اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

April 29, 2014
15:00 سه شنبه، 9ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61916

سر مشترکان مخابرات بی‌کلاه ماند

مدیران شرکت‌های PAP اعلام کردند مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص کاهش ۲۰ درصدی قیمت اینترنت در اسفند ۹۲ توسط شرکت‌های PAP برای مشترکان اجرا شده اما شرکت مخابرات این کاهش را اعمال نکرده است.
 
 
نشست خبری مدیران شرکت‌های ندا «PAP» با موضوع مصوبه شماره 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص کاهش قیمت اینترنت برای مشترکان ADSL برگزار شد.
 
در این نشست مدیر عامل شرکت‌های شاتل، صبانت، های‌وب و پارس آنلاین و نمایندگانی از شرکت‌های دیگر حضور داشتند.
 
در این نشست علی‌محمدی از شرکت آسیاتک اظهار داشت: بر اساس مصوبه 152 کمیسیون تنظیم مقررات قیمت‌های ADSL که بر اساس پارامترهایی از جمله پهنای باند، فضا، پاور، تبلیغات، بازاریابی و حقوق و دستمزد تعیین شده بود کاهش یافت و این مصوبه در پایان سال 91 ابلاغ شد.
 
وی گفت: در این مصوبه افزایش هزینه‌های تورمی کشور در سال 92 دیده نشده بود و در اوایل تابستان 92 نیز تخفیف‌های پهنای باند شرکت‌های PAP حذف شد.
 
وی ادامه داد: در حالی که با مصوبه 152 شرکت‌های PAP متحمل هزینه مضاعف شده بودند در انتهای سال 92 با مصوبه 181 بار دیگر قیمت‌های ADSL کاهش یافت.
 
همچنین در این نشست محمد بیدختی‌نژاد مسئول دبیرخانه شرکت‌های PAP اظهار داشت: علیرغم افزایش قیمت زنجیره خدمات در سال گذشته رویکرد دولت جدید کاهش قیمت خدمات عمومی حوزه ICT بوده است.
 
وی گفت: در مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات 20 درصد کاهش قیمت ADSL دیده شده است که این رقم شامل 9 درصد کاهش قیمت پهنای باند، 7 درصد کاهش قیمت فضا، پاور و مواد مرتبط با شرکت مخابرات ایران و 4 تا 5 درصد کاهش قیمت شرکت‌های PAP و مخابرات ایران است.
 
وی گفت: این مصوبه در تاریخ 23 بهمن ماه 92 به PAP ها و مخابرات ایران ابلاغ شد و در فاصله چند روز شرکت‌های PAP این مصوبه را اعمال کردند و این اعمال به رگولاتوری اعلام شد.
 
در ادامه این نشست محمدحسن شانه‌ساززاده مدیرعامل شاتل افزود: سهم شرکت‌های PAP از بازار ADSL پنجاه درصد و سهم مخابرات ایران نیز 50 درصد است و به دلیل اینکه مخابرات ایران از اعمال این مصوبه خودداری کرده است در عمل آن چه قرار بود طبق نظر وزارت ارتباطات محقق شود اتفاق نیفتاد و مشترکان ADSL کشور نتوانستند به طور واقعی کاهش قیمت ADSL را لمس کنند.
 
وی یادآور شد: شرکت‌های PAP بدون اعمال تخفیف‌های سهم شرکت زیرساخت و مخابرات در صورتحساب‌هایشان تخفیف 20 درصدی را اعمال کردند و پس از اعمال این تعرفه‌ها در بهمن ماه سال 92 در سیکل ششم صورتحسابی از طرف زیرساخت و مخابرات برای PAP ها ارسال شده که در این صورتحساب‌ها تخفیف‌های مصوب اعمال نشده است.
 
شانه‌ساز‌زاده یادآور شد: پهنای باند شرکت‌های ارتباطات زیرساخت در فعالیت‌های دولت یازدهم به اندازه 8 سال گذشته افزایش یافته است و شرکت‌های PAP خواستار ارتقای ظرفیت خود هستند.
 
