تلفن همراه

گوشی

April 27, 2014
8:41 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61846

موبایل از کجا به اینجا رسید؟

گوشی‌های موبایل که امروزه از کودکان گرفته تا سالمندان از کاربران آن محسوب می‌شوند، از ابتدا به شکل امروزی نبوده و سیر تحول عظیمی را طی کردند تا به این شکل درآمدند. در این گزارش به تحول گوشی‌های موبایل از سال ۱۹۹۵ تاکنون می‌پردازیم.
 
۱۹۹۵؛ سایز بزرگ
سال ۱۹۹۵ گوشی‌های موبایل سایز بزرگی داشتند. اگرچه تعداد آن‌ها معدود بود، اما روی آن‌ها آنتن طویل و بزرگی تعبیه شده بود و داخل هر کیف یا جیبی جا نمی‌گرفتند. 
 
۱۹۹۶؛ آنتن بلند
سال ۱۹۹۶ گوشی موبایل کمی تغییر کرد و بهتر از سال‌های پیش بود. آنتن روی این گوشی‌ها کوتاه‌تر و طراحی آن‌ها کمی اصلاح شده بود. گوشی ۹۰۰۰ نوکیا متعلق به سال ۱۹۹۶ است و یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های آن زمان به شمار می‌رفت. 
 
۱۹۹۷؛ حذف آنتن
سال ۱۹۹۷ آنتن از روی گوشی‌ها به کلی حذف شد و آنتن‌ داخلی برای گوشی‌های موبایل ارایه 
شد. 
 
۱۹۹۸؛ تنوع رنگ
سال ۱۹۹۸ گوشی‌های موبایل رنگی شدند و کاربران امکان انتخاب رنگ‌های مختلف را داشتند. نخستین بار نوکیا ۵۱۱۰ را در رنگ‌های زرد، آبی، قرمز و مشکی عرضه کرد. 
 
۱۹۹۹؛ سایز کوچک
۱۹۹۹ سایز گوشی‌های موبایل تغییر کرد و تلفن‌های همراه کوچک‌تر شدند. ۳۲۱۰ نوکیا متعلق به این سال است که طراحی زیبا‌تر، حجم کمتر و تنوع رنگی داشت. 
 
۲۰۰۰؛ حس لمس
سال ۲۰۰۰ نخستین گوشی دنیا با صفحه نمایش لمسی معرفی شد. اگرچه فناوری لمسی در این گوشی‌ها پیشرفته نبود، اما در آن سال پیشرفت مهمی به شمار می‌رفت. موتورولا نخستین گوشی با نمایشگر لمسی را در آن سال معرفی کرد. 
 
۲۰۰۱؛ پس‌زمینه رنگی
سال ۲۰۰۱ عمر گوشی‌ با صفحه نمایش سیاه تمام شد و نخستین گوشی دنیا با صفحه نمایش رنگی متولد شد. ۸۲۵۰ نوکیا محصول سال ۲۰۰۱ است که پس‌زمینه نمایشگر آن رنگی بود. 
 
۲۰۰۲؛ ظهور دوربین
سال ۲۰۰۲ تحول بزرگی در تاریخ تلفن همراه به وقوع پیوست و نخستین گوشی دوربین‌دار دنیا ساخته شد. ۷۶۵۰ نوکیا نخستین گوشی دنیاست که دوربین 0/3 مگاپیکسلی و صفحه نمایش تمام‌رنگی داشت. 
 
۲۰۰۳؛ ساخت تاشو
سال ۲۰۰۳ گوشی‌های تاشو وارد بازار شدند. S۳۰۰ سامسونگ در رده نخستین گوشی‌های تاشو قرار دارد که نمایشگر و صفحه کلید بزرگی برای تایپ پیامک داشت. 
 
۲۰۰۴؛ طراحی باریک
سال ۲۰۰۴ یکی از باریک‌ترین گوشی‌های دنیا توسط متورولا خلق شد. این گوشی V3 نام داشت و به دوربین VGA و دو نمایشگر مجهز شده بود. 
 
۲۰۰۵؛ ظهور واکمن
سال ۲۰۰۵ سونی از نخستین گوشی واکمن دنیا با نام W800i رونمایی کرد. این گوشی مخصوص پخش موسیقی ساخته شده بود و دارای کلیدهایی برای کنترل موزیک بود. 
 
۲۰۰۶؛ تولد تاشو
سال ۲۰۰۶ هم شکل و شمایل گوشی‌ها باز هم دست‌خوش تغییر شد و نخستین گوشی کشویی با نام Chocolate توسط ال‌جی ساخته شد. 
 
۲۰۰۷؛ نخستین هوشمند
۲۰۰۷ را می‌توان بزرگ‌ترین سال در تاریخ تولید گوشی‌های موبایل دانست. 
در این سال اپل از نخستین گوشی هوشمند دنیا با نمایشگر لمسی رونمایی کرد. این گوشی آیفون بود و به سیستم‌عامل موبایلی iOS مجهز شده 
بود. 
۲۰۰۸؛ ظهور آندرویید
پس از اپل نوبت گوگل بود که سیستم‌عامل موبایلی تولید کند. این غول جست‌وجوگر سال ۲۰۰۸ از سیستم‌عامل آندرویید رونمایی و آن را روی گوشی HTC G1 بارگذاشت. 
 
۲۰۰۹؛ نمایشگر بزرگ
سال ۲۰۰۹ صفحه نمایش گوشی‌های موبایل بزرگ‌تر و این دستگاه‌ها کاربردی‌تر شدند. در این سال موتورولا با ساخت گوشی Milestone صفحه نمایش بزرگ را با صفحه کلید کامل QWERTY ترکیب کرد. 
 
۲۰۱۰؛ فیلم روی گوشی‌
۲۰۱۰ گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌تر شدند و باز هم سایز گوشی‌ها تغییر کرد. در این سال گوشی‌هایی وارد بازار شد که امکان تغییر شکل داشتند و می‌شد نمایشگر آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که بتوان روی آن فیلم تماشا کرد. Backflip یکی از این گوشی‌هاست. 
 
۲۰۱۱؛ افزایش قدرت
۲۰۱۱ را می‌توان سال ارتقای گوشی‌های هوشمند به لحاظ سخت‌افزاری دانست. در این سال با وجود کاهش ضخامت، دوربین و صفحه نمایش گوشی‌ها پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرد و روی این دستگاه‌ها GPS قرار گرفت. 
 
۲۰۱۲؛ تولد ویندوزفون
سال ۲۰۱۲ نخستین گوشی‌ دنیا با ویندوز فون ۷ متولد شد. گوشی Lumia 800 محصول نوکیاست. 
 
۲۰۱۳؛ قدرت پردازش 
سال ۲۰۱۳ هم نخستین گوشی‌های دنیا با پردازنده‌های چهار هسته‌ای و هشت‌ هسته‌ای ساخته شدند. از سوی دیگر دوربین روی گوشی‌های موبایل از هشت به ۱۳ و ۲۰ مگاپیکسلی رسید.  
 
۲۰۱۴؛ گوشی‌های چندتکه‌
اما امسال شرکت‌های بزرگ در صدد ساخت گوشی‌هایی هستند که بتوان بخش‌های مختلف گوشی را از هم جدا کرده و در صورت نیاز با خود حمل و از آن استفاده کرد. 
از سوی دیگر گوشی‌هایی تولید می‌شوند که امکان تشخیص حرکات دست، سر و گردن را دارند و از سوی دیگر می‌توانند تصاویری از فضاهای سه‌بعدی خلق کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.