اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 26, 2014
7:25 شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61798

بدون اطلاع رسانی به عموم مردم انجام می‌شود: صدور قبوض تلفن‌ فروردین‌ماه، با تعرفه‌های جدید

م.ر.بهنام رئوف – سرانجام و بعد از گذشت یک ماه گویا مصوبه ۱۸۴ سازمان تنطیم مقررات ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه که در هیاهوی آخرین روزهای سال ۹۲ و پیش از تعطیلات سال نو به تصویب رسید با طرح یکسان‌سازی کدهای مخابراتی در سطح استان‌ها و یکنواخت‌سازی تعرفه‌های تلفن همراه موافقت به عمل آمد و مقرر شد تا از این پس اخذ تعرفه‌های ارتباطی بر مبنای دقیقه باشد و نه بر مبنای پالس.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات گفت: مصوبه ۱۸۴ کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص تعرفه‌های تلفن همراه و ثابت به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شد. 
عباسی شاهکوه گفته است که سقف تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای سال ۹۳ به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی ۳۰ ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی ۳۳۰ ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار ۶۲۵ ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه ۶۲۵ ریال تعیین شده است. 
وی ادامه داد: اعمال این تعرفه‌ها صرفاً پس از اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور انجام می‌شود. 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات همچنین اظهارکرد: براساس این مصوبه شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری، طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان را در کلیه استان‌های باقی مانده اجرا کند. 
عباسی تصریح کرد: به منظور جبران هزینه‌های اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و جبران کاهش درآمد ناشی از اجرای آن، شرکت مخابرات ایران می‌تواند در کلیه مکالمات تلفن‌ثابت برای استان‌هایی که طرح یکسان‌سازی کد در سطح استان در آن اجرا شده است، در دوره زمانی ۹۰. ۱۲. ۱ تا ۹۲. ۱۲. ۲۹ نرخ ۵۸. ۷۱ ریال را برای هر پالس، صرفاً تا تاریخ اجرای طرح یکسان‌سازی کد در هر استان اعمال کند. 
 
 کاربران بی‌خبر
نکته‌ای که در این میان مغفول مانده مطلع نبودن کاربران از تعرفه‌های جدید آن هم در پر ترافیک‌ترین روزهای ارتباطی کشور یعنی ایام سال نو است. هر چند که از صحبت‌های عباسی اینطور به نظر می‌رسد که این تعرفه از زمان اجرا شدن طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان قابل اعمال است اما پیش از این مخابراتی‌ها زمان اخذ تعرفه‌های جدید را از ابتدای سال ۹۳ در نظر گرفته‌اند. البته شاید در این بخش حق هم داشته باشند چرا که پیش از این طرح هم‌کد سازی در برخی از استان‌ها از جمله تهران انجام شده بود. 
با این حال اما مظفر پوررنجبر، مدیر عامل مخابرات ایران در ارتباط با تغییر تعرفه تلفن‌های ثابت به ایسنا گفته بود: محاسبه‌ای نداریم که با اعمال شیوه جدید هزینه‌های مردم تا چه اندازه تغییر می‌کند، اما این را می‌دانیم که این تغییرات به نفع مردم است. 
وی هم‌چنین عنوان کرده است: قرار بوده مصوبه تغییر تعرفه‌ها به ما ابلاغ شود و ما منتظر این مصوبه هستیم و پس از رسیدن آن تعرفه‌های تلفن ثابت از تاریخ اول فروردین‌ماه امسال تغییر خواهد کرد البته آبونمان مربوط به هم‌کدی از زمان اجرای طرح هم‌کدسازی دریافت می‌شود. 
وی در پاسخ به این‌که پیش از این چند درصد تماس‌های مشترکان، شهری و چند درصد آن‌ها بین‌شهری بوده اظهار کرد: آماری در این زمینه نداریم و باید این ارقام محاسبه شوند چرا که تاکنون همه چیز منوط بر اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بوده و از آنجا که این سازمان هنوز اعلام نکرده است که این مصوبه از چه قرار خواهد بود، ممکن است با هر جمله ما تغییری در این مصوبه ایجاد شود. 
در همین حال رضا تقی‌پور، ‌ وزیر سابق فناوری اطلاعات و ارتباطات در پاسخ به این سوال که هنوز این تعرفه‌ها به اپراتور‌ها ابلاغ نشده اما آن‌ها براعمال تعرفه‌های جدید از ابتدای امسال تأکید دارند، آیا این شیوه افزایش قیمت منطقی است؟ می‌گوید: درصورتی که از قبل این تغییر تعرفه‌ها به کاربران اطلاع داده شده باشد مشکلی برای اجرای این تعرفه‌ها از ابتدای امسال وجود ندارد ممکن است تعرفه‌ای قبلا تصویب اما به‌طور رسمی ابلاغ نشده باشد که در این صورت می‌توان با اطلاع کاربران تعرفه‌های جدید را از زمان اطلاع‌رسانی اجرایی کرد اما درصورتی که ابلاغی صورت نگیرد باید تعرفه‌های قبلی مبنای محاسبه نرخ مکالمات باشد. 
 
 آبونمان‌های متغیر
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین در مصوبه ۱۸۴ خود مبلغ آبونمان ماهیانه خطوط تلفن ثابت را بر مبنای منطقه و شهر مشترکان و نیز میزان کارکرد ماهیانه آن‌ها تعیین کرده است. 
این آبونمان برای اعمال در سال ۹۳ و به صورت ماهیانه است که صرفاً پس از اجرای طرح یکسان‌سازی که در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور محاسبه خواهد شد و آبونمان قابل دریافت از مشترکین تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.