارهای تعرفه‌ای، برنامه ریزی برای تسریع در دانش‌بنیان شدن از طریق تبدیل واحدهای تولیدی به شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان بر پایه فناوری ها و دانش‌های فنی ناشی از پژوهش‌های وزارت، حمایت مادی و معنوی و تقویت کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در موضوعات اولویت دار، اعلام رشته‌ها و حوزه‌های اولویت دار برای تخصیص منابع نزد بانک از جمله تعهدات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
 
این تفاهم‌نامه که در محل پارک فناوری پردیس به امضای طرفین رسید به مدت دو سال اعتبار داشته و در صورت تمایل طرفین قابل تمدید است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.