امنیت

تلفن همراه

گوشی

May 31, 2014
1:25 شنبه، 10ام خردادماه 1393
کد خبر: 62435

بلک‌بری اوباما را من ساختم

روزی که باراک اوباما از آژانس امنیت ملی درخواست یک اسمارت‌فون کرد،‌ برای کارمندان آن آژانس روز بسیار دشواری بود، زیرا هیچ‌یک از آنها اعتماد چندانی به ایمنی اسمارت‌فون‌ها نداشتند.
 
براساس گزارش CNN، ریچارد دیکی جورج مدیر بازنشسته NSA در مصاحبه‌ای با CNN درباره چگونگی ساخت بلک‌بری مشهور اوباما صحبت کرده‌است. مسئولیت وی بازبینی الگوریتم‌های بلک‌بری و نوشتن و مهندسی دیاگرام‌هایی برای این گوشی بود.
 
NSA در پاسخ به درخواست اوباما برای داشتن یک اسمارت‌فون، آزمایشگاهی را برپا کرد و از ده‌ها متخصص درخواست کرد برای چندین ماه روی بیماری بسیار پیچیده و پیشرفته جراحی و موشکافی انجام دهند: بلک‌بری آینده آقای رئیس‌جمهور. هدف از این موشکافی‌ها تغییر بخش‌های داخلی این گوشی بود تا کوچکترین تهدید احتمالی که ایمن بودن ارتباطات رئیس‌جمهور را زیر سوال می برد، کشف شوند.
 
در نهایت متخصصان به‌این نتیجه رسیدند که راه سرگرمی‌های رنگارنگ را بر این گوشی ببندند،‌ به بیانی دیگر،‌رئیس‌جمهور آمریکا هرگز نمی‌تواند روی گوشی خود پرندگان خشمگین را بازی کند. جورج می‌گوید باید هر از شر هر کارایی که حضورش واقعا ضروری نبود خلاصی می‌یافتیم، زیرا هریک از آنها فرصتی را برای فرصت‌طلبان ایجاد می‌کرد.
 
به گفته جورج، اوباما گوشی می‌خواست که بتواند امکان تماس برقرار کردن او با مشاورانش را به‌ راحتی فراهم آورد. با  وجود‌اینکه در آن زمان اعتیاد اوباما به بلک‌بری مشهور بود، انتخاب مدل گوشی به عهده NSA و نه شخص رئیس‌جمهور گذاشته‌شد. کارایی‌های که برای گوشی رئیس‌جمهور باقی ماندند از اسرار دولتی به حساب می‌آیند، و NSA حتی توانایی این گوشی در ارسال پیامک و ایمیل را نیز تایید یا رد نمی‌کند.
 
در آن زمان تنها 10 خط تلفن وجود داشتند که اوباما می‌توانست مستقیما با گوشی خود با آنها تماس بگیرد، اما این محدودیت نیز تاثیری بر ساده‌سازی تکنولوژی مورد نیاز گوشی نداشت. هردو گوشی باید از الگوریتم رمز‌نویسی مشابهی برخوردار می‌بودند و یا از درگاهی مشترک برای رمزگشایی و رمزنویسی ارتباطات استفاده می‌کردند. این به آن معنی است که گوشی‌ها یا باید به زبان محرمانه مشترکی با یکدیگر صحبت کنند و یا از مترجمی خبره در ترجمه زبان‌های محرمانه هر گوشی برخوردار باشند.
 
جورج می‌گوید اطلاعی ندارد که دیگر روسای جمهور آمریکا نیز از موبایل و اسمارت‌فون استفاده کرده‌اند یا نه، اما از این مطمئن است که آن اسمارت‌فون‌ها توسط خود رئیس‌جمهور حمل نمی‌شده‌اند. به گفته وی ایمن‌ترین گوشی تلفنی که از دهه 90 تا سال 2000 مورد استفاده روسای جمهور قرار می‌گرفته دستگاه STU-III بوده‌است، دستگاه‌هایی که به گوشی‌های تلفن معمولی شباهت دارند، با این تفاوت که چند خط بیشتر به آْنها متصل است.
 
جورج در ساخت تلفن سرخ‌رنگ مشهور کاخ‌سفید نیز همکاری داشته‌است، تلفنی که در اصل سرخ نیست، بلکه تنها اتصالی مستقیم و ایمن به کاخ کرملین در روسیه است. الگوریتم رمزنگاری این خط نیز به عهده جورج و تیمش بوده‌است. به گفته وی آنها نمی‌خواستند بهترین توانایی‌های خود را در رمزنگاری برای ایجاد این خط استفاده کنند، زیرا قرار بود این خط با روس‌ها به اشتراک گذاشته‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.