اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 2, 2014
12:04 دوشنبه، 12ام خردادماه 1393
کد خبر: 62463

نگاهی به وعده‌های دولت در حوزه پهنای‌باند

رسیدگی به پهنای باند یکی از اولین هدف‌های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم است، این موضوع را می‌توان از صحبت‌های جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشت کرد.
 
 
نصرالله جهانگرد در مورد پهنای باند اینترنت گفته بود: رسیدگی به این موضوع جزو اولین دستورات وزیر به بنده بوده است که براساس آن باید یک کمیته تخصصی شکل بگیرد و تکلیف برنامه پنجم توسعه که براساس آن 60 درصد خانوارها و کلیه کسب‌و‌کارها از اینترنت با پهنای باند بالا برخوردار باشند، مشخص کنند که امیدواریم با اقدام‌های در دست اجرا، این امر تا سه سال آینده محقق شود.
 
کمی بعد از این سخنان معاون وزیر ارتباطات از آزادسازی ورود پهنای باند خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر کشور با کمبود پهنای باند بسیار زیاد مواجه بوده و هم اکنون طرح آزادسازی واردات پهنای باند در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی است. رگولاتوری از نظر قانونی در حال بررسی این موضوع است و ما موافقیم که بخش خصوصی زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، پهنای باند اینترنت در کشور را تامین و توزیع کند.
 
اما جهانگرد چند ماه بعد گفت: ورود پهنای باند به کشور مانند مرزهای بین‌المللی است و هیچ کشوری مرزهای بین‌المللی خود را رها نمی‌کند. باید پهنای باند را کنترل و مدیریت کرد. اعمال سیستم کنترلی برروی پهنای باند را هر کشوری انجام می‌دهد و هزینه‌ای را به ازای آن دریافت می‌کند. شاید از این موضوع برداشت کرد که بحث ورود پهنای باند به کشور توسط شرکت‌های خصوصی به فراموشی سپرده شده یا طرح آن شکست خورده است.
 
او در تاریح 27 آبان سال 92 در مورد وضعیت پهنای باند کشور تاکید کرد که در آغاز کار دولت میزان ارتباط اینترنت بین الملل 70 گیگابیت بر ثانیه بوده درحالی که هم اکنون راندمان را تا حدود 30 گیگابیت افزایش داده‌ایم و در تلاشیم این رقم تا پایان سال 92 به 120 گیگابیت برسد.
 
به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات در سال گذشته سرانه اینترنت به ازای هر ایرانی دو کیلوبیت بر ثانیه بوده است که در مقایسه با سایر نقاط دنیا چندان مطلوب به حساب نمی‌آید. ظرفیت اینترنت در کشور باید به یک ترابایت برسد.
 
اما وزیر ارتباطات نیز معتقد است که سرعت اینترنت در ایران تعریفی ندارد و در حال حاضر اینترنت فراگیر شده و در همه سطوح خانواده‌ها، شهرستانها به صورت گسترده وجود دارد.
 
واعظی در پایان 100 روز اول آغاز کار دولت تاکید کرد: همکاران ما زحمت کشیدند و گام مهمی را برداشتند برای اینکه در این دوره تولید داشته باشند. در رابطه با پهنای باند در داخل 620 گیگابایت بر ثانیه داشتیم که امروز به 820 گیگابایت بر ثانیه رساندیم. همچنین در رابطه با فیبر نوری و امواجی که در داخل وجود دارد در این 100 روزه 150 کیلومتر فیبر نوری کشیده شد؛ همه این امکانات در رابطه با زیرساخت بوده که ما تا به امروز توانستیم فراهم کنیم.
 
وی همچنین اظهار کرده بود: در حال حاضر سرعت نیاز مردم از آن امکاناتی که تولید می‌شود، بیشتر است. به طوری که ما 100 روز قبل پهنای باند‌مان 71 بود امروز 110 است و من قول دادم در 100 روز دوم به 150 برسد و تا فروردین به 200.
 
با تمام این اوصاف طبق آمار اعلام شده ظرفیت اینترنتی فعلی کشور در حال حاضر 150 گیگابایت بوده است و باید منتظر ماند و دید رسیدگی‌های دولت یازدهم چقدر می‌تواند گره کور پهنای باند در کشور را باز کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.