May 6, 2014
12:33 سه شنبه، 16ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62046

معاون وزیر علوم: تحریم باعث شد نفت و مخابرات دنبال دانشگاه بیایند

دکتر وحید احمدی گفت: بحث تحریم به ما خیلی کمک کرد و باعث شد که نفت و مخابرات دنبال دانشگاه بیایند. اگر تحریم نبود خیلی از این صنایع دنبال قراردادهای بیرونی می رفتند.
وی افزود: در خصوص پژوهش علی رغم شعاری که داده می شود و صحبت های که می شود وقتی که می خواهند پول داده شود اول پول های جاری و ضروری و عمومی داده می شود بعد اگر پولی باقی ماند که معمولا نمی ماند برای پژوهش اختصاص می یابد.  با عنایت به این که در خود پژوهش ما نیز اولویت های مختلفی داریم و پژوهش در دریا در خیلی از مجموعه های تصمیم گیر جز اولویت های اول تلقی نمی شود.
 
وی اظهار داشت: واقعیت امر این است که خیلی از این پژوهش ها چون ناشناخته است ما نمی توانیم دامنه گسترش و دخالت در ایفای نقش برای مردم را پیش بینی کنیم.
 
معاون وزیر علوم گفت: وقتی در صنعت هسته ای ورود پیدا کردیم، ابتدا برای مردم روشن نبود. به هر کسی می گفتی برق بهتر است یا صنعت هسته ای یا نفت، می گفتند که معلوم است که برق و نفت! هر جا که صحبت می شد صنایع هسته ای در گروه دسته سوم قرار می گرفت.
 
وی گفت: خیلی از این صنایع و فناوری ها جنبه فرا رشته ای دارند. به دین معنی که وقتی شروع می شود مجموعه ای از دانش های انباشه و مرتبط را احیا می کند.
 
وی اضافه کرد: علم اقیانوس شناسی مجموعه ای از علوم پایه،  علوم انسانی، مکانیک، برق و الکترونیک است اینجانب با تجربه طولانی که هم در دانشگاه و هم در صنعت کار کرده ام، می گویم نمی شود آن ها را از هم جدا کرد.
 
احمدی تاکید کرد: بعضی از این مسایل جنبه حیاتی پیدا می کنند و اگر ورود پیدا نکنید از غافله علمی و فناوری دنیا عقب می افتید. در برخی از مسایل اگر ورود پیدا کنید خیلی از مشکلات دیگر را نیز می توانید حل کنید.
 
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت اگر ما بتوانیم بسیار از این فناوری ها را با توجه به نیاز مردم در زندگی روزمره  مردم استفاده کنیم باعث ثروت و شادی در زندگی مردم خواهد شد.
 
احمدی مشخصات اقتصاد دانش بنیان را سه مشخصه صنعتی، زایش، پویایی و پایداری دانست و گفت: ما باید در صنعت کشور از این مشخصه های صنعتی استفاده کنیم. اگر ما این مشخصه ها را دنبال و پیگیری کنیم مطمئن هستم اثر آن را در زندگی مردم احساس خواهیم کرد.
 
وی گفت: بحث تحریم به ما خیلی کمک کرد و باعث شد که نفت و مخابرات دنبال دانشگاه بیایند. اگر تحریم نبود خیلی از این صنایع دنبال قراردادهای بیرونی می رفتند.
 
احمدی گفت: باید ارتباط علمی و مدیریتی یا مدیریت علمی ایجاد شود. باید با دانشگاه ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم که باعث توسعه دانشگاه و ایجاد پژوهشگاه و مراکز پژوهشی شود. زیرا ورود این مجموعه های علمی، ورود دانشجویان دکتری و ورود استادان به شما خیلی کمک خواهد کرد.
 
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه صحبت های خود گفت: ما دنبال این هستیم که حتی در فرصت های مطالعاتی، تلاش کنیم و طوری بستر را مساعد نماییم که دانشجویان و استادان به داخل صنعت بیاید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.