اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

June 3, 2014
1:25 سه شنبه، 13ام خردادماه 1393
کد خبر: 62487

توضیحات مدیرعامل همراه اول در خصوص دلیل افت کیفیت GPRS این اپراتور: رشد مصرف سرعت را کاهش داد

مدیرعامل همراه اول در مورد علت افت اخیر کیفیت اینترنت همراه اول، گفت: از سال گذشته در پی رشد مصرف دیتا بین مشترکان، میانگین سرعت دانلود 10 درصد کاهش یافته است.
 
وحید صدوقی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که مدتی است در تهران کیفیت اینترنت همراه اول به طور چشم‌گیری کاهش یافته و کیفیت سرویس در شهرستان‌ها به مراتب بهتر از تهران است، گفت: در گذشته متوسط سرعت دانلود مشترکان همراه اول 120 تا 130 کیلوبیت بر ثانیه بود که از یک سال گذشته در پی رشد چشم‌گیر مصرف دیتا بین مشترکان میانگین سرعت دانلود حدود 10 درصد کاهش یافته است و هم‌اکنون متوسط سرعت دانلود مشترکان همراه اول 100 کیلوبیت بر ثانیه است.
 
مدیرعامل همراه اول در مورد علت این کاهش کیفیت، توضیح داد: 10 سال است که در حوزه باند پهن عقب در کشور هستیم؛ بازار و تقاضای پهنای باند ایجاد شده، اما بستر ارائه خدمات فراهم نیست و مردم به ناچار برای دریافت سرویس‌های دیتا از نسل 2 استفاده می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: می‌خواهیم با نسل 2 کار نسل 3 را انجام دهیم که امکان پذیر نیست و نسل 2 تنها تا حدی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مشترکان باشد. زیرا نسل 2 اساساً برای مکالمه پایه‌ریزی شده سپس به GPRS و EDGE ارتقا یافته است و اگر بخواهیم پاسخ‌گویی واقعی نیاز مشترکان باشیم، باید با نسل 3 سرویس دهیم.
 
صدوقی با اشاره به رشد چشم‌گیر مصرف دیتا در کشور، افزود: با اینکه حدودا هر 4 ماه لینک‌ها و ظرفیت پایه‌ core را افزایش می‌دهیم، اما 11 برابر شدن مصرف دیتا در 15 ماهه گذشته را پیش‌بینی نمی‌کردیم که مطمئن هستیم، ما و رقیب از جمله رشد ترافیک دیتا غافل‌گیر شده‌ایم.
 
مدیرعامل همراه اول در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام رگولاتوری مبنی بر توسعه مناسب زیرساخت‌های دیتا در شبکه همراه اول، به نظر می‌رسد، مشکل فعلی بیشتر ناشی از کمبود پهنای باند است، بستر ارتباطی، گفت: مشکل کمبود پهنای باند نداریم و میزان پهنای باند مرتب در حال افزایش است؛ اما منابع رادیویی برای ارائه سرویس EDGE و GPRS محدود است. نمی‌توان توقع داشت GPRS جواب‌گوی 3G و LTE باشد.
 
وی تاکید کرد: اگرچه در حال توسعه شبکه هستیم، اما معتقدیم این سرمایه گذاری که از بستر نسل 2 سرویس دیتا بدهیم، غیر اقتصادی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.