امنیت

فناوری اطلاعات

April 30, 2014
5:53 چهارشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61922

کلاهبرداری نیجریه‌ای همچنان ایرانی‌ها را به دام می‌اندازد

سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق ایمیل‌های جعلی که به کلاهبرداری نیجریه‌ای معروف است به تاجران، صرافان و شرکت‌های صادرات و واردات هشدار داد.
 
 
سرهنگ سید مصطفی مرتضوی گفت: یکی از جرایم سایبری بین‌المللی که اخیرا بسیار شایع شده است، ‌ کلاهبرداری اینترنتی از طریق ایمیل‌های جعلی است که این نوع کلاهبرداری به کلاهبرداری نیجریه‌ای معروف است. وی افزود: در این جرم هکر‌ها یا مجرمین سایبری، تاجران و صرافان و شرکت‌های صادرات و واردات را هدف قرار می‌دهند و ابتدا با شناسایی تاجران و یا شرکت‌ها، اقدام به هک ایمیل آن‌ها می‌کنند. 
 
وی گفت: هکر‌ها با ایجاد یک ایمیل شبیه به ایمیل فروشنده، خود را در حین یکی از معاملات به جای طرف فروشنده جا زده و به طرف خریدار اعلام می‌کنند: شماره حساب شرکت تغییر یافته است و از این پس مبلغ مورد معامله را باید به حساب جدید واریز کنید. از این رو غالباً خریداران و یا وارد کنندگان کالا نیز بدون اینکه موضوع را تلفنی از شرکت فروشنده جویا شوند، اقدام به واریز وجه به حساب جدید می‌کنند. غافل از اینکه این حساب مربوط به فروشنده نیست. 
 
سرپرست پلیس فتای اصفهان گفت: خریداران پس از اینکه متوجه می‌شوند از دریافت محصولات خریداری شده، خبری نشد موضوع را از فروشنده پیگیری می‌کنند و فروشنده اعلام می‌کند که وجه مورد معامله واریز نشده است و در ‌‌‌نهایت به جعلی بودن حساب‌ها پی می‌برند. مرتضوی با بیان اینکه تاکنون چندمیلیون دلار از واردکنندگان و صرافان ایرانی به این روش کلاهبرداری شده است گفت: به علت اینکه وجه واریز در کشور مقصد بلافاصله برداشت و در چندین حساب گردانده و به مقاصد نامعلومی منتقل می‌شود، به همین جهت پی‌جویی‌های بین‌المللی اینگونه جرایم بسیار مشکل و در برخی مواقع نیز بازگشت وجوه کلاهبرداری شده امکان‌پذیر نیست. سرپرست پلیس فتای استان اصفهان برای پیشگیری از بروز این گونه کلاهبرداری‌های اینترنتی گفت: به تاجران، صرافان، صاحبان شرکت‌های صادرات و واردات توصیه می‌کنیم به ایمیل‌های مشکوک به هیچ عنوان پاسخ نداده و تبادلات ارزی خود را از راه‌های مختلف همچون تلفن و مکاتبات غیراینترنتی مختلف کنترل کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.