رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 4, 2014
9:32 چهارشنبه، 14ام خردادماه 1393
کد خبر: 62492

حضور فعال ایران در چهارمین اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی

ایران در چهارمین اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی که قرار است هفته آینده با حضور وزیران مخابرات و مقام های عالی کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات برگزار شود ، شرکت می کند.
 
 
به گزارش ایرنا از پایگاه اتحادیه جهانی مخابرات این اجلاس در روزهای 10 تا 13 ژوئن (20 الی 23 خرداد) در مقر این اتحادیه در ژنو سوییس برگزار خواهد شد.
 
این درحالی است که حضور ایران در سال های گذشته پس از اجلاس سران جهانی جامعه اطلاعات محدود شده بود.
 
طبق گزارش اتحادیه جهانی مخابرات، اجلاس چهارم سران جامعه اطلاعاتی 2014 با هدف جمع بندی گزارش های کشوری درحوزه جامعه اطلاعات و نهایی کردن نتایج شش دوره مذاکرات طرف های ذینفع با حضور وزاری ارتباطات کشورهای عضو برگزار می شود. 
 
قرار است دراجلاس چهارم دستاوردهای کشورهای عضو و اقدامات آنها برای نیل به اهداف دهگانه تعریف شده این جامعه ارائه شود. همچنین مروری بر فعالیت های یک دهه گذشته این جامعه پس از تاسیس در سال 2003 از دیگر برنامه های اعلام شده اجلاس چهارم است. 
 
ایران قرار است در این اجلاس دو کارگاه با عناوین «آینده جامعه اطلاعات پس از 2015: فرصت ها و چالش ها» و «فرصت های سرمایه گذاری در بخش ICT ایران» برگزار کند.
 
علاوه براین احتمالا پانل دستاوردهای ایران در جامعه اطلاعات نیز در این اجلاس ارائه می شود.
 
کنفرانس آماده سازی ملی برای اجلاس جامعه اطلاعاتی، روز یکشنبه ۴ خرداد ماه با حضور اساتید دانشگاه و مدیران دستگاه های اجرایی و فعالان بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده بود. 
 
نخستین اجلاس سران جامعه اطلاعاتی یا WSIS با همکاری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی در ژنو سوئیس و پس از آن در ۲۰۰۵ میلادی در تونس برگزار شد. در این نشست های بین المللی، دولت ها و رهبران جهان تعهد خود را نسبت به حرکت به سمت ایجاد یک جامعه اطلاعاتی برای همگان اعلام داشتند به طوری که در آن همه بتوانند اطلاعات و دانش را خلق کنند، به آن دسترسی داشته باشند و آن را به کار گرفته و به اشتراک گذارند.
 
در پایان این اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که بعداً WSIS نام گرفت، کشورهای شرکت کننده در مورد مجموعه ای از تعهدات و فعالیت ها پیرامون تأسیس و توسعه مراکز مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT توافق کردند. علاوه بر این همه دولت ها باید تا سال 2015 میلادی به آن ها دست یابند، 11 خط عمل نیز تعیین و در راستای تحقق اهداف 10 گانه به تصویب رسید. که روح کلی این اهداف و نقشه راه در مورد افزایش ظرفیت ها و توانمندی کشورها برای دسترسی به اطلاعات و ارتباطات قوی تر در سایه این اطلاعات است.
 
از آن پس تاکنون سالانه اجلاسی به میزبانی اتحادیه بین المللی مخابرات و همکاری برخی دیگر از سازمان های بین المللی به منظور پیگیری مصوبات آن دو اجلاس برگزار شده است.
 
اجلاس بعدی سران دربارهٔ جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.