اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 5, 2014
15:21 پنجشنبه، 15ام خردادماه 1393
کد خبر: 62518

افزایش سهم زبان فارسی در اینترنت

در آخرین رده بندی زبان محتوای پایگاه‎های اینترنتی، انگلیس همچنان با اختلاف فاحش در جایگاه اول است، سهم روسی و فارسی افزایش یافته و چینی و عربی در حال کاهش است.

W3Techs که پایگاه تخصصی رصد و آمارگیری مربوط به اینترنت است، اقدام به انتشار آخرین رده بندی محتوای زبانی سایت‎ها تا اول ژوئن (11 خرداد) کرده است.

این سایت در تشریح روش رصد خود نوشته است که تنها وبسایت‎ها (نه صفحات انفرادی) مورد مطالعه قرار گرفته‎اند. علاوه بر این تنها 10 میلیون سایت برتر بر اساس رده بندی سایت Alexa بررسی شده‎اند.

جدول یک

روند سالانه محتوای زبانی سایت‎ها

قابل پیش بینی است که با فاصله بسیار زیاد، انگلیسی در صدر جدول قرار داشته باشد. در سال 2011، سهم این زبان 57.6 درصد بوده است که تا ابتدای سال 2013 روند نزولی داشته ولی از آن زمان با شیب بسیار ملایمی، افزایش داشته است.

آلمانی در جایگاه دوم رده بندی قرار گرفته است و در چهار سال اخیر، روند نزولی داشته است و از 7.7 به 6.1 درصد رسیده است.

در نقطه مقابل، روسی که در سال 2011 در جایگاه پنجم قرار داشت، با رشد خوب تقریباً 2 درصدی، به مکان سوم رسیده است.

سایت‎های ژاپنی، پس از کاهش نسبی، در حال حاضر به همان میزان سال 2011 بازگشته اند.

اسپانیایی پس از یک جهش طی سال 2011، در 4.6 درصد تثبیت شده است.

درصد سایت‎های فرانسه زبان نیز دچار نوسان بوده است و پس از رسیدن به 4.6 درصد، در آخرین آمار مربوط به اول ماه ژوئن 2014، 4 درصد بوده است.

با اینکه زبان چینی مربوط به پرجمعیت‎ترین کشور دنیاست، اما در این رده بندی از مقام چهارم به هفتم سقوط کرده است که از سال 2011، شیب آن نیز افزایش چشم گیری داشته است.

زبان عربی نیز تقریباً با شیب ثابت، روند نزولی داشته است. به نظر می رسد زبان عربی روند نامناسبی را در تامین محتوای وب در طی چند سال گذشته داشته است. اما در سال 2011، 0.6 درصد سایت‏ها به زبان فارسی بوده‎اند که با یک شیب ملایمی در سال 2013 به 0.8 درصدی افزایش یافت و امسال نیز این آمار تغییری نداشته است.

جدول دوم

نمودار روند سالانه محتوای زبانی سایت‎ها بر اساس درصد

عدد داخل پرانتز، رده زبان است. با توجه به اختلاف فاحش، انگلیسی در نمودار قرارداده نشده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.