April 22, 2014
14:19 سه شنبه، 2ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61768

۳هزار تومان هزینه پابند الکترونیکی زندانیان

پس از تصویب هیأت دولت، آیین‌نامه نظارت و مراقبت الکترونیکی زندانیان واجد شرایط از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
 
 
هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری و به استناد بند «و» تبصره «۱۷» ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، معاون اول رییس‌جمهور آیین‌نامه نظارت و مراقبت الکترونیکی زندانیان واجد شرایط را برای اجرا ابلاغ کرد. 
بر اساس این آیین‌نامه، زندانیان جرایم تعزیری از درجه «۵» تا «۸» با نظر دادگاه، زندانیان محکوم به جایگزین‌های حبس با نظر دادگاه، زندانیانی که به مرخصی اعزام می‌شوند یا در زندان‌های باز، مؤسسات صنعتی، کشاورزی و خدماتی اشتغال دارند، زندانیان مشمول ماده «۲۲۷» آیین‌نامه اجرایی سازمان که به مرخصی اعزام می‌شوند و براساس تصمیم دادستان یا شورای طبقه‌بندی، تکلیفی مانند عدم خروج در برخی از اماکن در حین مرخصی دارند و زندانیان جرایم تعزیری درجه «۵» تا «۷» با تشخیص و تایید شورای طبقه‌بندی و موافقت مقام قضایی که تمام یا بخشی از محکومیت خویش را با لحاظ کردن شرایطی مانند فقدان سابقه جرایم عمدی، اشتغال در محل کار و عدم مشمولیت جرایم موضوع ماده «۲۲۱» آیین‌نامه اجرایی سازمان را سپری می‌کنند زندانیان مشمول این آیین‌نامه هستند. 
 
  آماده‌سازی دو ماهه زیر ساخت‌ها
بر این اساس، وزارت دادگستری و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مکلفند در مدت دو ماه مقدمات و زیرساخت‌های اجرایی شدن این آیین‌نامه را فراهم کنند. 
بر اساس این آیین‌نامه، درخواست کتبی زندانی، سپردن تأمین‌های لازم نزد قاضی ناظر زندان یا قاضی اجرای احکام و تعیین محدوده تردد مجاز زندانیان با نظر شورای طبقه‌بندی و ابلاغ کتبی به زندانی پس از موافقت مرجع قضایی مربوط و قبل از نصب دستگاه به زندانی، از مراحل پذیرش و نحوه نظارت بر زندانیان مشمول این آئین‌نامه است. 
 
 هزینه استفاده از پابند الکترونیکی 
همچنین، زندانی متقاضی استفاده کننده از این امتیاز مکلف است علاوه بر ارایه تأمین مذکور در بند «۲» ماده «۴» این آیین‌نامه، معادل مبلغ دو برابر قیمت روز دستگاه نصب شده را که به طور سالانه قیمت آن توسط سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تعیین می‌شود، به عنوان ودیعه نزد زندان قرار دهد، ودیعه مذکور در زمان آزادی پس از کسر هزینه‌های مربوط یا خسارت احتمالی وارده به تجهیزات یادشده از ناحیه زندانیان استفاده کننده مشمول این آیین‌نامه به زندانی عودت داده می‌شود. 
طبق این تصویب‌نامه، تعرفه استفاده از تجهیزات مذکور روزانه سی هزار ریال تعیین می‌شود که توسط سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از زندانیان مشمول این آیین‌نامه اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور، واریز می‌شود، صددرصد وجوه حاصله بابت هزینه‌های جاری به سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اختصاص پیدا می‌کند. 
 
 واحد‌های نظارت الکترونیکی 
بر اساس این مصوبه، واحدهای نظارت الکترونیکی، زندانیان را به صورت شبانه‌روزی تحت نظارت قرار داده و در صورت تخلف از تعهد اخذ شده، بلافاصله موضوع توسط این واحد‌ها حسب مورد از طریق تلفن یا با کمک مأمورین انتظامی محل، کنترل و متخلف به زندان احضار می‌شود. 
همچنین، چنانچه زندانی پس از احضار شفاهی یا کتبی ظرف مدت تعیین شده و حداکثر بیست و چهار ساعت خود را به زندان معرفی نکنند موضوع از سوی رییس زندان به مرجع قضایی مریوط اعلام و مرجع یاد شده مکلف است نسبت به ضبط وثیقه و صدور دستور دستگیری زندانی توسط نیروی انتظامی اقدام کند. طبق این مصوبه، پس از دستگیری، زندانی جهت تحمل باقی‌مانده محکومیت به زندانی بسته تحویل خواهد شد و تا پایان محکومیت از این امتیاز محروم می‌شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.