April 15, 2014
17:08 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61679

تاکید وزیر ارتباطات بر ایجاد شهرک‌های صنعتی و دروازه‌های مرزی میان ایران و ترکیه

نمایندگان دولت ترکیه در ایران حضور پیدا کردند تا برای مدت دو روز به بررسی مسائل اقتصادی میان دو کشور بپردازند.
 
 
محمود واعظی – رییس کمیته تشکیل شده میان دو کشور در ایران – در قالب نشستی که صبح امروز به میزبانی وزارت ارتباطات برگزار شد، به ارائه‌ی توضیحاتی در این باره پرداخت و این سفر را گامی مثبت در روابط میان دو کشور دانست.
 
وی با اشاره به این‌که هدف‌گذاری‌هایی صورت گرفته تا دو کشور سطح همکاری‌های اقتصادی خود را تا مرز 30 میلیارد دلار گسترش دهند، اظهار کرد: طی ماه‌های ژانویه و فوریه 2014 یعنی ماه‌های دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته 2.4 میلیارد دلار حجم تجارت میان دو کشور ترکیه و ایران بوده است و تنها در ماه مارس 2014 ایران حدود 34 هزار و 426 خودرو از مرز بازرگان وارد کرده که تمام این‌ها علائم خوبی میان دو کشور است و این نکته را بیان می‌کند که هدف‌گذاری‌های که میان دو کشور صورت گرفته برای آینده به راحتی قابل دسترسی خواهد بود.
 
واعظی هم‌چنین بر لزوم برطرف شدن موانع گسترش همکاری میان دو کشور اشاره کرد و با اشاره به آمادگی ایران برای همکاری‌های بیشتر در این زمینه عنوان کرد: زمانی حجم ارتباطات تجاری دو کشور گسترش پیدا می‌کند که بخش خصوصی دو کشور بتوانند با یکدیگر مراوده کند. اکنون بخش خصوصی ایران از همکاری بخش خصوصی ترکیه استقبال می‌کند و ما در تلاشیم که زمینه‌های مناسب برای همکاری میان این دو بخش فراهم شود.
 
وزیر ارتباطات کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مواردی مانند ایجاد دروازه‌های مرزی و شهرک‌های صنعتی مشترک در مرز بازرگان اشاره و تاکید کرد: مواردی از این دست باید حتما مورد توجه قرار گیرند.
 
واعظی در عین حال به بحث اهمیت نفت و گاز و بیمه اشاره کرد و افزود: بحث توسعه‌ی حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور از دیگر موارد مهمی است که موجب گسترش روابط اقتصادی ایران و ترکیه می‌شود و علاوه بر این مردم این دو کشور را بهم نزدیک‌تر می‌کند.
 
وی هم‌چنین به بحث توسعه گردشگری میان دو کشور اشاره کرد و گفت: می‌توان در این زمینه هم بر روی همکاری‌های سه‌جانبه مذاکره کرد.
 
رییس کمیته تشکیل شده میان دو کشور در ایران هم‌چنین اظهار کرد: دولت ایران علاقه‌مند است همکاری‌های بلند‌مدت را از این پس بیشتر مورد توجه قرار داده و درباره‌ی همکاری در زمینه‌های نفت و گاز تلاش بیشتری صورت بگیرد.
 
واعظی عنوان کرد: در این میان لازم است مکانیزمی طراحی شود تا تمام اسنادی که پیش از این تهیه شده، اما به مرحله‌ی اجرا نرسیده از این پس عملیاتی شود و در قرار‌داد‌های جدید مواردی مورد توجه قرار گیرد که تنها حالت تبلیغاتی نداشته و جنبه‌ی عملیاتی هم داشته باشد.
 
وی اظهار کرد: پیش از این نیز در قرار‌داد‌های طراحی شده میان دو کشور برخی بند‌ها بوده که هر دو کشور در اجرای آنها تا حدی دچار تردید بوده است که اکنون توصیه‌ی ما این بوده که صلاح نیست این موارد در قرار‌داد وارد شوند.
 
رییس کمیته تشکیل شده میان دو کشور در ایران هم‌چنین یادآور شد: لازم است موافقت‌هایی صورت گیرد تا از این پس چهار کمیته که با عنوان‌های کمیته نفت و انرژی، تجارت و سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانکی، حمل‌ونقل و ترانزیت و موارد عمومی و کلی طراحی شده‌اند فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
 
واعظی هم‌چنین یادآور شد: لازم است متنی که بیش از این میان سفرای دو کشور به امضاء رسیده ظرف امروز و فردا به نتایج مثبت برسد.
 
