اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 5, 2014
12:36 پنجشنبه، 15ام خردادماه 1393
کد خبر: 62499

درون بزرگترین دیتا‌سنتر اروپا چه‌خبر است؟

عکاسی بریتانیایی توانسته با عکس‌هایی که از یکی از بزرگترین دیتا‌سنترهای اروپا به‌ثبت رسانده، جهان محرمانه و به‌شدت محافظت شده‌ای که بسیاری از خدمات آنلاین در اروپا را پشتیبانی می‌کند،‌به نمایش بگذارد.
 
براساس گزارش میل‌آنلاین، تیمو آرنال عکاس بریتانیایی از دسترسی خود به یکی از محرمانه‌ترین دیتاسنتر‌های اروپا استفاده کرده و تصاویری از دیتاسنتر 65 هزار و 700 متر مربعی شرکت تلفونیکا در اسپانیا را به ثبت رسانده‌است تا کاربران با تجهیزاتی که دسترسی آنها به فضای مجازی اینترنت را فراهم می‌آورند، آشنا شوند.
 
این مرکز بزرگ که یکی از بزرگترین دیتاسنترهای اروپا به‌شمار می‌رود،‌ در اسپانیا واقع شده و ساخت آن 300 میلیون دلار هزینه داشته‌است. این مرکز پشتیبانی از بیشترین بخش خدمات محاسبات ابری اروپا را به عهده دارد.
 
دیتاسنتر تلفونیکا که در شهر آلکالا دی هنارس در نزدیکی مادرید واقع شده، شامل 23 اتاق IT است که هریک از آنها به‌صورت مستقل عمل کرده و به این شکل فعالیت یکی،‌ در عملکرد دیگری تاثیری نخواهد داشت. به همین‌شکل،‌انرژی هزار و 200 کیلوواتی هریک از این اتاق‌ها را می‌توان بدون اثرگذاری روی کل سیستم،‌ چهار برابر افزایش داد.
 
آرنال با ثبت این تصاویر و همچنین فیلمبرداری از این مرکز محرمانه، قصد دارد ذهنیت کودکانه‌ای که از مفهوم ابر در ذهن افراد شکل گرفته را تغییر داده و چهره زیرساختارهای حقیقی اینترنت را نمایش دهد.
 
منبع برق مورد نیاز این مرکز علاوه بر خطوط اصلی، به باطری‌های پشتیبان و ژنراتورها نیز مجهز است تا درصورت بروز مشکل در سیستم برق، بتوانند جریان اطلاعات در میان سرورهای مرکز را حفظ کنند.
 
تانکرهای غول‌پیکر فولادین آب که از گنجایشی برابر هزاران لیتر آب برخوردارند، در خارج از مرکز نصب شده‌اند تا در صورت بروز آتش‌سوزی از آنها استفاده شود. همچنین چیلرهایی به بزرگی یک زمین فوتبال روی سقف این مرکز نصب شده‌اند و حفظ جریان هوای خنک به درون مرکز را به عهده دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.