اینترنت و شبکه

May 7, 2014
14:42 چهارشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62064

سلطانی‌فر:به جبر تکنولوژی تن دهیم

هر از گاهی شاهد هستیم که مدتی بعد از ورود هر پدیده جدید ارتباطی به کشور، اولین قدم در مواجهه با آن، کنترل و حتی در مواقعی قطع آن بوده است.
محمد سلطانی‌فر در روزنامه اعتماد نوشت:
 
غایله واتس آپ، فیس‌بوک و همچنین دیگر شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های نوین نیز نه‌ برای اولین‌بار است که به یک چالش سیاسی داخلی تبدیل می‌شود و نه برای آخرین‌بار خواهد بود. قاعدتا مشخص نیست که چرا باید اصرار داشته باشیم که راه رفته و به شکست منتهی شده را دوباره تکرار کنیم.
 
این غایله از همان غایله‌هایی است که در رابطه با ماهواره، ویدیو و در رابطه با خیلی از تکنولوژی‌های دیگر شکل گرفت و بعد از مدتی همان تکنولوژی‌ها‌ ما را مجبور به تسلیم در مقابل خود کرد. این خاصیت تکنولوژی است. خصوصیت تکنولوژی این است که انسان را در برابر خود مجبور به تسلیم می‌کند.
 
در واقع مهم‌ترین ویژگی‌ تکنولوژی‌ها که آنها را به جزیی جداناشدنی از زندگی امروزی انسان‌ها تبدیل کرده است، ذات انکار ناشدنی آنهاست؛ چه تکنولوژی ارتباطی باشد، چه بقیه تکنولوژی‌ها. ما مجبور هستیم در برابر جبر تکنولوژی که دائما در حال گسترش است، خود را تسلیم کنیم.
 
خوب است که نگاهی داشته باشیم به 20 سال قبل، زمانی که موبایل تازه پا به گستره تکنولوژی گذاشته بود. در آن زمان خیلی از انسان‌ها مجبور به پذیرش آن نبودند اما همه ما در برابر این تکنولوژی مجبور به پذیرش و تسلیم شدیم. چنانچه اگر امروز کسی موبایل نداشته باشد از قافله جامعه جهانی عقب افتاده است. همه اینها و همه مجموعه‌هایی که امروزه به عنوان تکنولوژی‌های نوین پا به عرصه وجود گذاشته‌اند با خصوصیات خود اجبار را به انسان تحمیل و آنها را ناگزیر از استفاده از آنان کرده‌اند. گرچه ما هم با مقابله ظاهری و حتی موقتی با آنان احساس می‌کنیم که توانسته‌ایم قدمی برداریم اما نه‌تنها این کار صورت نگرفته بلکه تنها اتفاقی که رخ داده این است که زمان را از دست داده‌ایم چرا که تکنولوژی به هیچ عنوان مجبور به پذیرش شرایط و خاستگاه ما نیست و خود را هیچ‌گاه در مقابل خواسته‌های ما تسلیم و آزاد نمی‌کند. به همین انگیزه اعتقادم بر این است که ما باید دست از این بازی‌های متفاوت برداریم.
 
باید دست از تکرار اشتباهات گذشته برداشته و یک بار هم که شده به واقعیت اجبار تکنولوژی تن دهیم. باید به دنبال این فضاهایی که شکل‌ می‌گیرد خواسته تکنولوژیک را بر خواسته خودمان ترجیح دهیم. به هیچ عنوان اعتقاد ندارم که می‌توانیم مقابله‌یی را در این بستر شکل دهیم.
 
این تکنولوژی‌ها اگر نقاط منفی دارند از محتوای آنهاست، نه از شکل ظاهری آن. حال اگر بخواهیم با محتوای آنها مقابله کنیم باید به عرصه این‌گونه تکنولوژی‌ها وارد شده و با تولید محتوای بیشتر این فضا را برای خود ایجاد کنیم که بتوانیم با آنها مقابله محتوایی داشته باشیم. یقینا امکان برخورد شکلی با آنها وجود ندارد و ما فقط باید این تکنولوژی‌ها را آزادتر و رهاتر کنیم تا مردم ما با ورود محتوایی بیشتر به این تکنولوژی‌ها بتوانند جایگاهی برای فرهنگ، دیدگاه و ایدئولوژی خود تهیه و تدارک ببینند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.