رگولاتوری

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 7, 2014
15:15 چهارشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62086

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال ارشاد مدعی شد: چهار درصد تعرفه گمرکی تاثیری روی قیمت‌ اقلام IT ندارد!

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به افزایش چهار درصدی نرخ گمرکی محصولات IT در کشور تاکید کرد: ما فکر نمی‌کنیم که این نرخ گمرکی چهار درصدی اضافه، باعث افزایش قیمت کالاها بشود چرا که برای تمامی‌ اقلام IT تولید محتوا می‌کنیم و این تولید محتوا باعث افزایش فروش اجناس شده و تقاضا را نیز بیشتر می‌کند.
 
حسن نجفی سولاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افراد برای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند خدمات و برنامه‌های بیشتری را دریافت خواهند کرد.
 
وی با اشاره به استفاده مردم از خدمات نسل سوم در آینده نزدیک عنوان کرد: باید این موضوع را مدنظر قرار داد که در آینده بحث استفاده از نسل سوم در کشور جدی‌تر می‌شود و این موضوع اهمیت توجه به محتوا را افزایش خواهد داد. درحقیقت با استفاده از این چهار درصد تعرفه گمرکی روی اقلام و کالاها، خدمات بیشتری نیز ارائه خواهد شد.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: فلسفه این مصوبه در ارتباط با سیستم‌های هوشمند دیجیتال، نظارت و حمایت محتوا در فضای مجازی و دستگاه‌های هوشمند است. درحقیقت موضوع تولید محتوا و کنترل آن را هدف قرار می‌دهد. همچنین باید در نظر داشت که این امر سبب افزایش اعتماد خانواده به محتوای درون دستگاه‌های هوشمند می‌شود چراکه حاکمیت روی محتوای دستگاه مورد نظر کنترل داشته و این موضوع اعتماد افراد جامعه را به این اقلام جلب می‌کند.
 
او با اشاره به لزوم کمک به برنامه‌سازان ایرانی افزود: البته باید این موضوع را مد نظر قرار داد که تنها بحث تولید و کنترل محتوا در این قضیه دیده نشده است. بخش دومی‌ که آورده این طرح صرف آن خواهد شد، کمک به موسسات و شرکت‌هایی است که در زمینه تولید محتوا و برنامه‌های ایرانی فعالیت دارند. درحقیقت این طرح باعث می‌شود تا ما بتوانیم به موسسات کمک کنیم و آن‌ها خدمات ارزش افزوده را به کاربرانشان ارائه کنند. بخشی از هزینه دریافتی از این چهار درصد خرج آموزش افرادی می‌شود که درحال تولید محتوا برای این دستگاه‌ها هستند. در این زمینه با افراد سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف جلسات متعددی داشتیم.
 
نجفی سولاری در مورد نظارت بر محتوای اپ استورهای ایرانی گفت: ممکن است عده‌ای این ایراد را به ما وارد کنند که روی مشکلات اپ استورهای داخلی و بحث محتوایی آن نظارتی نداریم، باید در این رابطه بگویم شاید نظارت روی این برنامه‌ها کامل نباشد، اما در نظر داریم در مرحله اول تا حدی که می‌توانیم روی موضوعات کنترل داشته باشیم و سپس این دامنه را گسترش دهیم. در این زمینه یک لابراتوار اپلیکیشن نیز ایجاد کردیم که سازگاری برنامه‌ها با دستگاه‌های مختلف را می‌سنجد و آن‌ها را به کمک اپراتورها ساماندهی می‌کند.
 
او همچنین در مورد اعتراض صنف فناوران رایانه تهران نسبت به این تعرفه چهار درصدی مازاد عنوان کرد: تنها یک گروه مشخص از افراد بازار نسبت به این تعرفه چهار درصدی شکایت داشتند که به نظر می‌رسد دغدغه آن‌ها روی به هم ریختن بازار و سواستفاده بعضی از افراد سودجو است. تمرکز وزارت ارشاد روی این موضوع تنها بحث محتوایی آن است و بقیه ارگان‌ها باید روی سایر جنبه‌هایش کنترل داشته باشند البته ما در این زمینه با سایر سازمان‌ها همکاری خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به این موضوع که نباید با عینک فیلترینگ به مسائل نگاه کرد گفت: نباید در زمینه فناوری اطلاعات با دید فیلترینگ به قضیه نگاه کرد بلکه باید بوسیله تولید محتوا نوعی رقابت را ایجاد کرده و مردم را به خود جذب کنیم. درچند سال گذشته ما روی بحث‌هایی نظیر کنترل کیفیت اجناس، نحوه خدمات دهی آن‌ها و مسائلی از این دست به خوبی نظارت داشته‌ایم اما به بحث کنترل محتوا ورود پیدا نکرده‌ایم که باید به این موضوع توجه ویژه داشت.
 
نجفی سولاری با مطرح کردن دو دسته بندی در کالاهای IT گفت: اگر بخواهیم در زمینه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی که در دو دسته محصولات غیر آنلاین و محصولات آنلاین دسته بندی می‌شوند فعالیت داشته باشیم باید وضعیت تولید محتوا را در آن‌ها مد نظر قرار دهیم. در نظر داریم که در زمینه محتوا سه مبحث نظارت، هدایت و حمایت را بصورت مستقیم اعمال کنیم.
 
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در پایان اضافه کرد: ما از اولین مصرف کنندگان دنیا فناوری اطلاعات بودیم و همیشه از برنامه‌های خارجی استفاده و برایشان ترافیک ایجاد کرده‌ایم. درحال حاضر اگر تخمین بزنیم و بگوییم که چیزی درحدود 50 درصد از مردم از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند اما برنامه برای محتوای این دستگاه‌ها نداشته‌ایم. به علاوه باید با استفاده از تکنولوژیهایی که IT در اختیارمان قرار داده خدمات مختلف را به مناطق مرزی و محروم ارسال کنیم، به این معنا که شبکه ملی فرهنگ به آن نقاط گسترش دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.