به گزارش ایسنا، وزیر توسعه ترکیه هم تاکید کرد: روابط دو کشور ایران و ترکیه از تاریخ تمدنی قدیمی برخوردار است.
 
جودت ییلمازاظهار کرد: در حال حاضر جمعیت ایران و ترکیه بیش از 150 میلیون نفر می‌شوند و با قدرت خرید و درآمد ملی دو کشور این ظرفیت وجود دارد که سالانه بیش از دو تریلیون دلار بابت همکاری‌های این دو کشور هزینه شود.
 
وی ادامه داد: در سال 2002 روابط تجاری میان این دو کشور یک میلیارد و 200 میلیون بود که سال گذشته این رقم به بیش از 14 میلیارد رسیده بود و افزایشی بالغ بر 10 برابر را تجربه می‌کرد.
 
وزیر توسعه ترکیه در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: در سال 2013 در لیست کشور‌های وارد‌کننده از ترکیه، ایران در رتبه‌ی دهم قرار داشت و در زمینه واردات نیز ششمین کشوری که در سطح واردات ترکیه قرار داشت، مربوط به ایران بود. البته با توجه به ظرفیت‌های این دو کشور هم‌چنان این ارقام بسیار کم است و روسای جمهور دو کشور اهدافی به مراتب بزرگ‌تر را در این زمینه تعریف کرده‌اند.
 
ییلماز با بیان این‌که در جریان سفر نخست وزیر ترکیه به تهران قرارداد تجارت ترجیحی میان دو کشور به امضاء رسیده اظهار کرد: امیدواریم امضای این قرار‌داد موجب پیشرفت قابل توجه میان دو کشور شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروسه‌ی پیشرفت این قرار‌داد میان مردم دو کشور طی شود.
 
وزیر توسعه ترکیه در صحبت‌های دیگری بر لزوم تسهیل روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و افزود: لازم است در این زمینه کاری کنیم که دیوان‌سالاری و بوروکراسی اداری حذف شود تا کارها با سرعت بیشتری پیش روند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف مهم‌ترین مساله این است که بخش خصوصی دو کشور بتوانند روابطی مناسب با یکدیگر برقرار کنند.
 
ییلماز با اشاره به جلسه‌ای که قرار است فردا در اتاق بازرگانی ایران برگزار شود، یادآور شد: ما براین باوریم که نباید بحث‌های دو کشور تنها به موضوع تجارت محدود شود، چرا که سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور اهمیت بسزایی دارد.
 
وزیر توسعه ترکیه به راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی و دروازه‌های مرزی مشترک به عنوان بخشی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌تواند میان دو دولت صورت گیرد اشاره کرد و افزود: راه‌ا‌ندازی این دروازه‌ها و شهرک‌ها در نهایت موجب افزایش تجارت مرزی و توسعه‌ی همکاری تجاری میان دو کشور خواهد شد.
 
وی در ادامه یادآور شد: مباحث مربوط به انرژی، بیمه و نفت و گاز از دیگر مواردی است که در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ترکی قرار دارد.
 
ییلماز هم‌چنین به موضوع گردشگری اشاره کرد و گفت: در سال 2013 ما حدود یک میلیون و 300 هزار گردشگر ایرانی داشتیم که البته این رقم در سال‌های قبل به دو میلیون توریست هم رسیده بود، اما هم‌چنان این رقم جای افزایش دارد.
 
وزیر توسعه ترکیه در عین حال به پایین بودن تعداد توریست‌های ترکیه به ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود تعداد گردشگران ایرانی در سال گذشته از ترکیه تنها 260 هزار نفر به ایران سفر کرده‌اند که باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت دهیم که این ارقام افزایش پیدا کنند.
 
وی با تاکید بر این‌که دامنه‌ی همکاری‌های میان دو کشور بسیار وسیع است، یادآور شد: ایجاد زیرساخت‌های لازم در زمینه‌ی حمل‌ونقل می‌تواند به گسترش صنعت توریست نیز کمک کند.
 
او در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: ما در دولت ترکیه بر این باور هستیم که کشوری که نتواند روابط خود با همسایگانش را ارتقاء دهد خود را نیز نمی‌تواند ارتقاء دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.