فناوری اطلاعات

April 30, 2014
5:54 چهارشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61923

وزرا به تورهای علمی و فناوری می‌روند

معاون علمی و فناوری رییس جمهور از برگزاری تور علمی فناوری برای وزرای دستگاه‌های اجرایی در جهت فرهنگسازی و آگاهی بخشیدن حوزه پژوهش و نوآوری در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۴ وزیر دولت طی بازدید از پارک علم و فناوری پردیس از نزدیک با ظرفیت‌های علمی پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش آشنا شده‌اند.
 
سورنا ستاری مهم‌ترین مشکل حوزه فناوری کشور را عدم تجاری سازی فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشی و عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های علمی عنوان کرد و گفت: در مرحله اول باید ارتباط مناسبی میان دولت و دانشگاهیان با مراکز علمی پژوهشی برقرار شود. 
 
 ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان
وی ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان را مهم‌ترین دغدغه امسال معاونت علمی و فناوری برشمرد و گفت: باید بازارهای کشور در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند چرا که در این صورت به جای تکیه بر بودجه‌های سالانه دولتی، می‌توان از محل توانمندی‌های علمی کشور، کسب درآمد کرد. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید براینکه باید دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی درگیر تحقیقات شوند افزود: پژوهشکده‌ها باید سیستم‌های پژوهشی سنتی را کنار بگذارند و به سمت سیستم‌های جدید هدایت شوند. براین اساس شناساندن و آگاهی رسانی از نمونه‌های موفق در کشور می‌تواند در ارتقای این بخش موثر واقع شود. 
 
 وزرای حاضر در تور فناوری پردیس
وی افزود: با برگزاری تور فناوری، هر دو هفته یکبار یکی از وزرای دولت را برای آشنایی با فعالیت این مراکز به پارک علم و فناوری پردیس می‌بریم و با اجرای این طرح قصد داریم راه‌های پژوهشی و کسب درآمد و افزایش توان علمی کشور را به وزرا نشان دهیم. 
ستاری نمونه پارک فناوری پردیس را با حدود ۱۸۰ شرکت مستقر، نمونه موفق پارک‌های علم و فناوری کشور عنوان کرد و گفت: وزرای بهداشت، ارتباطات و کار و معاون وزیر مسکن تاکنون از پارک علم و فناوری پردیس بازدید کرده‌اند و قرار است به‌زودی وزیر نفت نیز برای آشنایی با فعالیت‌های پارک علم و فناوری، از پردیس بازدید کند. 
وی ادامه داد: به این ترتیب وزارتخانه‌ها می‌توانند به جای تکیه بر یک درصد بودجه پژوهشی و ایجاد و تاسیس پژوهشگاه‌های بزرگ دولتی که کاربرد و کارایی چندانی ندارد با ایجاد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، هم به تحقیقات و نوآوری کمک کرده و هم برای این شرکت‌ها بازار کسب و کار ایجاد کنند. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه فروش شرکت‌ها از تکنولوژی در پارک فناوری پردیس هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و این درحالی است که کل بودجه پژوهشی دولت به این مرکز از ۸ سال پیش تاکنون ۴۰ میلیارد بوده ادامه داد: باید دانشگاهیان را برای حضور در پارک‌های علم و فناوری آزاد بگذاریم تا به صورت رایگان به تحقیقات بپردازند و از جوانان برای ایجاد بازار کسب و کار حمایت کنیم. 
 
 ابلاغ آیین نامه جدید صادرات کالاهای فناوری
ستاری در مورد برنامه‌های معاونت علمی و فناوری برای حمایت از صادرات کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان نیز گفت: در حال راه‌اندازی و تجهیز دفا‌تر فناوری در بخش صادرات هستیم. 
وی از امضای قرارداد با وزارت علوم برای حمایت از صادرات فناوری خبر داد و گفت: بر اساس این قرارداد، ۳ درصد صادرات کالاهای فناوری به شرکت‌های فناور به عنوان جایزه صادراتی تعلق می‌گیرد. 
معاون رییس جمهور درباره تدوین آیین‌نامه دیگری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات فناوری نیز گفت: براساس این آیین نامه که هفته آینده ابلاغ می‌شود، قرار است به ازای فروش شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه‌ها، ۵ درصد سوبسید به این شرکت‌ها تعلق 
گیرد. 
وی با بیان اینکه این آیین نامه هفته آینده ابلاغ می‌شود، افزود: بزودی در جلسه‌ای با دانشگاه‌های کشور، ابعاد این آیین نامه را تبیین خواهیم کرد چراکه با این شیوه قصد داریم حمایت‌هایمان را کانالیزه کنیم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.