اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 10, 2014
14:21 سه شنبه، 20ام خردادماه 1393
کد خبر: 62603

دود ابهام نرخ مکالمات تلفن در چشم مشترکان

علی ابراهیمی – همشهری : با تأیید نهایی قبوض تلفن همراه و در راه بودن قبض‌های نجومی تلفن ثابت، دود بی‌تدبیری رگولاتوری که ذاتا وظیفه حمایت از حقوق مشترکان را برعهده دارد، به چشم مردم می‌رود.
مصوبه مبهم شماره184 اسفند‌ماه سال گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای تعیین و ابلاغ تعرفه‌های جدید مکالمات تلفن ثابت و همراه، زمینه افزایش چندبرابری نرخ مکالمات تلفنی را فراهم کرده‌است. قبض‌های منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه تلفن همراه باافزایش 50 تا بیش از 100درصدی در حالی به‌دست مشترکان رسیده که وزیر ارتباطات وعده بررسی این میزان افزایش نرخ مکالمات توسط رگولاتوری را مطرح کرد.
اما اکنون مسئولان رگولاتوری از تأیید این قبض‌ها و عدم‌تخلف اپراتورها در اعمال تعرفه‌های جدید خبر داده و تأکید می‌کنند، این رویه در قبض‌های جدیدتلفن ثابت از ابتدای امسال نیز که به‌زودی به‌دست مشترکان می‌رسد، اعمال خواهد شد که با این روند پس از رشد نرخ مکالمات تلفن همراه، مشترکان تلفن ثابت نیز باید چشم‌انتظار قبض‌های نجومی جدید باشند.
 
کاهش نرخ مکالمات بین شهری!
مسئولان رگولاتوری تلاش دارند تا این افزایش قیمت‌ها را در سایه نوع مصرف مشترکان تلفن ثابت و همراه توجیه کنند چرا که براساس مصوبه جدید این سازمان نرخ مکالمات درون شبکه‌ای تلفن ثابت و همراه افزایش و در مکالمات بین شهری کاهش یافته است. نکته حائز اهمیت آن است که بیش از 90درصد مکالمات تلفنی مشترکان تلفن ثابت و همراه درون شبکه‌ای است و رگولاتوری با اطلاع از این موضوع روند افزایشی نرخ این نوع مکالمات را مصوب کرده است. گرچه مسئولان رگولاتوری برسهم 60درصدی مکالمات تلفنی درون شبکه‌، متوسط افزایش 6درصدی قبض‌های جدید و افزایش حداکثر 27درصدی هزینه مکالمات تلفن همراه تأکید می‌کنند اما مبالغ درج شده در صورتحساب‌های جدید مشترکان به‌مراتب بیش از میزان اعلام شده توسط رگولاتوری است.
در واقع رگولاتوری با آگاهی از کم‌و‌کیف مکالمات مشترکان، تعرفه‌های جدید را به‌گونه‌ای مبهم مصوب و ابلاغ کرده که درخواست‌های قبلی اپراتورها برای افزایش نرخ مکالمات تلفنی و تأمین هزینه اجرای‌ طرح‌های همکدی و یکسان‌سازی‌ تأمین شود اما واکنش مشترکان به افزایش بی‌رویه نرخ مکالمات نیز تنها موجب شده تا رگولاتوری با صدور اطلاعیه‌ای به شفاف‌سازی‌ در مورد نرخ‌های جدید بپردازد.
 
تأیید قبض‌های تلفن همراه
معاون نظارت بر اعمال مقررات رگولاتوری از عدم‌تخلف اپراتورها در اعمال تعرفه‌های جدید مکالمات تلفن همراه خبر داد و به خبرنگار ما اعلام کرد: وظیفه بررسی کم‌و‌کیف تعرفه‌های جدید مکالمات تلفنی برعهده معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه این سازمان است اما اینکه اپراتورها مطابق مصوبه و تعرفه‌های جدید عمل کرده‌اند یا نه، برعهده این معاونت بوده که با بررسی‌ها مشخص شد اپراتورها در انجام این کار اضافه دریافتی یا تخلفی نداشته‌اند.
حسن رضوانی علت افزایش نرخ مکالمات مشترکان تلفن همراه را ناشی از سهم بالای مکالمات درون‌شهری در صورتحساب‌های جدید دانست و افزود: پاسخگویی در مورد میزان تأثیر مکالمات درون شهری بر افزایش نرخ مکالمات در حیطه وظایف معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.