اپراتورها

تلفن همراه

June 9, 2014
15:42 دوشنبه، 19ام خردادماه 1393
کد خبر: 62593

افشای نقش اپراتور بزرگ تلفن همراه برای جلوگیری از سرنگونی مبارک

شرکت وودافون، یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه جهان دامنه برخی از جاسوسی های دولت انگلیس و دهها کشور دیگر اروپایی، آسیایی و آفریقایی از مشترکان خدمات خود را افشا کرد.
 
به گزارش فارس به نقل از فاکس نیوز، این اپراتور اعتراف کرده که مقامات انگلیس و چند کشور دیگر از توانایی دسترسی مستقیم به شبکه مخابراتی وودافون برخوردار بوده  و برای این کار نیازی به کسب اجازه از وودافون نداشته‌اند. این 29 کشور در سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارند. وودافون در تمامی این 29 کشور فعال بوده و به کاربران خدمات اینترنت، تلفن همراه و … ارائه می دهد.
 
وودافون می گوید در تعدادی از این کشورها برای استراق سمع مکالمات همراه حتی احتیاجی به حکم دادگاه نبوده، اما حاضر نشده نام این کشورها را افشا نماید. در کشورهای یاد شده مقامات با استفاده از یک لینک مستقیم به طور دائمی و آنی قادر به جاسوسی از مشترکان خدمات تلفن همراه بوده‌اند.
 
اگر چه نام این شش کشور افشا نشده، اما در گزارش وودافون سرنخ‌هایی برای شناسایی آنها وجود دارد و به نظر می رسد قطر، آلبانی، مجارستان، مصر و ایرلند از جمله کشورهایی هستند که این تخلف تکان دهنده در آنها اتفاق افتاده است. همچنین انگلیس یا هند هم احتمالا در زمره کشورهای یاد شده بوده‌اند. تعداد درخواست های دریافت اطلاعات از سوی دولت‌های مختلف و برخی جزییات در این زمینه هم در گزارش مذکور درج شده است.
 
یکی از بخش های جالب این گزارش به همدستی اپراتور وودافون با دولت مصر در جریان انقلاب مردم این کشور برای سرنگونی حکومت حسنی مبارک برمی‌گردد. این اپراتور در آن زمان با ارسال انبوه پیام های تبلیغاتی در دفاع از حسنی مبارک برای مشترکان خود موافقت کرده بود، هر چند در این گزارش تصریح شده که وودافون چاره ای جز این کار نداشته است.
 
از جمله دیگر کشورهای مورد ذکر در این گزارش می‌توان به استرالیا، فیجی، آلمان، غنا، کنگو، لسوتو و.. اشاره کرد. البته در مورد سه کشور آخر دولت ها هرگز خواستار استفاده از فناوری استراق سمع نشده اند و این پدیده بیشتر مربوط به کشورهای غربی و توسعه یافته در اروپا، آسیا و آفریقا بوده است.
 
انتشار این گزارش تکان دهنده موجی از مخالفت های مدنی را در کشورهای مختلف به همراه داشته و گروه‌های مدافع حقوق مدنی خواستار پایان دادن به جاسوسی سایبری دولت ها و نهادهای اطلاعاتی وابسته به آنها شده‌اند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.