اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

May 26, 2014
9:53 دوشنبه، 5ام خردادماه 1393
کد خبر: 62385

ایران آماده حضور در اجلاس جامعه اطلاعاتی شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی ایران برای حضور در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی که 20 خردادماه در ژنو سوئیس برگزار می شود خبر داد و گفت: ایران نیز یکی از مدافعان قرار گرفتن حاکمیت اینترنت زیرنظر سازمان ملل متحد است و قرار گرفتن مدیریت جهانی در اختیار یک کشور را قبول ندارد.
 
نصرالله جهانگرد در چهارمین کنفرانس آماده سازی ملی برای اجلاس سران جامعه اطلاعاتی با اشاره به لزوم حضور ایران در این اجلاس، از آماده سازی ایران برای حضور در اجلاس جامعه اطلاعاتی خبر داد و اظهار داشت: در سال 2000 به منظور تدوین اهداف هزاره سوم به کارگیری فناوری های اطلاعاتی در 10 بند مورد توافق سران جهان قرار گرفت؛ براین اساس به منظور نهادهای بین المللی مانند سازمان های مدیریت جهانی و مالکیت معنوی بندهای اجرایی را در دستور کار کشورها قرار دادند و هماهنگی های لازم برای بکار گیری فناوری اطلاعات در اعتلای کارآمدی و بهره وری در آموزش و پرورش، بهداشت، مالکیت معنوی، خدمات پایه، توسعه دانش و امنیت و اخلاق اتخاذ شد.
 
وی تصریح کرد: در این راستا مقرر شد به مدت 10 سال در خصوص این موضوعات بررسی و اقدام شود و کشورها گزارش سالانه خود را برای سال 2015 ارائه کنند تا مشخص شود هر کشور چه میزان پیشرفت داشته و نقاط قوت و ضعف توسعه فناوری اطلاعات را تطبیق دهند؛ به این ترتیب با سنجش پیشرفت به توسعه کشورها بهبود بخشند.
 
برنامه های ایران برای حضور در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد برنامه های توسعه ای ایران در حوزه جامعه اطلاعاتی، گفت: در سال های اخیر این برنامه ها را به کار گرفته و در بسیاری موارد پیشرفت هایی داشته ایم. از این رو با توجه به اینکه این اجلاس در 3 هفته آینده برگزار می شود محورهای مورد بحث را در عرصه ملی تهیه کردیم تا برای به اشتراک گذاری به عرصه جهانی ببریم.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ارائه دستاورها به مجامع جهانی با هدف تبادل تجربیات و اشتراک گذاری پیشرفت‌ ها برای توسعه کشورها ارائه می شود، گفت: این اجلاس 20 خرداد 93 در ژنو با حضور مقامات عالی کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات برگزار می شود و در آن گزارش نهادهای بین المللی در مورد پیشرفت کشورها مطرح و تصمیم گیری در عرصه اینترنت و IT برای سال های آینده انجام می شود.
 
وی با اشاره به تداوم همکاری ها در سطح جهانی و توسعه فرهنگی بهداشتی و امنیت، یکی از مهم ترین محورهای مورد بحث در سازمان ملل را بحث اداره اینترنت جهانی دانست و گفت: ایران نیز یکی از مدافعان قرار گرفتن حاکمیت اینترنت زیر نظر سازمان ملل است، گفت: با توجه به اقدامات پیش آمده در سال های اخیر موضوع مدیریت اینترنت در سطح جهانی مهم ترین موضوع اجلاس خواهد بود؛ ایران جزء کشورهایی خواهد بود که مدیریت اینترنت باید در سطح سازمان ملل قرار گیرد و مدیریت یک کشور را به تنهایی قبول ندارد.
 
جهانگرد اضافه کرد: این مسئله با توجه به افشاگری های جهانی در حوزه امنیت اینترنت، توجه بسیاری از کشورهای را معطوف داشته و برای تصمیم گیری نهایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
غفلت از تحولات جهانی موجب زیان های استراتژیک می شود
 
وی گفت: شناخت فرصت ها و تحولات جهانی برای حفظ منافع کشورها امری واجب بوده و غفلت از تحولات جهانی موجب زیانهای استراتژیک می شود.
 
جهانگرد با بیان اینکه توجه سران دنیا به استقلال تلکام از جامعه اطلاعاتی بوده است، تصریح کرد: از آغاز سال 2003 نهادهای بین اللملی و کمیته های مشورتی در دنیا پاگرفته و در ایران نیز در سال های 2003 تا 2005 مشارکت فعالی داشته ایم؛ در مراحل تدوین سند جمهوری اسلامی ایران جز کشورهای اصلی بوده و در طراحی معماری این سند که مورد پذیرش اجلاس جامعه اطلاعاتی قرار گرفت سهم مهمی ایفا کردیم.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: در آغازه هزاره سوم سازمان ملل هدف های روشن و ساده ای را به تصویب رساند که یکی از آنها سند WSIS است که مطابق این سند برنامه توسعه جهانی تا سال 2015 تدوین شده است. براین اساس شناخت فرصت ها و تحولات جهانی برای حفظ منافع کشورها امری واجب است و تصمیمات جهانی به کشورهای کمتر توسعه یافته با توجه به مبادلات ظرفیت های سایر کشورها بیشتر کمک می کند.
 
جهانگرد استفاده از خدمات فاوا را برای رشد و بهره وری کشورها، بهبود بهداشت و خدمات پایه و مالکیت معنوی، را لازم دانست و گفت: در اجلاس 2015 پیشرفت های کشورها در این خصوص بررسی و اهداف مورد نظر با توجه به برنامه هزاره سوم مدنظر قرار می گیرد.
 
وی با بیان این که ایران برنامه ریزی های لازم را برای حضور پررنگ در  این اجلاس دارد، تصریح کرد: در صورتی که دستاوردهای خوبی در عرصه های ملی و بین المللی داشته باشیم می توانیم تجربیات خود را منتقل کرده و از تجربیات سایرین به نحو خوبی بهره ببریم.
 
رفع عقب ماندگی در حوزه پهنای باند اینترنت
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین در مورد وضعیت ایران در شاخص های توسعه یافتگی و دسترسی به باند پهن در پاسخ به مهر گفت: در سال های گذشته کشورهای بسیاری برنامه ملی باند پهن را تدوین کردند اما کشور ما هیچ برنامه ای تحت این عنوان نداشت؛ اما شبکه ملی اطلاعات را به عنوان شبکه دسترسی داخل یک شبکه و در مدیریت یک دولت تعریف کرده ایم.
 
وی ادامه داد: با آغاز دولت جدید نیز فواید این شبکه را به اجرا گذاشته ایم و پیش بینی می شود با سرعت عقب افتادگی ها را جبران کنیم.
 
جهانگرد با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات ارتباطات داده ای در سطح ملی و در شهرها و خانواده ها را فراهم کرده است، گفت: کیفیت، سرعت و خدمات بهبود یافته هنوز ایده آل نیست اما برنامه توسعه در این بخش در دستور کار قرار دارد.
 
رومینگ ملی تا یک ماه دیگر اجرا می شود
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی از الزام وزیر ارتباطات به رگولاتوری برای اجرایی شدن رومینگ ملی خبر داد و گفت: مذاکرات فنی و مقرراتی این پروژه انجام شده و ماه آینده عملیاتی می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.