اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 5, 2014
14:48 پنجشنبه، 15ام خردادماه 1393
کد خبر: 62509

استرات‍ژی تولید محتوا!

دکتر حمیدضیایی‌پرور – همشهری : در محیط اینترنت اغلب کاربران، دانلود‌کننده هستند، این یعنی مصرف‌کننده اطلاعات و محتوا. برخی نیز آپلود‌کننده هستند این یعنی تولید‌کننده محتوا. البته برخی آپلود‌کنندگان محتوا، اطلاعات و محتوای تولید شده دیگران را باز انتشار می‌کنند. دوران اینترنت طی 4دهه اخیر چند سیکل را پشت سر گذاشته است. دوران رشد و نوباوگی، دوران توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌ها و دوران تولید محتوا و به اشتراک‌گذاری اطلاعات. به‌نظر می‌رسد فضای سایبر اکنون وارد دوران تازه خود یعنی دوره تولید محتوا شده است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم وب‌فارسی از محتوای کل اینترنت چیزی در حدود یک هزارم است این در حالی است که کاربران اینترنت در ایران سهمی معادل 2درصد کل کاربران اینترنت در دنیا را دارند. این یعنی ایران تولید‌کننده محتوا در اینترنت و فضای مجازی به شمار نمی‌رود و بیشتر مصرف‌کننده است. البته همان یک هزارم محتوا نیز بیشتر توسط وبلاگ‌های فارسی و سایت‌های خبری تولید شده است و دستگاه‌های دولتی و نهادهای فرهنگی و متولیان ذخیره و نگهداری محتوا در ایران نقش اندکی در این فرایند داشته‌اند.
 
سؤال اساسی این است چه کسانی متولی تولید محتوا هستند؟ آیا نهادهایی مانند کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، دستگاه‌های دولتی و سازمان‌هایی مانند صدا وسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگستان‌ها و صاحبان اندیشه و فکر، به اندازه کافی برای این محیط تازه، محتوا تولید و منتشر کرده‌اند؟ آیا در تمام این سال‌هایی که انرژی و توان خود را صرف مسدود‌سازی‌ سایت‌ها کرده‌ایم، به اندازه سر سوزنی به تولید محتوای سایبری و دیجیتال فکر کرده‌ایم؟ اساسا متولی تولید محتوا در کشور کیست؟
 
تهدیدها و آسیب‌های ناشی از فضای سایبر تا حد زیادی ناشی از فقدان محتوای سالم در این فضاست. در غیاب تولید‌کنندگان محتوای سالم فارسی، سایر کشورها، شرکت‌ها و نهادهای چند ملیتی و صاحبان بیزینس و صنعت سرگرمی در دنیا به تولید محتوای جذاب و انبوه پرداخته و کاربران اینترنت را با این محتوا تغذیه کرده‌اند.
 
این وضعیت برای ما تبدیل به تهدید و آسیب شده است اما با تکیه به گنجینه‌های غنی محتوایی ادبی، عرفانی، دینی و ملی می‌توان نه‌تنها تشنگان محتوای دیجیتال را سیراب کرد بلکه به سایر کاربران اینترنت در دنیا نیز محتوای سالم ارائه داد. این گنجینه‌ها مانند مخازن نفت و گاز زیرزمینی است که نیاز به اکتشاف، استخراج و پالایش دارد. ما بیش از همه چیز به متخصص تولید محتوا نیاز داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.