اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 27, 2014
9:01 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61859

اینترنت طبقاتی و پایان بی‌طرفی در شبکه

تصمیم جدید کمیته ارتباطات فدرال آمریکا برای در اختیار قرار دادن امکان ویژه به شرکت‌های بزرگ جهت انتقال سریع‌تر محتواهای اینترنتی با اعتراض‌های فراوانی روبرو شده است.
 
 
بر اساس تصمیم جدید کمیته ارتباطات فدرال آمریکا شرکت‌های آمریکایی در آینده می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر داده‌ها و مضمون‌های اینترنتی خود را با سرعت بیشتری در شبکه اینترنت انتقال دهند.
 
کمیته ارتباطات فدرال آمریکا اعلام کرده است که بدین منظور تغییراتی در مقررات بی‌طرفی در شبکه اینترنت وارد خواهد کرد.
 
بر این اساس شرکت‌های بزرگی مانند دیزنی، نت‌فلیکس یا گوگل در صورتی که بخواهند ویدئو یا دیگر مضمون‌های اینترنتی خود را به خطوط پر سرعت‌تر منتقل کنند، باید به شرکت‌های خدمات اینترنتی مانند "کام‌کست" یا "ورایزون" پول بیشتری بپردازند.
 
یک سخنگوی کمیته ارتباطات فدرال آمریکا گفت که این تقاضا با این پیش‌شرط قابل اجراست که قراردادی که میان دو شرکت بسته می‌شود، از نظر تجاری عقلانی باشد و بلوکه شدن عرضه‌ کالاهای اینترنتی دیگر شرکت‌ها در مقررات جدید اکیدا ممنوع اعلام خواهد شد.
 
تغییر در این مقررات به معنای پایان بی‌طرفی در شبکه اینترنت در سطح آمریکا خواهد بود، زیرا تاکنون با داده‌ها و مضمون‌های اینترنتی رفتاری یکسان صورت می‌گرفته است.
 
با مقررات جدید، جایگاه یکسان داده‌ها و مضمون‌های اینترنتی برچیده می‌شود. اما مسیر سبقت در انتقال داده‌ها در اختیار هر شرکت خدماتی آماده پرداخت هزینه‌ی بیشتر، به طور یکسان قرار خواهد گرفت.
 
شرکت‌هایی مانند "نت‌فلیکس" که خدمات پخش زنده ویدئویی ارائه می‌دهند و نیازمند ارتباط سریع‌تر با کاربران خود هستند، از هم‌اکنون پول بیشتری برای سرعت بیشتر پرداخت می‌کنند. این شرکت‌ها با پرداخت هزینه‌ی بالاتر، سرورهای خود را مستقیما به شبکه‌ی شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی وصل کرده‌اند. ولی این نوع اتصال قرار نیست مشمول نظارت کمیته ارتباطات فدرال آمریکا شود.
 
به گزارش دویچه وله، کمیته ارتباطات فدرال آمریکا قرار است مقررات جدید را در روز 15 ماه می سال جاری تصویب کند و هنوز امکان تغییراتی در آن وجود دارد و این در حالی است که از هم‌اکنون اعتراض شدید فعالان شبکه شکل گرفته است.
 
مایکل واینبرگ، معاون پابلیک نالج پراجکت، نهادی برای ابتکارات تحقیقاتی توسعه و برنامه‌ریزی کامپیوتری، می‌گوید: این استاندارد جدید به شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی این اجازه را می‌دهد که برای نوآوری‌ها در اینترنت پول بیشتری درخواست کنند.
 
مقررات جدید کمیته ارتباطات فدرال آمریکا واکنشی است به یک حکم دادگاه تجدیدنظر آمریکا که در ماه ژانویه سال جاری در واشنگتن صادر شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.