امنیت

فناوری اطلاعات

April 27, 2014
8:39 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61844

پشت پرده نظر سنجی‌های قلابی خلیج فارس چیست

دعوت به شرکت درنظرسنجی‌های سیاسی اینترنتی توسط فراخوان دهندگان گمنام مانند نظر سنجی در مورد خلیج فارس، با تحریک علایق ملی کاربران ایرانی شیوه جدیدی برای کلاهبرداری‌های اینترنتی ازطریق فروش اطلاعات آن‌ها است. در سال‌های اخیر برخی افراد حقیقی و یا حقوقی گمنام از طریق پیامک و یا اینترنت کاربران ایرانی را دعوت به شرکت در نظرسنجی در مورد نام خلیج فارس می‌کنند که به گفته کار‌شناسان حوزه آی تی این اقدام نوعی سوء استفاده از علایق ملی در فضای مجازی است.
 
مدت‌ه است سایتی تحت عنوان persianorarabiangulf. com از کاربران نظرسنجی اینترنتی در مورد نام خلیج فارس به عمل می‌آورد. اگرچه در فضای مجازی گفته می‌شود این سایت توسط گوگل راه اندازی شده است، اما تاکنون مسوولان این شرکت در این زمینه اعلام رسمی نداشتند. 
علاوه بر این برخی از کاربرانی که در این سایت نظر داده‌اند معتقدند که نتایج این نظرسنجی به طور ملموس و هدفمند دایم علیه کاربران ایرانی تغییر می‌کند، زیرا هرگاه به این سایت مراجعه می‌شود، در یک لحظه آمار سایت ۵۹ درصد به نفع خلیج فارس است اما درست یک ساعت بعد این نظر سنجی به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. 
تغییرات زودگذر آماری در این سایت فارغ از اینکه عوامل پشت صحنه آنچه کسانی هستند، سوال برانگیز است. 
 
 کاربران ایرانی پاسخ دهند
اما سوال اینجاست آیا کاربران ایرانی می‌دانند طراحان این سایت‌ها چه کسانی هستند و اهداف آن‌ها از این دعوت چیست؟ 
پاسخ تعدادی از کار‌شناسان حوزه آی‌تی بسیاری از ابهامات در مورد تاثیر امنیتی و اطلاعاتی اینگونه اقدامات اینترنتی بر هویت کاربران ایرانی را فاش ساخته است. 
 
 روش تشخیص سایت اصلی از جعلی 
سوال اینجاست که سایت persianorarabiangulf. com چگونه شکل گرفته است؟ 
براساس اطلاعات کار‌شناسان حوزه آی‌تی به طور کلی تمامی سایت‌ها از دو طریق قابل پیگیری هستند: 
۱- در روش نخست می‌توان آدرس سایت را از طریق نرم‌افزار who is مورد بازیابی موتورهای جست‌و‌جو قرار دارد. 
۲- روش دوم شناسایی یک سایت، استفاده از آی. پی آدرس آن است که این امر هم کشور میزبان این آدرس را نشان می‌دهد.  این در حالی است که سایت نظرسنجی درباره خلیج فارس با آدرس persianorarabiangulf. com از هیچکدام از روش‌های یاد شده قابل پیگیری نیست. 
 
 اهداف پنهان رای‌گیری‌های نامعتبر اینترنتی 
باقر افخمی، عضو شورای حل اختلاف جرایم رایانه‌ای استان تهران این روش رای‌گیری را راهی برای به دست آوردن اطلاعات ایمیل‌های افراد دانست و گفت: با توجه به اینکه این اطلاعات از طریق ایمیل‌ها نیز جابه جا می‌شود می‌توان انتظار داشت که آدرس ایمیل کاربران ایرانی در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی نا‌شناس قرار می‌گیرد و به همین دلیل این کاربران انبوهی از تبلیغات مفهوم و نامفهوم را دریافت می‌کنند. وی افزود: معمولا آمار این نظرسنجی اینترنتی علیه کاربران ایرانی است که همین امر آن‌ها را به تحریک بیشتر برای شرکت دراین نظرسنجی می‌کند.  افخمی با تاکید بر اینکه براساس آمار تعداد کاربران وبلاگ و سایت‌های ایرانی در دنیا بسیار بالاست است، گفت: چطورممکن است که این رای‌گیری در اکثر مواقع به نفع کاربران غیرایرانی باشد؟ 
وی این سوال را مطرح کرد که: چرا این نوع رای گیری‌های اینترنتی توسط یک سازمان مردم نهاد با پیشینه مشخص انجام نمی‌شود و عمدتا وبلاگی گمنام اقدام به این موضوع می‌کند. 
 
 سبک جدید کلاهبرداری اینترنتی
اما مرتضی امینی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه می‌گوید: به نظر می‌رسد از برگزاری چنین نظرسنجی‌هایی اهداف دیگری مانند بهره برداری اینترنتی مانند افزایش سطح رتبه بندی وبلاگ‌ها نزد سایت‌های رصد گر در نظر است. 
وی افزود: شگرد این سایت‌ها و یا وبلاگ‌ها هم اینگونه است که موجی سیاسی و یا اجتماعی راه می‌اندازند تا با برانگیختن احساسات و علایق مختلف کاربران آن‌ها را به سوی این وبسایت سوق دهند و همین امر سبب افزایش سطح بندی آن‌ها در سایت‌های رصد‌گری مانند الکسا می‌شود.  استاد فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: معمولا این سایت‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی افراد را به صورت لینکی از موضوع نظرسنجی آگاه می‌کنند و همین امر موجب جذب سیل انبوهی از مخاطبان می‌شود. 
 
 ایجاد موج ساختگی سیاسی – اجتماعی
محمد درزی کار‌شناس ارشد فناوری اطلاعات در این زمینه معتقد است که هر اقدام خودجوشی هم تاثیر خود را روی کاربران خواهد داشت. خودجوش بودن دلیلی بر تاثیر نگرفتن یک حرکت نیست و این امر بازتاب‌های سیاسی- اجتماعی به همراه دارد. 
وی در این زمینه توضیح داد: دعوت به نظرسنجی درمورد خلیج فارس در سال‌های اخیر توسط یک ایمیل در اختیار بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است. این حرکت از دو یا سه سال گذشته آغاز شده است اما با وجود گذشت این مدت این سوال مطرح است که چرا همچنان نتایج این نظرسنجی مشخص نشده است و یا سطح آن با وجود مشارکت تعداد زیادی از کاربران ایرانی تغییر نکرده است؟ 
وی افزود: با توجه به واقعیات در این زمینه باید گفت گردانندگان این سایت اهداف دیگری از این موضوع دارند. 
منبع ایرنا
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.