وی ادامه داد: هم اکنون شرکت زیرساخت 20 درصد معادل 20 گیگابایت پهنای باند اضافه دارد اما به دلیل مشکل انتقال و عدم همکاری مخابرات شرکت‌های PAP نمی‌توانند این پهنای باند آزاد را جذب کنند و خود را توسعه دهند.
 
در ادامه این نشست مجید بیدآبادی رئیس هیأت مدیره صبانت با اشاره به افزایش مصرف دیتا در ماه‌های اخیر گفت: برای مثال در تعطیلات نوروز 93 مصرف ADSL در کشور بسیار افزایش یافت و این نشان از پتانسیل بازار ADSL در ایران دارد.
 
وی گفت: طبق پیش‌بینی‌های ما شواهد نشان می‌دهد که با روند جاری سهم مخابرات در بازار ADSL بیش از پیش افزایش خواهد یافت این در حالی است که طبق اصول رقابتی یک اپراتور نباید بیش از 25 درصد در بازار سهم داشته باشد تا مردم بتوانند از یک سرویس رقابتی برخوردار باشد.
 
وی اظهار امیدواری کرد وزیر ارتباطات با ابزارهایی که در اختیار دارد بتواند مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات را برای اعمال تخفیف 20 درصدی به کاربران ADSL در تمام سرویس دهندگان ADSL از جمله مخابرات اجرایی کند.
 
وی ادامه داد: برای این کار وزارت ارتباطات ابزارهای تنبیهی در اختیار دارد و در ساده‌ترین حالت می‌تواند از ارائه مشوق‌های بیشتر به شرکت‌های خاطی جلوگیری کند.
 
در ادامه این نشست، ایمان میری مدیرعامل های‌وب با اشاره به مراحل بازنگری در پروانه‌های شرکت‌های PAP گفت: این پروانه یک سال و نیم پیش مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم این پروانه سریعتر اجرایی شود تا مردم از عقب‌ماندگی‌هایی که به واسطه خدمات انحصاری متحمل شده بودند رها شوند.
 
وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های PAP در زمینه انتقال و عدم همکاری مخابرات در این زمینه گفت: از ورود اپراتور دوم انتقال استقبال می‌کنیم همچنان که نیاز پهنای باند در 6 ماه گذشته در بخش ADSL دو برابر شده است اما به دلیل مشکلات انتقال امکان پاسخگویی به این نیاز به صورت مطلوب وجود ندارد.
 
در ادامه نیز شانه‌ساز‌زاده از مذاکره با شهرداری برای در اختیار گرفتن کافو خبر داد و گفت: مخابرات از یک سری امکانات عام به صورت رایگان استفاده می‌کند و هزینه‌ای بابت آن نمی‌پردازد از جمله کافوهایی که در خیابان نصب است و تجهیزاتی که در پیاده‌روها کار گذاشته شده است که در این رابطه با شهرداری در حال مذاکره هستیم که اگر قرار است امکاناتی به اپراتوری داده شود می‌تواند به صورت مساوی بین همه تقسیم شود.
 
شانه‌ساززاده همچنین با اشاره به فیلترینگ گفت: در خصوص فیلترینگ به دولت پیشنهاد داده‌ایم که شرکت‌های PAP می‌توانند تجهیزات فیلترینگ را خریداری و در شرکت زیرساخت نصب کنند تا تجهیزات و کیفیت تجهیزات متناسب با پهنای باند باشد.
 
وی گفت: برخی مشکلاتی که در زمینه دسترسی به محتوا در اینترنت رخ می‌دهد به نظر می‌رسد ناشی از عدم تناسب تجهیزات فیلترینگ با پهنای باند باشد.
 
وی همچنین در خصوص گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص فروش اینترنت به کاربر نهایی که 25 برابر قیمت واردات اینترنت گفت: معیار این محاسبه مشخص نیست و در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.
 
وی ادامه داد: یک زمانی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز چنین محاسباتی را انجام داده بود که بعدها معلوم شد در محاسبات بیت‌ با بایت اشتباه شده است.
 
– See more at: https://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930209000657#sthash.xGKQ5JMr.dpuf
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.