امنیت

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

April 30, 2014
12:11 چهارشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61936

وایبر، اینستاگرام و تانگو در صف فیلتر!

روز گذشته بار دیگر با بروز اختلال در عملکرد یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان تلفن همراه، بحث احتمال فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل جریان ساز شد. این درحالی است که طی ماه‌های گذشته وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اتفاق به کار برده است.
 
 
روز گذشته به دنبال مشکلاتی که در وایبر ایجاد شده بود اخباری در رسانه‌ها منتشر شد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر فیلتر شدن این نرم افزار مطرح شد البته بعدها مشخص شد که مشکل وایبر جهانی بوده و این اختلال به خود شرکت ارائه کننده این اپلیکیشن بازمی گردد اما با این حال این اتفاق فرصتی ایجاد کرد تا بار دیگر مسوولان کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بر لزوم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل تاکید کنند.
 
در همین زمینه روز گذشته عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از تصویب فیلترینگ نرم افزار واتس آپ خبر داده و یادآور شد: این مساله از اواخر سال گذشته تصویب و به وزارت ارتباطات اعلام شده اما با این وجود همچنان از سوی وزارت ارتباطات اجرایی نشده است.
 
خرم‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود به نرم افزارهای دیگری مانند وایبر، تانگو و اینستاگرام هم اشاره کرد و افزود: با وجود این که فعالیت‌های مجرمانه زیادی در این نرم افزارها صورت می گیرد هنوز فیلترینگ آنها تصویب نشده است.
 
وی اضافه کرد: ما در خصوص فیلترینگ نرم افزارهای مجازی مانند وایبر، تانگو و اینستاگرام اتخاذ تصمیم نکرده‌ایم و شاید در آینده این نرم افزارها در دستور کار ما قرار گیرند. البته نتیجه نهایی بستگی به رای اعضای کارگروه دارد.
 
طی ماه‌های گذشته نیز با فیلترینگ وی چت کاربران ایرانی این شبکه از دسترسی به آن بی بهره شده‌اند اما با این وجود تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی موبایل در دنیا به سرعت در حال گسترش است و بنا بر اذعان اپراتورهای مختلف دنیا درآمدهای اپراتورها طی سال‌های گذشته از بحث voice(مکالمه صوتی) و پیامک به سمت دیتا و اینترنت رفته است.
 
در این زمینه بسیاری از کاربران بر این باورند که یکی از عمده دلایلی که منجر به فیلتر شدن این شبکه‌ها در ایران می‌شود بحث زیان کردن اپراتورهای موبایل است اما در این خصوص وزیر ارتباطات تاکید دارد قرار نیست در ایران شبکه‌ای به دلیل موضوعات اقتصادی فیلتر شود.
 
واعظی چندی پیش هم در صفحه خود در شبکه اجتماعی کلوپ از نارضایتی خود از فیلترینگ واتس آپ سخن گفته و اظهار کرده بود: اخبار و تماس‌های زیادی دریافت کرده‌ام در خصوص این که وزارت ارتباطات موافق مسدود کردن اپلیکشن واتس آپ است.
 
نماینده وزارت در کارگره تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به مخالفت با این تصمیم اقدام کرده و وزارت ارتباطات با توجه به تعداد قابل توجه کاربران موافق این تصمیم نیست.»
 
واعظی همین دو هفته پیش هم در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر صحبت‌هایی که درباره فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس آپ مطرح می شود و این که آیا همچنان قرار بر آن است از میان شبکه‌های اجتماعی موبایل، برخی فیلتر شوند توضیح داده بود: وزارت ارتباطات بر این باور است که هیچ یک ازشبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی فیلتر شود.
 
حال بحث فیلترینگ این شبکه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که هنوز نمونه داخلی مناسبی برای جایگزینی این شبکه‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر برخی از این شبکه‌ها به طور آزاد فعالیت خود را ادامه می دهند و فیلترینگ تنها نصیب بخشی از این شبکه‌ها می‌شود.
 
از سوی دیگر چندی پیش مدیر عامل یکی از اپراتورهای ارتباطی کشور در صحبت‌های خود به طور تلویحی به گلایه از فعالیت آزاد این شبکه‌ها پرداخته و فیلترینگ این شبکه‌ها در برخی کشورها را نوعی حمایت از اپراتورهای تلفن همراه محسوب کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.