اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

May 28, 2014
14:52 چهارشنبه، 7ام خردادماه 1393
کد خبر: 62406

راهکارهای تشویقی شورای عالی فضای مجازی برای تولید پهنای باند در داخل

دبیر کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تصویب اصول حاکم بر توسعه و حمایت از مراکز داده داخلی در این کمیسیون و آمادگی ارایه آن به شورای عالی فضای مجازی جهت تصویب نهایی خبر داد.
 
سعید مهدیون – معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی – در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح اصول حاکم بر توسعه، حمایت و ساماندهی مراکز داده داخلی گفت: این آیین نامه با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته برای میزبانی مراکز داده داخلی توسط بخش خصوصی تدوین شده و بر اساس آن دولت مکلف است تسهیلات حمایتی برای بخشی خصوصی جهت انتقال و توسعه این مراکز در داخل کشور را در نظر گیرد.
 
وی درخصوص نحوه ارایه تسهیلات حمایتی به این مراکز اظهار کرد: تمامی مراکز داده براساس نظام رتبه بندی و ارزیابی که به تصویب کمیسیون عالی تنظیم مقررات خواهد رسید، طبقه بندی و تعیین رتبه خواهند شد و دولت با توجه به جایگاه هر مرکز دارای مجوز، تسهیلات حمایتی، تخفیف تعرفه‌ای (از جمله تعرفه پهنای باند)، برخورداری از معافیت مالیاتی و … در نظر خواهد گرفت.
 
معاون تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی افزود: براساس مصوبات کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، مراکز داده باید توسط اشخاص غیر دولتی ایجاد شوند و دولت نباید هیچگونه اعتبار جدیدی برای توسعه یا ایجاد مراکز داده دولتی اختصاص دهد.
 
مهدیون با اشاره به این نکته که دولت صرفا می‌تواند اعتبار جدید برای مراکز داده دولتی (حاکمیتی) که براساس شاخص‌های مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شده و یا خواهند شد در نظر گیرد، تصریح کرد: تمامی مراکز داده و خدمات میزبانی باید قبل از اقدام به ارایه خدمات (طی فرآیندی که توسط مرکز ملی فضای مجازی تعیین می شود)، مجوزهای لازم را از سازمان تنظیم مقررات دریافت کنند.
 
وی تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای این سیاست‌ها را بر عهده دارد و اجرای سیاست‌ها و نظارت بر مسائل فنی مربوط به خدمات میزبانی و مراکز داده بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.
 
به گفته وی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به منظور حمایت از مراکز داده داخلی ما به ازای پهنای باند ایجاد شده از سوی تولیدکنندگان داخلی، درصدی از درآمد حاصل ترافیک ایجاد شده را برای این تولیدکنندگان در نظر خواهد گرفت که مدل محاسبه درصدی آن به تصویب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.